Sabtu, 29 Mac 2014

ajaran-ajaran sesat



بِسْــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم


MUKADIMAH:


Bersyukur kita kehadrat Allah swt, dengan berkat dan keizinanNya juga dapat kawan menyambung akan rencana didalam blog ini didalam satu lagi tajuk yang amat dirasakan perlu untuk didedah kan kepada umum terutama kepada semua pembaca blog ini dan seluruh umat Islam diMalaysia amnya berkenaan dengan AJARAN-AJARAN SESAT yang telah banyak membawa keruntuhan kepada keimanan, pegangan, akidah, amalan, akhlak dan hukum syarak yang menjadi peganggan umat Islam semua. Ia juga telah menjadi satu ancaman kepada jenarasi muda kita dikebanyakan tempat yang telah terpedaya dengan dakyah dan hasutan halus mereka yang menjadi penaja dan pengamal ajaran-ajaran tersebut. Maka adalah diharapkan agar dengan penulisan rencana ini akan dapat memberi panduan kepada anda semua supaya dapat membezakan dan menilai kedudukan sebenar ajaran-ajaran yang dibawa ketempat anda samaada ianya berlunaskan kebenaran atau pun kesesatan.

Sebagaimana yang telah umum ketahui bahawa di Malaysia, mejoriti umat Islamnya menganut ajaran Islam yang mengikut Mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi pegangan Akidahnya dan Mazhab Imam Shafie dari segi pegangan Fikahnya. Ini adalah pakaian yang telah bertapak sekian lamanya dari zaman ke zaman sejak dahulu lagi disini dan menjadi gaya hidup kita semua di Malaysia ini. Sebarang usha untuk mengubah atau merungkai akan pegangan ini akan tidak disenangi dan mendapat tentangan hebat dari semua kerana pegangan akidah dan fikah ini telah saheh dan terbukti kebenarnya. Sebagai manusia biasa adalah menjadi lumrah dan mudah untuk kita tidak berpaling kepada yang lainnya selain dari pegangan yang telah ada ini, tetapi ada juga segelintir umat Islam disini yang mempunyai fahaman mendalam tentang agama yang membolehkan ia merobah pendekatan mereka kepada jurusan Mazhab yang lain seperti Hambali, Maliki dan Hanafi, terutama mereka yang telah lama tinggal di Asia Tengah dan benua Afrika. Tetapi ini bukanlah diluar dari biasa kerana semua Mazhab yang 3 ini juga masih lagi sah didalam hukum Syarak dan dibolehkan kita berpegang dengannya didalam keadaan tertentu.

Cuma ada yang terlebih pandai mengikut rakan-rakan mereka memasuki kumpulan-kumpulan serpihan yang berbaur politik contohnya Syiah, wahabi dan anti hadis yang telah cuba memasuki Negara ini sedikit masa lalu. Sekarang mereka memfokuskan pula siasiatan mereka kepada ajaran Tabliq kerana memandangkan kejadian terbaru ajaran Sudin Ajaib ada kaitannya dengan ajaran Tabliq itu. Maka Malaysia kini bolehlah dianggap tidak sunyi dengan kemasukan ajaran-ajaran sesat dari luar dan juga yang mencipta sendiri ajaran-ajaran tarikat sesat meraka yang cuba disebarkan kedalam masyarakat umum. Pihak JAKIM dilihat cuba bertindak menghapus kan kesemua ajaran sesat ini dengan bantuan orang ramai tetapi perlaksanaannya masih dilihat kurang berjaya kerana kelemahan dari sudut pemulihan akidah tidak dibuat. JAKIM hanya menangkap Imam atau ketua ajaran sesat dan didakwa dimakamah Syariah serta di jatuhkan hukuman, tetapi bagaimana dengan kesemua ahli-ahli dan pengikut ajaran sesat itu hendak di pulihkan fahaman dan pegangan akidah mereka ? Mereka-mereka yang terlepas inilah pula yang kemudiannya juga akan membuka kelompok-kelompok ajaran sesat yang lain di merata tempat di Malaysia. Lihat saja ajaran al Arkam, bagaimana dengan anak buah nya yang terlepas dan telah cuba membangumkan pula ajaran sesat yang mirip al Arkam, malahan Imam atau ketua al Arqam sendiri walaupun telah dijatuhkan hukuman dan menjalani konsling pemulihan akidah sedikit masa dahulu, masih tetap berdegil ingin menghidupkan semula ajaran al Arqam. Jadi kita dapat melihat akan kelemahan JAKIM dalam melaksanakan tugas pembentrasaan ajaran sesat di Malaysia masih ditahap amat lemah. Hukuman yang dijatuhkan oleh pihak Makamah Syariah di semua Negeri-negeri di Malaysia ini juga masih kurang memberi bekas kepada mereka, itulah sebabnya mereka tidak "INSAF" dan masih berminat untuk menyebarkan ajaran mereka yang telah diwartakan sesat itu. Jadi sampai bila pekara ini akan berlanjutan ???



AKIDAH AHLI SUNNAH WAL-JAMAAH.


Sebenarnya tiada dapat dipastikan bilakah Mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) ini mula bertapak dan diwartakan didalam dunia Islam. Begitu juga dengan tokoh yang mempelopori akan Mazhab ini. Tiada rekod didalam dunia Islam yang mencatat akan pekara ini, hanya boleh lah disusuri akan kejadian selepas perpecahan umat Islam sesudah pemerintahan Sahabat- sahabat Rasullah saw iaitu dipanggil juga dengan nama zaman pemerintahan Khalifah al Rasyidin. Selepas Khalifah Osman al Khatab dibunuh dan kemudian tugas Khalifah di ambil pula oleh Saidina Ali kaw, maka telah berlaku fitnah demi fitnah hingga memaksa berlakunya peperangan saudara dikenali dengan Perang Jamal diantara pengikut Saidina Ali kaw dan Saidatinah Aisyah ra di Madinah. Ini telah juga meragut nyawa ramai rakan-rakan seperjuangan Saidina Ali dan Rasullah saw sendiri. Lanjutan dari peperangan saudara ini telah membawa kepada umat Islam berpecah kepada 3 golongan yang besar hingga kehari ini iaitu Golongan Syiah, Golongan Khawarij dan Golongan Sunni.

Golongan Syiah yang bermotifkan politik mengambil pendekatan extrimis sebagai puak yang menyokong Saidina Ali dan menentang 3 lagi khilafah al Rasyidin termasuk Saidatinah Aisyah ra sendiri , malahan mereka menganggap hanya Saidina Ali saja yang layak mengantikan Rasullah saw. Sedangkan mereka menggeji, menghina, menyumpah-nyumpah akan 3 orang Khalifah al Rasyidin yg lain termasuk Saidatinah Aisyah ra sendiri hingga kehari ini.

Golongan Khawarij pula adalah mazhab yang mengambil keputusan berkecuali dari menyokong Saidina Ali atau pun Muawiyah anak kepada Abu Sufian. Mereka telah menghistiarkan keluar dari semua kemelut pertelagahan berkenaan dengan isu Khalifah ini dan telah mengasingkan diri mereka hingga kehari ini.

Manakala bagi pihak yang masih berpegang kuat akan kesemua ajaran al Quran dan Sunnah Rasullah saw serta mengikut dan menyokong kesemua Khalifah al Rasyidin dan Keluarga Rasuallah saw, inilah dia yang mendapat jolokan dengan nama Ahli Sunnah Wal Jamaah atau ahli Sunni, kerana mereka ini memegang teguh Sunnah dan ijmak semua jemaah para Ulama-ulama berkaitan dengan isu Khalifah dan semua hukum hakam yang ditetepkan oleh Rasuallah dan sahabat-sahabatnya yang masih utuh dipegang hingga kehari ini, malahan pengikut Mazhab ASWJ inilah yang paling teramai sekali di dunia sekarang ini. Mengikut kesepakatan seluruh para Ulama-ulama mentafsirkan bahawa ASWJ adalah mazhab yang dibawa oleh Rasullah saw dan juga para Sahabat-sahabat Baginda. Ia telah mengambil dari sumber yang asli iaitu Nabi Muhammad saw sendiri dan mengambil hujah-hujah dari para Sahabat-sahabat Baginda sebagai Hadis-hadis yang benar dari Baginda Rasullah saw. Jadi apa juga bab dalam isu agama ini telah diberi kata putus bahawa hanya ASWJ sajalah yang memegangnya dengan betul dan kuat. Di Malaysia pekara ini telah lazim malah telah juga menjadi pegangan gaya hidup umat Islam tempatan dari dahulu hingga kehari ini. Jadi kita tidak perlulah risau dan ragu lagi akan kebenaran dan kesahehan pegangan akidah ASWJ yang kita anuti sekarang ini malahan seharusnya bersyukur kehadrat Ilahi kerana dilahirkan di dalam mazhab ini.

Oleh kerana itu dapatlah kita fahami bahawa ASWJ merupakan keyakinan dan itizam pegangan kepada al Quran dan Sunnah sebagai rujukan utama umat Islam golongan ini. Selain itu juga mereka memandang tinggi dan menghormati kepada seluruh genarasi Sahabat, tabe'in dan semua tokoh-tokoh ulama hadis kerana daripada merekalah semua sumber-sumber agama dapat dipelajari dengan jelas dan diyakini. Semua ulama diseluruh dunia telah bersepakat bahawa golongan ASWJ lah satu-satunya golongan yang terselamat dari perpecahan dan kemasukan pendapat peribadi yang menurut Nafsu sendiri didalam banyak bab dan hukum hakam ajaran Islam itu sendiri. Malahan Rasuallah saw pernah mengambarkan pekara ini didalam sebuah hadis soheh Baginda yang telah diriwayatkan oleh Anas bin Malek ra, yang maksudnya:

"Bani Israel berpecah kepada 71 golongan, 70 golongan hancur binasa dan hanya satu golongan yang terselamat, kaum Nasrani pula berpecah kepada 72 golongan, 71 golongan hancur binasa dan hanya satu golongan saja terselamat, manakala umat ku akan berpecah kepada 73 golongan, 72 golongan hancur binasa dan yang tinggal hanya satu golongan yang terselamat." Para Sahabat bertanya, "Siapakah golongan yang terselamat itu ya Rasullah ?" Baginda menjawab, " Al Jamaah... Al Jamaah (Ahli Sunnah Wal Jamaah)."

Keterangan hadis : daripada hadis soheh ini maka jelaslah kepada kita bahawa Rasullah saw telah pun dapat melihat perpecahan kepada umat Islam diakhir zaman akan berlaku. Baginda sendiri telah menetapkan hanya golongan ASWJ sahaja yang akan terselamat dari semua fitnah perpecahan umat ini dan menyarankan untuk kita sentiasa duduk tetap didalam Jamaah ini dan jangan berpecah belah. Terdapat 72 golongan serpihan umat yang telah memisahkan diri mereka dari kelompok unggul ASWJ ini, antaranya Syiah, Khawarij, Mutazillah, Najariyah, Jahmiyah, Wahabi, Khadariah, Rawafiq, Rafidah dan lain-lain lagi. Mereka inilah yang tergolong kepada kelompok 72 golongan yang disebut-sebut Rasullah saw sebagai mereka yang telah binasa akal, fikiran, akhlak dan akidah mereka dari jalan kebenaran. Manakala ASWJ akan mempertahankan kesucian agama Islam peninggalan Rasullah saw sehingga ketetapan Allah dihari kiamat nanti.

Allah telah berfirman didalam alQuran surah al Annam ayat 159 yang mafhumnya :

"Sesungguhnya orang-orang yang berpecah belah didalam agamanya dan mereka bergolongan- golongan, bukanlah engkau dari golongan mereka sedikit jua pun. Sesungguhnya urusan mereka terserah kepada Allah, kemudian Allah mengkhabarkan kepada mereka tentang apa yang mereka perbuat".

Keterangan ayat : Telah diberitahu kepada Nabi dan para Sahabat-sahabatnya bahawa perpecahan umat Islam selepas peninggalan Baginda dan para sahabat Baginda pasti akan berlaku. Tiada seorang pun dari mereka yang mampu menahannya kerana itu telah ditetapkan oleh Allah sebagai satu ujian kepada umah selepas Baginda dan para sahabat-sahabat baginda itu. Perpecahan yang mengikut perasaan marah dan hawa nafsu juga sifat perkauman berpuak- puak kaum Arab yang masih belum bertamadun menjadi punca yang jelas akan perpecahan ini merebak-rebak hingga mereka semua menjadi sesat semula. Dari berpuak-puak itu mengikut ketua masing-masing dan mereka kemudiannya mencipta pekara-pekara bidaah yang semakin jauh menyempang dari ajaran Nabi Muhammad saw dan para sahabat-sahabat Baginda. Maka Allah akan menjelaskan kepada mereka semua diakhirat kelak akan segala perbuatan melampau mereka itu semua adalah sesat lagi menyesatkan umat Islam dan akan membalas semuanya itu dengan api Neraka Jahanam kerana mereka sebenarnya telah mengikut hasutan Iblis dan Syaitan. Jadi penyesalan yang teramat sangatlah mereka akan perbuatan mereka itu tetapi semuanya telah terlambat dan semua penyesalan dikala itu tidak akan mengubah akan hukuman yang telah disediakan kepada mereka itu. Jadi janganlah kita cuba mengubah atau menokok tambah kepada apa yang telah Rasullah saw buat atas agama Allah ini. Ia akan kekal begitu sama ada anda suka atau pun tidak, bukanlah hak kita untuk mengubahnya mengikut selera kita. Ia akan menjadi pekara bidaah dan sesat jika kita ingkar.



IJMAK PARA ULAMA TENTANG AHLI SUNNAH WAL JAMAAH.


Marilah kita lihat ijmak dan kesepakatan para Ulama-ulama tersohor akan penetapan dan kebenaran pegangan mazhab ASWJ dari semenjak dahulu lagi iaitu :

1) Dari Imam Ahmad bin Hambal ra (wafat th. 241 h) yang katanya berkenaan ahli Sunnah itu adalah " Mereka ini berpengang dengan mazhab ahli Ilmu, azhab al Athar dan ahli Sunnah yang berpegang teguh Sunnah Rasullah saw. Mereka amat dikenali akan jejaknya dan menjadi ikutan semua umat dari semenjak zaman para Sahabat Nabi dahulu lagi hinggalah kehari ini".

2) Dari Syeikh Abu Ubai al Qasim bin Salam (wafat th 224 h) katanya didalam mukadimah kitabnya bahawa " Pegangan yang wajib diikuti dan ditaati didalam mempelajari secara mendalam akan Ilmu Akidah ialah pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah ".

3) Dari Syeikh Ibnu Taymiyah (wafat th 728 h) katanya " Mazhab ahli Sunni adalah mazhab yang telah sedia ada sebelum lahirnya Imam Abu Hanifah (Imam Mazhab Hanafi), Imam Malik (Imam Mazhab Maliki), Imam Ahmad Hambal (Imam Mazhab Hambali) dan Imam Syafie (Imam Mazhab Syafie). Ia juga merupakan mazhab para sahabat yang menerima dari sumbernya iaitu Rasullah sendiri. Mereka bersepakat menerima ijmak para sahabat adalah hujah yang benar manakala berselisih pendapat berkenaan dengan ijmak genarasi selepas sahabat".

4) Dari Imam Bukhari (wafat th 256 h) berpendapat bahawa, "Al Jamaah itu merujuk kepada ahli-ahli Ilmu, ahli Fikah dan ahli Hadis dari kalangan Imam Mutjahiddin, kerana Allah swt menjadikan mereka sebagai hujah kepada manusia dan menjadi rujukan dalam urusan Agama"anda.

5) Dari Imam at Tarmizi (wafat th 279 h) beliau berpendapat bahawa " ahli al Jamaah itu adalah para ilmuan tafsir, ahil Fikah dan ahli Hadis ".

6) Dari Syeikh Ibnu Hazam (wafat th 548 h) berpendapat bahawa " Ahli Sunnah merupakan juga ahli Haq yang terdiri dari para sahabat dan semua orang yang mengikuti jalan mereka dan jalan para tabein, ahli hadis dan ilmuan Fikah dari satu genarasi hingga kesatu genarasi hingga kehari ini ".

7) Dari Imam al Jauzi (wafat th 597 h) mengtakrifkan Ahli Sunnah ialah ahli al Naq dan al Athar yang mengikut hadis-hadis Nabi dan athar para sahabat nabi kerana mereka semua itu berada diatas jalan yang benar dan tidak berlaku pekara-pekara baru (perubahan dari yang asli). Pekara bidaah hanya berlaku selepas zaman Rasullah dan sahabat-sahabatnya.

8) Dari Syeikh al Safariani (wafat th 1188 h) berpendapat bahawa " ahli Sunni adalah al Islam dan ahli Tauhid yang berpegang kepada sunnah dengan kuat didalam bidang akidah dan nihal. Ahli ibadah zahir dan batin dan tidak dicemari dengan bidaah ahli al Ahwak dan ahli al Kalam didalam bidang ilmu akidah".

9) Kata Syeikh Ibnu Taimiyah lagi " Ahli Sunnah ialah golongan yang berpegang kepada kitabullah dan sunnah Rasullah dan apa-apa juga yang telah disepakati oleh golongan terdahulu yang terdiri dari golongan Muhajirin dan al Ansar serta orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik".

10) Syeikh al Safariani juga berpendapat bahawa " Ahli sunaah itu terbahagi kepada 3 golongan iaitu golongan Athariyah (salaf) yang dipimpin oleh Imam Ahmad bin Hambal, golongan al Asyariayah yang dipimpin oleh Imam Abu Hassan al Asyari dan golongan al Maturidiyah yang dipimpin oleh Imam Abu Mansur al Muturidi ".

11) Syeikh Abdullah bin Mas'ud berkata " Al Jamaah ialah apa juga pekara yang menepati ketaatan kepada Allah walau pun kamu seorang diri".

12) Dari Imam Mustafa al Syakinh menyatakan bahawa Ahli Sunnah Wal Jamaah pada asalnya ditujukan kepada golongan al Asyariayah pimpinan Imam Abu Hassan al Asyari dan mereka-mereka yang bersamanya. Kemudian ia meluas menjadi sebuah kumpulan yang semakin diterima umum dan seterusnya menyaksikan penyatuan Ulama-ulama besar Fikah termasuklah pengasas kepada 4 Mazhab unggul Islam iaitu Imam Makiki, Imam Shafie, Imam Ahmad bin Hambal dan Imam Abu Hanifah serta yang lainnya juga seperti Imam al Auzai.

Pada awal kurun ke 3 hijrah ahli-ahli perawi hadis telah mengalami satu revolusi dengan memrtabatkan semua Ilmu Kalam dengan pengkajian yang mantap dan seterusnya menguasi seluruh Ilmu Hadis yang ditulis menjadi naskah-naskah kitab khusus tentang bab ini yang mewakili aliran mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah. Dari sini mengujudkan satu kelompok aliran ahli-ahli hadis yang kemudiannya membesar menjadi golongan ASWJ yang bertentanggan dengan fahaman-fahaman baru seperti golongan Jahmiayah, golongan Muktazilah dan golongan al Khawarij yang menyempang semakin jauh dibangunkan dengan Nafsu amarah dan berbaur perkauman dan berpuak-puak. Hanya tinggal ASWJ saja yang mempertahankan pandangan asli dan mengambil langkah selamat dengan memberi penjelasan demi penjelasan dengan rangkuman Hadis dan al Quran sebagai sumber soheh mereka sehingga kehari ini. Oleh kerana itu bolehlah diberikan pengertian bahawa ASWJ itu adalah :

1) Satu golongan yang menjadi tumpuan semua umat Islam dan merupakan golongan yang paling ramai dan lebih diterima berbanding dengan golongan-golongan serpihan yang lain.

2) Golongan yang terselamat kerana mejoriti mereka yang terhimpun didalam golongan ASWJ ini adalah mereka yang mengtaati perintah dan mempunyai jalan yang lurus dengan peganggan kepada Hadis dan al Quran sebagai panduannya juga gaya hidupnya.

3) Golongan ini juga adalah himpunan Ulama-ulama ahli Hadis, ahli Fikah, ahli Ilmu dan ahli Tauhid, menjadikan golongan yang menghimpunankan kesemua ilmuawan Mutjahidin yang menjadikan mereka sebagai hujah dan rujukan semua Umat Islam yang juga berfungsi sebagai pengajar dari urusan agama keseluruhannya.

4) Golongan yang dirangkumkan didalamnya juga termasuk para Sahabat-sahabat Rasullah saw sendiri yang tidak pernah terhimpun dengan mereka-mereka yang bidaah dan sesat akidah dan akhlak. Merekalah peneguh kepada semua sendi-sendi agama dan penutup kepada ruang kosong yang tidak boleh lagi diisi dengan pekara-pekara bidaah dan pemikiran sesat baik dari apa juga jurusan mahupun apa juga bab di dalam akidah, syarak, akhlak, pergorbanan diri dan pengorbanan harta.

5) Golongan yang menyanjung tinggi syarak dan pengikut perintah dengan taat yang menggunakan kesepakatan Ijmak para ulama bagi nenetapkan sesuatu hukum syarak dan juga menetapkan undang-undang Islam amnya.

6) Golongan yang melantik pemimpinnya dari kalangan mereka sendiri kemudian mereka semua taat akannya sebagai penaraju golongan ini. Selalunya mereka akan menetapkan ahli-ahli musyarah dari kalangan mereka juga bagi memperkuatkan pentadbiran itu. Pemimpin itu mestilah mempunyai sifat-sifat yang layak baginya untuk memimpin, berakhlak mulia dan sentiasa berpandukan Al Quran dan Hadis sesuai dengan amanah dari kehendak masyarakat yang dipimpinnya itu. Ia seperti mengangkat sumpah atau Baia'ah yang tidak boleh dilanggar atau dimungkiri kerana sebarang percubaan pelanggaran sumpah dan janji tadi akan mengikabatkan ia dengan sendirinya terkeluar dan dianggap sesat.

7) Golongan ahli Tauhid yang mendokong akan mazhab ini juga yang dijamin oleh Nabi dan Sahabat-sahabatnya sebagai golongan Ahlilah. Mereka menetik beratkan kesenambongan keilmuan yang diwarisi itu mistilah mempunyai wasilah dari pada tangan Baginda Rasullah saw diturunkan kepada Sahabat-sahabatnya itu, kemudian disambung dari tangan ke tangan hinggalah menyampai kepadanya sendiri. Maka tiadalah terputus sanat ilmunya dari tangan Rasullah saw. Mereka memegang atikad yang sahih mengenai sifat-sifat Allah, Afaal Allah dan Zat Allah dengan terang dan jelas.

8) Golongan yang memiliki kemahiran ilmu yang mendalam dalam bidang riwayat hadis nabi. Mengenal dan boleh menapis semua bentuk hadis daripada kepalsuan dan rekaan. Mereka juga mempunyai bidang ilmu tafsir dan takwil akan sesuatu pekara dan persoalan yang hadir. Selain itu juga mereka juga mendalami bidang ilmu nahu, sastera dan bahasa yang sangat mendalam.

9) Semua daripada ilmuan dari golongan ini tidak mencampuradokkan ilmu mereka dengan hawa nafsu yang akan mengakibatkan kesesatan kepada umah keseluruhannya. Mereka juga akan menghindarkan diri dari apa juga kaum atau golongan yang cuba memisongkan sebarang unsur-unsur agama dengan pemikiran mereka yang cetek dan sesat.

10) Golongan yang sentiasa bersedia untuk memerangi sebarang unsur kufur dan sesat yang mengancam nagaranya dan umatnya. Mereka akan snggup berjuang dengan darah dan harta benda mereka mempertahankan hak dan kebenaran walau dengan apa cara pun. Mereka sanggup memerangi orang-orang kafir dan musuh-musuh Islam dimana jua mereka berada dan melindungi keluarga dan tanahair mereka. Tidak berlaku zalim dengan kanak-kanak dan wanita.

11) Golongan ahli Tauhid, zuhud dan sufi dikalangan mereka mempunyai pandangan basrah yang sangat tajam lagi halus. Mereka sentiasa musahabah diri mereka, mendalami sifat diri mereka, mengenal diri mereka, menjejaki perjalanan, pengalaman dan kehalusan kerohanian mereka dengan teliti serta sentiasa redha dengan takdir Ilahi. Mereka menghurai ilmu-ilmu dadalam bab ini dengan hadis dan riwayat para Ahlillah dan sentiasa mengambil iktibar akannya supaya mereka juga akan seumpama dan sesempurna itu. Kebanyakan mereka-mereka yang telah melapasi batas kebiasaan umum menjadi pilihan Allah dan Rasullah adalah didalam wilayah ini. Hanya dengan cara ini saja jalan yang diredhai dan menepati kehendak dan ajaran Rasullah dan Sahabat-sahabatnya yang mampu menyampai kehadrat Allah swt. Selain dari ini semuanya sesat mengikut Iblis dan syaitan.

Oleh itu dari semua hujah-hujah diatas ketahuilah kita bahawa ASWJ sajalah yang diiktiraf dan golongan terselamat seperti yang telah dinyatakan didalam ayat 159 surah al An'nam dan Hadis , kerana bersumbarkan kepada ajaran yang asli dari tangan Rasullah dan Sahabat-sahabatnya yang juga menurut sumber yang sama. Ia bebas dari unsur-unsur sesat didalam akidah, akhlak, syarak, pengorbanan diri dan pengorbanan harta. Garis panduannya yang amat jelas serta berunsurkan kebenaran juga, jadi umat Islam di Malaysia ini yang memangnya telah lama berhidup dengan ajaran mazhab ASWJ ini tidak perlu bimbang. Anda semua perlu tahu apa sebenarnya yang dikatakan ASWJ. Mungkin selama ini anda hanya beramal dengannya tetapi tidak mengatahui apa yang dikatakan dan dimaksudkan dengannya. Dengan pendedahan ini diharap segala kekusutan itu dapat terungkai. Ini adalah kerana tiada sesiapa yang mahu kehadapan untuk menerangkannya dengan jelas kepada halayak.



TAFSIRAN AJARAN SESAT.


Dari segi istilah, ajaran bermaksud mengajar, memberi petunjuk, memberi nasihat, mendedahkan kelimuan kepada sebilangan orang awam atau kanak-kanak dan lain-lain lagi. Manakala sesat jika mengikut maksudnya dari segi bahasa ialah kehilangan punca, tidak jumpa jalan pulang, bersempang jauh dari jalan asal, terpesong, terkeluar dan banyak lagi jika dilihat dalam kamus. Oleh itu ajaran sesat jika ditafsirkan kedalam bahasa Melayu membawa maksud ilmu yang diajar kepada pengikut atau anak muridnya yang didapati terpesong dari kebenaran. Jika kita rujuk kepada JAKIM, ajaran sesat mereka tafsirkan sebagai " sebarang bentuk ajaran dan amalan yang dibawa oleh penganut agama Islam atau pun bukan penganut agama Islam, yang mendakwa ajaran mereka itu berpunca dari ajaran Islam kemudiannya didapati pada hakikatnya ia terpesong dan bertentangan dengan akidah ajaran Islam, al Quran, Sunnah Nabi serta Mazhab Islam yang Muktabar iaitu Ahli Sunnah Wal Jamaah ". Maka mengikut takrif ini ajaran tersebut adalah Ajaran Sesat.

Masyarakat di Malaysia selalu tersalah anggap antara ajaran sesat dengan Tarikat atau Tasawuf. Mereka selalu ingat, apabila orang mengajar jalan hakikat songsang pun adalah orang Tarikat, hasilnya semua yang mereka nampak adalah sesat belaka jika disebut Tarikat. Mereka sebenarnya terkeliru dan tidak faham malahan jauh sangat terpisong dan tersalah anggapan meletakkan Ajaran Murni Tarikat (Tasawuf) bukan ditempat yang sebenar. Ini kerana fitnah yang dilakukan oleh pengamal-pengamal ajaran sesat yang telah tertangkap mengaku membawa tarikat tertentu, walhal tarikat yang mereka sebarkan itu adalah tarikat cipta mereka sendiri sedangkan mereka bukanlah arif dalam bidang Ilmu Flasafah Islam dan juga sangat cetek pengajian tentang Ilmu Tauhid. Jika anda tidak percaya, sila lihat sejarah penangkapan beberapa ajaran yang telah diwartakan sesat oleh pihak JAKIM.

Mejoriti imam- imam nya tidak mempunyai pengajian khusus dari semua sudut Ilmu dan amal dalam bab Tauhid dan Tasawuf. Jadi bagaimana mereka boleh mengajar orang ramai dengan berbekalkan ilmu yang sedikit dan akhirnya mengeluarkan doktrin dan flasafah mengikut akal dan nafsu mereka sendiri ? Malahan ada sesetenggah dari mereka yang mendakwa mendapat ilmu dari mimpi atau "ilham Laduni" sedangkan mereka bukan duduk didalam wilayah laduni pun. Mereka tidak faham dan cetek dalam banyak pekara dan jauh dari hidayah Allah. Mereka tersesat dek waham ciptaan Iblis dan duduk didalam hayal selamanya. Yang menjadi mangsa ialah Tarikat, Tasawuf, Tauhid, Waliallah, Nabi Allah, Rasullah dan Agama Islam sendiri telah disalah tafsir oleh sebilangan manusia di Malaysia ini. Percaya tak anda jika mereka ini di upah oleh THH untuk meruntuhkan akidah Islam disini ? Mereka telah di "mind control" kan oleh golongan tertentu yang memusuhi Islam dan menyelusup masuk kedalam masyarakat secara senyap menghancurkan akidah dan peganggan ASWJ yang telah bertapak begitu teguh selama ini disini. Lihatlah siapa disebalek Wahabi, Syiah, al Arqam dan lain-lain lagi itu ?.

Daripada tafsiran dan defanasi yang telah diberikan diatas maka bolehlah kita fahami bahawa segala bentuk ajaran dari apa juga sudut akidah, syarak, akhlak, amalan, tasawuf, tauhid, tarikat, sufi, syariat dan membuat hadis-hadis palsu atau menolak seluruh hadis-hadis, menafsir ayat-ayat al Quran dengan tidak mempelajari ilmu tafsir dan nahu atau pun menghina, mencerca, menyumpah sahabat-sahabat Rasullah saw dan semua keluarga mereka juga isteri Rasullah sendiri juga turut disumpah seranah, mengaku menjadi "Rasul", mengaku menjadi wakil Allah, mengaku bercakap dengan Rasullah, mengaku mendapat perintah dari Allah, mengaku menjadi pengganti Allah dan lain-lain lagi... inilah yang dikatakan AJARAN SESAT. Dan jika anda terserempak atau mengatahui adanya aktiviti seumpama ini di tempat anda sila hantarkan laporan anda ke alamat ; http.//www.islam.gov.my (laman web rasmi JAKIM).


SEJARAH AJARAN-AJARAN SESAT.
Setelah kita mengetahui beberapa pekara yang menyentuh kepada ajaran ASWJ serta defanasi tentang apa yang dikatakan ajaran sesat didalam bab 1 yang lalu, mari kita mengenal pula bilakah sebenarnya ajaran-ajaran sesat ini bermula ?

Sebenarnya ajaran-ajaran sesat telah pun bermula semenjak Nabi Muhammad saw masih hidup lagi. Terdapat tiga orang manusia yang mulanya memeluk agama Islam, tetapi telah membuat ajaran mereka sendiri yang bertentangan dengan ajaran dan panduan yang telah diberi oleh Nabi Muhammad saw berkenaan Islam dan al Quran. Mereka telah murtad dan membuat ajaran baru serta mengelar diri mereka juga seorang "nabi". Mereka itu ialah :

1) Musailamah al Kazab dari bani Hanifah (wafat tahun 11H).
2) Aswad al Unsi dari bani Madlaj (wafat tahun 11H).
3) Tulaiha bin Khuwalid (wafat tahun 21H).

Musailamah al Kazab adalah merupakan ketua kumpulan ajaran sesat yang berpengaruh serta ramai pengikut. Antara pengikut-pengikutnya adalah terdiri dari orang-orang Islam sendiri dan juga orang-orang kafir. Beliau juga telah menghantar wakilnya untuk membawa warkah kepada Nabi Muhammad saw yang diantara lain menyebut bahawa beliau juga nabi seperti Baginda dan tuhan telah membahagi dua akan dunia ini. Sebahagian untuk Nabi Muhammad saw dan sebahagian lagi adalah untuk beliau. Didalam warkah yang dibalas oleh Nabi saw pula menyebut bahawa dunia ini sebenarnya adalah milik mutlak Allah swt dan telah memilih dari kalangan hamba-hambaNya untuk memegang amanah mentadbirkannya. Tiada siapa pun dari kalangan hamba-hambaNya itu yang boleh memiliki akan dunia ini sebab manusia juga akan meninggalkannya pada satu hari nanti dan kesudahan yang baik bagi setiap jiwa itu adalah daripada mereka-mereka yang bertakwa kehadrat Allah swt sahaja. Oleh itu Nabi swt menyeru agar Musailamah agar kembali memeluk ajaran Islam semula serta bertaubat nasuha akan apa yang telah ia lakukan itu kerana jika ia engan berbuat demikian, maka tindakan yang keras akan dikenakan keatas beliau termasuk melancarkan perang pada kaumnya yang sesat itu. Musailamah tidak menghiraukan akan arahan Nabi saw malahan telah menyuruh wakil-wakil Nabi saw yang telah dihantar bertemuinya selepas itu untuk tidak menganggu akan apa juga yang menjadi urusan beliau. Maka didalam pemerintahan Saidina Abu Bakar al Sidiq telah menghantar bala tentera Islam pergi memerangi Musailamah dan kumpulan ajaran sesatnya itu. Beliau telah dibunuh oleh seorang panglima perang Islam bernama Wahsyi pada tahun 11 hijrah.

Manakala Aswad al Unsi adalah merupakan seorang ahli nujum pada asalnya. Kemudian menjadi seorang yang terkenal dan ramai pengikutnya apabila semua nujum dan perbomohan yang beliau kerjakan dikatakan sangat mustajab oleh orang ramai. Bertolak dari sinilah mereka sangat menyanjungi beliau dan beliau telah pula mengambil kesempatan dengan mula memberi kuliah-kuliahnya serta mengembang menjadi sebuah ajaran sesat yang mirip ajaran al Arqam kalau nak dijadikan contoh pada zaman sekarang. Beliau akhirnya telah mengistiharkan dirinya sebagai seorang nabi seperti Nabi Muhammad saw juga. Maka Nabi saw telah menghantar Mu'as bin Jabal bertemu dengan pemerintah Yaman pada masa itu, untuk menyatakan akan angkara Aswad itu serta memerintahkan ia dihancurkan sahaja kerana keengaan beliau untuk bertaubat dan kembali memeluk Islam. Maka pada tahun 11 hijrah tentera kerajaan Islam Yaman telah pergi memerangi Aswad dan kumpulan ajaran sesatnya itu dan berjaya dibunuh oleh seorang panglima bernama Fairus al Dailam.

Seorang lagi ketua ajaran sesat yang muncul semasa zaman Rasullah saw ialah Tulaiha bin Khuwalid dari keturunan bani Assad. Beliau juga pada awalnya memelok ajaran Islam tetapi kemudiannya murtad dan menghistihar dirinya sebagai nabi. Beliau juga amat engkar akan perintah dan nasihat yang telah diberikan oleh Nabi saw melalui warkah dan wakil-wakil yang telah dihantar kepadanya. Akhir daripada perjalanan ajarannya ialah apabila Kerajaan Islam Madinah telah menghantar bala tentera yang diketui oleh Panglima perang Islam Khalid al Walid semasa pemerintahan Saidina Abu Bakar al Sidiq memerintah. Beliau ditangkap dan dibawa pulang mengadap Baginda Abu Bakar sendiri. Setelah tinggal didalam penjara beberapa bulan, beliau sendiri telah meminta untuk memeluk agama Islam semula dari tanggan Baginda Saidina Abu Bakar sendiri. Beliau meninggal dunia di Mekah pada tahun 21 hijrah didalam beragama Islam.

Didalam sejarah Islam, sewaktu pemerintahan Saidina Abu Bakar al Sidiq lah yang paling banyak memerangi ajaran-ajaran sesat yang tumbuh setelah kewafatan Rasullah saw. Semasa pemerintahannya saja direkodkan terdapat tujuh golongan ajaran-ajaran sesat tumbuh disekitar semananjung Arab. Mereka-mereka itu diketuai oleh :

1) Sajah binti al Mundhir dari kaum bani Tamim. Beliau juga mengistihar dirinya "nabi wanita" pertama didunia. Beliau berkahwin pula dengan Musailamah yang juga sesat (telah diceritakan diatas tadi), semasa serangan tentera Islam itu beliau telah terselamat dan lari meninggalkan kampung halamannya itu. Beliau telah ditangkap dan dihukum bunuh semasa pemerintahan Saidina Othman pada tahun 55 hijrah.

2) Malik bin Nuwairah dari kaum bani Yarbu.
3) Unainah bin Hassan dari kaum bani Fazarah.
4) Fujaiah bin Abdul Yalil dari kaum bani Sulaim.
5) Qurrah bin Salmah dari kaum bani Ghatafan.
6) Hatam bin Zaid dari kaum bani Bakr.
7) Asyath bin Qais dari kaum bani Kinda.

Mereka semua ini telah dihancurkan dan dibunuh oleh tentera-tentera Islam yang dihantar oleh Baginda Saidina Abu Bakar al Sidiq kerana keingkiran dan kedegilan mereka sendiri. Tetapi semuanya setelah melalui proses dakwah, nasihat, pujukkan dan ancaman tidak mahu diterima oleh mereka semua, baharulah baginda bertindak menghantar balatentera Islam kepada mereka. Semua itu telah melalui proses yang sah menurut hukum Islam serta al Quran dan juga melalui proses musyurat dari semua sahabat Rasullah saw yang ada disamping Baginda pada waktu itu. Jadi tindakan memerangi kaum-kaum yang sesat adalah merupakan kesanabungan dari usha yang telah dibuat oleh Rasullah saw memerangi kaum yang murtad dan ajaran-ajaran sesat mereka itu. Proses ini juga telah dijalankan dizaman Baginda Saidina Omar ra yang telah memerangi satu kumpulan ajaran sesat yang diketuai oleh Jabalah bin Aiham dari bani Ghasan yang telah berjaya ditangkap dan dijatuhi hukuman pancung pada tahun 20 hijrah. Begitu juga dizaman pemerintahan Saidina Othman ra dan juga Saidina Ali kwh. Tetapi Saidina Ali kwh telah tertipu dengan dakyah dalaman yang sangat licik oleh puak-puak dan sikap perkauman yang terlampau bangsa Arab sendiri yang kemudiannya membawa pembunuhan demi pembunuhan dari keluarga Rasullah saw dan para sahabat-sahabatnya yang dengan sendirinya menghancurkan keseluruhan sistem pemerintahan peninggalan Rasullah saw itu. Maka tegaklah kaum ajaran sesat itu sehinggalah kehari ini seperti yang telah kita ketahui.

Bayangan yang telah Rasullah saw berikan didalam hadis-hadis peninggalannya menjadi kenyataan. Sehinggalah kesaat ini ia terus juga berlaku. Kesesatan demi kesesatan telah dibongkar oleh orang ramai dan pembentrasan oleh pihak berkuasa telah giat dijalankan di negara ini, namun ia masih juga tetap berlaku. Jika di Indonesia dan negara Asian yang lain kecuali Brunai, gejala ajaran sesat amat sukar dipadam dan dihapuskan bahkan bercambah-cambah hari demi hari. Ada diantaranya telah pun memduduki Sidang Umum (Parlimen kalau di Malaysia) yang telah berdiri menjadi parti politik dan memenangi beberapa kerusi. Nah ! bagaimana jika ia berlaku di sini ? Kan akan mengkucarkacirkan umat Islam semua disini yang mejoritinya berfahaman ASWJ. Itulah sebabnya ia harus terus dipelihara secara berterusan, baik siapa pun kerana ia adalah sunah Rasullah saw dan tanggungjawab syarak bagi setiap individu Islam semua. Pemiliharaan akidah umat Islam disini harus terus utuh dan teguh, supaya menjadi tonggak mercu panji-panji al Firqah al Najiyah kebenaran selama-lamanya hingga hari kiamat. Biarlah negara jiran-jiran itu dengan masaalah dalamannya yang sangat kronik serta sistem politik yang sangat terbuka hingga menjejaskan akidah umat Islam umumnya. Tetapi disini, anda semua menjadi pendinding dan pertahanan yang utuh umat terakhir dari kamu Melayu Nusantara yang mempertahankan ASWJ serta Ajaran sunah Nabi besar kita Muhammad Rasullah saw dan Negara kamu yang sangat kamu cintai ini, supaya jangan kamu biar kepercayaan karut dan sesat itu tidak langsung bertapak disini. Percayalah ia adalah kebenaran yang sejati yang diwarisi dari Nabi Muhammad saw dan dari Allah swt. Kita perangi mereka itu habis-habisan ....Allahu akbar...Allahu akbar.... Allahu akbar !



AJARAN-AJARAN SESAT DARI PANDANGAN AL QURAN.


Allah swt telah mengutus junjungan besar kita Nabi Muhammad saw berserta dengan al Quran ulkarim sebagai pemberi petunjuk dan membawa rahmat untuk seluruh seklian alam ini. Telah Dia jadikan itu sebagai sunahtuallah atas seluruh umat dan makhluk yang berada didunia ini, khasnya dibumi yang sekarang kita diami ini. Malahan sebelum bumi ini dijadikan lagi telah dibentuk akan sunnah ini. Cuma hanya segelintir manusia beriman yang mengatahui akan rahsia rahsia ini yang amat sukar untuk difahamai oleh manusia biasa. Jadi mereka ingin mengatahui akan semua rahsia akan alam ini dan juga rahsia-rahsia Tuhan itu. Jika mengikut pedoman dari Nabi saw sahaja mereka tidak puas, jadi mulalah mereka mencari jalan yang lain yang kononnya jalan singkat untuk bertemu tuhan mereka. Mereka lupa akan fitnah yang menanti mereka ditengah perjalanan itu, iaitu "Jalan Iblis". Mereka tidak mengatahui sebenarnya Iblis dan balatenteranya sedang memerahati mereka dengan teliti dan telah duduk didalam setiap detik kata hati mereka supaya ingkar dan melangar perintah Allah dan Rasulnya. Inilah punca sebenar akan kepincangan dan ceteknya ilmu mereka itu yang kemudiannya telah membawa mereka sesat mengikut kata Iblis. Mereka murtad dan mengaku telah bertemu tuhan, sedangtkan mereka pun tidak kenal tuhan itu, tak pernah bertemu, dan tidak tahu akan jalan untuk bertemu pun. Jadi bagaimana mereka boleh berbuat sesuka hati mereka dengan melangar segala hukum dan larangan tuhan, tetapi boleh pula bertemu tuhan ? Jadi siapa tuhan yang mereka jumpa itu ? Sudah tentunya bukan tuhan Allah, tetapi mereka bertuhankan Iblis Laknatullah. Jadilah mereka semua itu sesat lagi menyesatkan kerana telah menduakan Tuhan tampa mereka sedari. Inilah yang paling banyak berlaku dikalangan umat Islam di Malaysia ini.

Kerana itulah Allah menyuruh kita mengikut Nabi Muhammad saw kerana dia saja manusia yang boleh kita percaya dan telah banyak keterangan dari ayat-ayat al Quran yang menjadi dalil kebenaran akan kerasulannya. Menjadi wakil mutlak Allah Rabuljalil pencipta seklian alam ini. Menjadi penyampai berita-berita yang nyata dan ghaib. Pesanan guruku "Dia saja manusia secara hidup-hidup yang telah menyampai kehadrat Allah swt dengan penyaksian secara zahir dan batin sendiri akan zat segala zat wazibalujud dari usul makna makniNya yang terangkum di dalam kalimah shadatai itu. Maka tiada siapa lagi dikalangan seluruh manusia yang ujud dulu, kini dan selamanya dapat menyampai akan ketinggian rohaniah dan zahiriah yang ada pada Baginda yang terawal dan yang terakhir. Jauh sungguh kedudukan kita manusia mukmin biasa ini kerana kita hanya ujud dari keringatnya saja. Kembalilah ke asal ujud zat, ujud sifat, ujud afaal dan ujud asma nur Muhammad, akan kamu temui segala rahsia ini didalam kalimah shadatai itu dengan izinNya, yang kamu ambil dari tangan Baginda sendiri atau menjurusi susurjalur Wasilah dan Rabitah kepadanya sahaja hinggalah kamu sendiri bertemu dengan Nya kelak. Pegang amanah ini dengan teguh jika kamu sebenarnya cinta, kasih dan sayang akan dirinya, bertakwalah kamu kepada Allah swt, jauhi segala larangan-larangannya, ikuti sunnah Baginda sehabis mampu atau jadilah kamu sepertinya jika kamu boleh, ikutilah segala ajarannya dan apa yang telah ditinggalkannya kepada kamu iaitu Sunnahnya dan al Quran. Maka kamu jadilah penaung kepada yang lainnya baik dimana kamu berada". Begitulah serba sedikit amanah yang telah ditinggalkan oleh guru kawan sebelum beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir pada tanggal 20 Rabualakhir 1431 bersamaan 5 hb April 2010 subuh hari isnin tepat jam 6 pagi selepas kami selesai solat subuh bersama buat kali yang terakhir didunia ini. Itulah diantara sebab kenapa kawan lama di seberang selain berseminar, muzakarah, memberi sedikit ceramah- ceramah sambil menziarahi tuan guru yang sedang uzur yang menjangkau 97 tahun usianya. Tidak disangka sama sekali rupa-rupanya inilah kali terakhir kawan dapat menatap wajahnya dan kebetulan pula kawan sedang berada disisinya. Kata-kata dan pesanan dari beliau ini kawan rangkumkan disini buat tatapan kalian pembaca budiman supaya menjadi pedoman untuk kita bersama. Mudah-mudahan beliau ditempatkan yang paling istimewa bersama-sama para solehin dan mu'taqin...amin.

Selanjutnya didalam al Quran telah menyatakan beberapa ayat tentang dalil kebenaran dan juga kepentingan menjadikan diri Rasullah saw itu sebagai ikutan yang sebenarnya seperti yang telah terukir didalam surah Saba' ayat 28 yang mafhumnya :

"Tidak kami mengutuskan engkau (ya Muhammad) melainkan kepada seklian umat manusia untuk memberi kabar gembira (syurga) dan memberi peringatan (neraka), tetapi kebanyakan manusia tidak mengatahui ".

Dan lagi didalam surah yang sama ( Saba') ayat 46 yang mafhumnya :

"Katakanlah: Hanya Aku ajarkan kepadamu satu pelajaran (iaitu) kamu berdiri kerana Allah berdua-dua atau berseorangan (mendirikan solat sunat), kemudian kamu fikirkan, (nescaya akan kamu ketahui) bahawa temanmu itu (Muhammad) bukanlah gila. Dia tidak lain hanya pemberi peringatan kepadamu sebelum tiba siksaan yang sangat keras " .

Didalam surah al A'araf ayat 175 yang mafhumnya :

"dan bacakanlah kepada mereka (ya Muhammad) khabar berita orang yang telah Kami datangkan ayat-ayat Kami. Lalu dibuangkannya (tidak mengikutinya) sampai ia diikuti syaitan, sebab itu mereka termasuk orang-orang yang sesat".

Dan didalam surah al A'araf juga pada ayat-ayat dari 145 hingga 147, Allah menjelaskan dengan terang dan nyata yang mafhumnya :

"Telah kami tuliskan baginya pada papan (kitab Taurad) jadi pengajaran tentang tiap-tiap sesuatu dan menerangkan tiap-tiap sesuatu, sebab itu turutilah dengan bersungguh-sungguh dan suruhlah kaummu (umat Muhammad) mengambil yang sebaik-baiknya (pengajaran). Nanti akan Ku perlihatkan perkampongan orang-orang fasiq (neraka jahanam)".

"Nanti akan Ku palingkan daripada ayat-ayat Ku orang-orang yang sombong dimuka bumi tanpa kebenaran. Jika mereka melihat beberapa ayat, mereka tidak juga beriman kepadanya dan juga mereka melihat jalan kebenaran, mereka tidak mahu menempuhinya, tetapi jika mereka melihat jalan kejahatan (jalan yang sesat) mereka terus menempuhnya. Demikian itu, kerana mereka mendustakan ayat-ayat kami dan mereka lengah daripadanya".

"Orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menemui akhirat, nescaya hapuslah (sia-sialah) segala amalan mereka. Mereka tiada akan menerima balasan, selain dari apa-apa yang telah mereka kerjakan (neraka kepada mereka kerana sesat)".

Serta banyak lagi ayat dari al Quran tentang dalil kebenaran akan yang telah diajarkan dan disarankan oleh Baginda untuk kita sentiasa yakin dan percaya bahawa apa yang telah dibawa oleh Baginda saw adalah yang telah diperintahkan oleh Allah kepada kita kaum mukmin umat Muhammad untuk mentaati dan sentiasa bertakwa kepadaNya. Rasullah diutus untuk menunjuki jalan yang benar dan lurus. Oleh itu kenapa harus kita berpaling kepada yang lain ? Semasa zaman Baginda dahulu menyebarkan ajaran Islam, puak-puak kaum Arab terutama dari kalangan bani Quraisy telah menuduh Nabi pembawa ajaran baru yang sesat (menyelahi ajaran turun tumurun datok nenek mereka), sedangkan mereka itulah yang sesat kerana mengadakan upucara-upucara retual penyembahan berhala kuno dan segala adat resam yang menyalewing. Begitu juga apa yang berlaku sekarang, penaja-penaja ajaran-ajaran sesat akan menuduh orang- orang yang beriman yang tidak bersama mereka sebagai sesat. Memutar belit hujah dan kata-kata hingga orang ramai terpengaruh mengikuti dan menyokong mereka. Mereka sebenarnya telah memecahbelahkan umat Islam dengan doktrin dan amalan-amalan sesat yang menyempang jauh dari ajaran Nabi Muhammad saw yang sebenarnya. Jauh dari hukum syarak, sunnah dan al Quran. Malah sesetengah dari mereka mengalakkan pengikutnya untuk melangar hukum syarak pula. Berwaspadalah kita daripada golongan-golongan yang telah rosak hati, pemikiran dan akhlaknya terhadap Allah swt dan Nabi Muhammad saw ini serta pohon agar Allah jauhi kita dari terjebak didalam perangkap mereka itu.

Selanjutnya Allah berfirman didalam surah as Zumar ayat 41 yang mafhumnya :

" Sesungguhnya Kami telah turunkan kitab (al Quran) kepada engkau (ya Muhammad), untuk manusia dengan (membawa) kebenaran. Barang siapa yang mendapat petunjuk (dengannya), maka (feadahnya) untuk dirinya dan barang siapa yang sesat, maka hanya ia sesat (tidak berpanduan serta melarat) atas dirinya pula. Engkau (Muhammad ditugaskan utk menyampaikan) bukan menjadi wakil terhadap mereka itu (tiada kuasa keatas mereka) ".

Dari ayat diatas telah ditentukan bahawa Nabi Muhammad saw hanyalah sebagai penyampai dan memberi petunjuk kepada kebenaran. Sesiapa yang bersamanya pastinya akan terselamat dari seksaan neraka jahanam dan sesiapa yang berpaling dari ajaran serta petunjuk yang telah dibawanya itu, maka mereka akan dipertanggungjawabkan atas segala kesesatan yang telah lakukan sewaktu didunia ini. Nabi tiada kuasa untuk merubah, memaksa atau dipertanggung jawabkan atas apa juga yang perbuatan sesat mereka itu. Sebaleknya Allah swt lah yang akan membalas segala perbuatan mungkar dan sesat yang telah mereka kerjakan itu.

Didalam al Quran juga telah dinyatakan kemungkaran dan kesesatan kaum- kaum terdahulu terhadap perutusan Rasul-rasul dan Nabi-nabi yang telah dihantar kepada mereka. Malahan mereka sanggup membunuh Nabi-nabi itu. Contohnya didalam surah al Syu'araak yang banyak menceritakan riwayat Nabi-nabi. Nabi Musa as dari ayat 10-68 dengan Firaun yang sesat serta kaumnya Bani Israil yang terselamat dari dikejar oleh balatentera Firaun menyebarang laut Merah menuju Palastin. Firaun dan balatenteranya yang sesat itu ditengelamkan Allah swt didalam laut kerana keingkaran dan kesombongannya. Kemudian didalam surah yang sama dari ayat 69 - 86 pula menceritakan prihal Nabi Ibrahim as dengan bapanya dan kaumnya yang sesat kerana menyembah berhala. Dalam ayat seterusnya dari ayat 105 - 121 pula menceritakan akan Nabi Nuh as dengan kaumnya yang sesat dan ingkar yang kemudian Allah tengelamkan mereka dengan banjir besar. Nabi Nuh as dan mereka yang setia telah terselamat dengan petunjuk Allah akan binaan kapal yang besar. Kemudian dari ayat 123 - 140 menceritakan riwayat Nabi Hud as dan kaumnya iaitu kaum Ad yang sangat terkenal dengan pertukangan binaan dilereng gunung yang tinggi. Mereka juga sesat dan ingkar akan seruan nabi mereka, akhirnya mereka dibinasakan Allah swt akan keingkaran mereka itu. Dari ayat 141 - 158 menceritakan akan Nabi Saleh as dan kaum Tsamud yang terkenal dengan pertukangan binaan dengan memahat batu didinding gunung tetapi sesat dan ingkar akan seruan kebenaran dari nabi mereka. Mereka juga telah dibinasakan Allah. Masih lagi didalam surah yang sama didalam ayat 160 - 174 yang telah mengisahkan Nabi Luth as dan kaumnya yang sangat keji perbuatan mereka termasuklah Isterinya yang juga sesat dan ingkar akan seruan nabi mereka. Mereka telah dibinasakan Allah dengan azab yang pedih dari hujan batu dan diterbalikkan negeri mereka menjadi laut mati. Kemudian dari ayat 176 - 189 iaitu kisah Nabi Syu'aib as bersama kaumnya yang menjadi pedagang tetapi suka menipu akan sukatan timbangan mereka. Mereka juga sesat dan ingkar akan seruan nabi mereka dan telah dibinasakan Allah swt semuanya.

Akhir sekali dari ayat 190 sehingga ayat 227 didalam surah ini, Allah telah memberi perkabaran kepada Nabi Muhammad saw akan tugasnya untuk memberi keterangan dan peringatan kepada umat manusia seluruhnya supaya sentiasa mentaati seruan Allah serta bertakwa kepadaNya. Telah diceritