Jumaat, 25 April 2014

Antara Karamah, Irhas dan Mukjizat

Kepada menusia biasa seperti kita ini mungkin tak bertemulah dengan pemberian ciri-ciri Karamah, Irhas dan Mukjizat tersebut. Tetapi perkara-perkara tersebut tidak mustahil dialami atau dimiliki oleh orang-orang soleh dan bertaqwa. Untuk lebih jelas marilah rujuk kepada keterangan ketiga-tiga tahap pemberian istimewa Allah tersebut kepada hambaNya yang dikehendaki:

Karamah atau Keramat

Keramat adalah perkara-perkara luarbiasa yang berlaku kepada hamba Allah yang beriman denganNya dan taat kepada perintahNya. Orang yang beriman dan taat kepada perintah Allah ini dapat melakukan perkara-perkara luarbiasa. Namun begitu ia tidak pula mengakui dirinya Tuhan, Nabi atau wakil Tuhan.

Salah satu daripada contoh keramat ialah perkara luar biasa yang berlaku kepada Khalifah Umar ibn al-Khattab. Pada satu hari ketika beliau sedang berkhutbah jumaat di atas mimbar masjid, ia terlihat tenteranya sedang dikepung oleh musuh, sedangkan medan perang watu itu jauh dari tempatnya. Beliau pun berkata: "Naiklah ke atas bukit". Perkataan Umar itu dapat didengar oleh tenteranya di tempat terkepung. Merekapun naik ke atas bukit. Apabila tentera ini pulang membawa kemenangan, mereka menceritakan kepada orang Islam di Madinah apa yang terjadi. Mereka benar-benar telah dapat mendengar kata-kata Umar yang menyuruh mereka naik ke atas bukit itu.

Tuajuan Allah memberikan keramat kepada seseorang yang tertentu ialah untuk memualiakan hamba yang berkenaan kerana teguh imannya dan taat setianya kepada perintah Allah dan Rasul.

Keramat kubur, keramat orang-orang fasik, keramat pokok-pokok besar dan sebagainya yang dipercayai oleh sebilangan masyarakat kita hari ini adalah salah dan tidak benar belaka. Kepercayaan demikian boleh membawa kepada syirik yang perlu dijauhi.

Irhas

Irhas ialah perkara-perkara luarbiasa yang berlaku kepada diri orang yang akan menjadi Rasul, tetapi sebelum ia menerima perlantikan menjadi Rasul.

Antara contoh-contoh irhas ini ialah ketika Nabi Muhammad (saw) dan Maisarah pergi berniaga ke negeri Syam bersama kabilah Arab yang lain. Di mana Nabi dan Maisarah berada, mereka dipayungi oleh segumpal awan untuk melindungi mereka dari kepanasan. Kejadian ini berlaku semasa Nabi belum diangkat menjadi Rasul. Begitu juga Nabi Isa (as) boleh bercakap sewaktu ia masih bayi.

Tujuan Allah mengurniakan irhas ini ialah untuk menarik pandangan orang ramai bahawa akan diutuskan tidak lama lagi seorang Rasul Tuhan yang akan membawa petunjuk agama suci kepada umat manusia.

Mukjizat

Mukjizat adalah perkara luar biasa atau perkara ganjil dikurniakan Allah kepada para Nabi dan Rasul. Tujuannya ialah untuk menjelaskan kepada manusia bahawa orang yang mendakwa dirinya sebagai Rasul dan mempunyai mukjizat tersebut maka dakwaannya itu adalah benar.

Mukjizat tidak boleh ditandingi oleh sihir atau sebarang kepandaian manusia, kerana ia adalah kurniaan Allah bukan kerana sebab-sebab kepandaian atau keahlian manusia. Oleh itu manusia tidak boleh mengetahui rahsia dan sebab-sebab berlakunya perkara itu.

Mukjizat terbahagi kepada dua jenis iaitu Mukkjizat Hissi dan Mukjizat Maknawi. Mukjizat Hissi ialah mukjizat yang dapatr dilihat dengan mata kasar atau yang dapat dialami oleh pancaindera yang lima. Contohnya seperti mukjizat Nabi Ibrahim (as) yang dibakar tidak hangus, mukjizat Nabi Muhammad (saw) terpancar air dari celah jarinya, dsb.

Orang-orang yang berada diwaktu dan di tempat berlakunya mukjizat-mukjizat ini dapat menyaksikan dengan mata mereka bagaimana tubuh badan Nabi Ibrahim (as) yang dibakar oleh kaum Namrud. Walaupun unggun api besar dan apinya pula menyala menjilat-jilat, tetapi tubuh badan Nabi Ibrahim (as) tidak hangus. Begitu juga orang ramai dapat melihat dengan jelas bagaimana air terpancar keluar dari celah-cerah jari Nabi Muhammad (saw). Orang ramai dapat minum air tersebut hingga hilang dahaga mereka dan dapat mangambil wudhuk.

Mukjizat Maknawi pula ialah yang hanya dapat difahami dengan daya akal fikiran. Mukjizat jenis ini memerlukan kajian dan penelitian kerana ia tidak dapat dimengertikan dengan kekuatan pancaindera melainkan menggunakan akal fikiran menurut neraca yang sihat dan kajian yang sempurna. Mukjizat jenis ini dinamakan juga Mukjizat 'Akli.

Mukjizat al-Quran adalah satunya Mukjizat Maknawi. Kandungan tatabahasa dan susunan ayatnya sangat indah, yang hanya dapat diketahui apabila seseorang mempelajari dan mengkaji al-Quran itu. Semua manusia tidak dapat mengarang sebuah kitab yang menyerupai kitab al-Quran.

Allah hanya mengurniakan Mukjizat Hissi kepadea Rasul-rasul yang terdahulu. Kepada Nabi Muhammad (saw) dikurniakan kedua-dua mukjizat tersebut.


Risalah Nur

Apa Itu Risalah Nur
Ustadz Nursi memperkenalkan Risalah Nur sebagai berikut

"Risalah Nur adalah argumen yang luar biasa dan tafsir yang sangat berharga terhadap Al-Qur’an al-Karim. Ia juga merupakan sebuah kilatan yang memukau dari kemukjizatan maknawi Al-Qur’an, setetes dari samudera Al-Qur’an, secercah cahaya dari surya Al-Qur’an, sebuah hakikat yang terilhami dari khazanah ilmu hakikat. Risalah Nur juga merupakan terjemahan maknawi yang bersumber dari limpahan makna Al-Qur'an. "
"Risalah Nur bukanlah tariqat kesufian, melainkan sebuah hakikat. Dia adalah cahaya Al-Qur’an al-Karim. Ia tidak bersumber dari ilmu-ilmu dari Timur dan pengetahuan dari Barat. Tapi sesungguhnya ia adalah mukjizat maknawi dari Al-Qur’an al-Karim yang dikhususkan untuk zaman ini."

Dapat disimpulkan dari paparan tadi bahwa Risalah Nur adalah penafsiran terhadap makna-makna Al-Qur’an yang membahas masalah-masalah mendasar dalam kehidupan individual. Risalah Nur dapat membangun keyakinan-keyakinan keimanan dengan menepis pemahaman-pemahaman keliru dan sikap-sikap yang lemah. Risalah Nurmembahas seputar makna-makna "tauhid" dengan berbagai argumen, "hakikat akhirat", "kebenaran kenabian" dan "keadilan syariah" dan makna-makna lain yang menjadi tema utama Al-Qur’an, disamping membahas tentang hal-hal yang berkaitan dengan dakwah, kecintaan kepada Rasul, kerinduan pada akhirat dan berbagai problem sosial dan politik.
Oleh karena itu, Nursi berkata berkenaan dengan Risalah Nur,
"Risalah Nur telah memecahkan dan menjelaskan serta menyingkap lebih dari seratus rahasia keagamaan, syariah dan Al-Qur’an, dan telah membungkam orang-orang ateis serta membuktikan dengan terang seterang matahari hakikat-hakikat Al-Qur’an yang dianggap jauh dari sentuhan akal seperti peristiwa Isra' dan Mi'raj dan kebangkitan jasmani. Ia telah membuktikan kepada para filosof dan ateis paling pembangkang sekalipun hingga sebagian diantara mereka meyakini Islam. Oleh karenanya, risalah seperti ini mestilah memiliki hubungan dengan dunia dan sekitarnya. Sudah tentu ia adalah hakikat Al-Qur’an yang akan menyibukkan masa sekarang dan akan datang serta mengambil sebagian besar perhatiannya. Ia adalah pedang berlian yang sangat tajam dalam genggaman orang-orang beriman."

Terilhami Metode Al-Qur’an
Untuk menjelaskan perbedaan antara gaya Risalah Nur dengan karya-karya lain dalam menjelaskan hal makrifatullah dan iman tahqiqi (teruji), kami kutip pernyataan Nursi sebagai berikut,
"Makrifatullah yang digali dari argumen-argumen ilmu kalam sejatinya bukanlah makrifat yang sempurna. Ia tidak memberikan ketentraman hati. Sementara makrifat jika digali dari metode Al-Qur’an yang penuh keajaiban, maka ia akan menjadi makrifat yang sempurna, ia akan mencurahkan ketentraman utuh dalam jiwa. Insya Allah setiap bagian dari Risalah Nur berfungsi seperti lentera di jalan Al-Qur’an yang sarat dengan cahaya. Sebagaimana halnya, makrifat yang lahir dari ilmu kalam nampak kurang dan terbatas, maka makrifat yang lahir lewat jalan tasawwuf juga kurang dan terbatas jika dibandingkan dengan makrifat yang bersumber langsung dari Al-Qur’an dengan rahasia pewarisan kenabian.
Adapun metode Al-Qur’an al-Hakim adalah ia akan mendapatkan air dan memancarkannya dimana saja dengan sangat mudah, sebab setiap ayat dari Al-Qur’an dapat memancarkan air dimanapun ia dipukulkan -laksana tongkat Nabi Musa a.s- dan mengajak kita membaca:
وفيكلشيءلهأيةتدلعليأنهواحد
'Dalam setiap sesuatu terdapat tanda yang membuktikan bahwa dia adalah Esa.'
Kemudian, keimanan itu tidak didapatkan lewat ilmu saja, sebab manusia memiliki lathaif (indra lahir maupun batin) yang semuanya memiliki bagian dalam keimanan. Sebagaimana halnya makanan ketika memasuki lambung akan segera terbagi dan tersalur ke berbagai urat sesuai kebutuhan setiap anggota badan. Demikian pula ketika masalah-masalah keimanan yang diperoleh lewat ilmu memasuki lambung 'akal dan pemahaman', maka setiap lathifah seperti: ruh, hati, sirr, jiwa dan semisalnya juga turut mengambil bagiannya dan segera menyerapnya sesuai tingkat kebutuhannya. Olehnya, jika sebuah lathifah kekurangan dan kehabisan asupan gizi, maka makrifat itu kurang dan tidak sempurna. Dan senantiasa lathifah tersebut akan terus merasakan kekurangan."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan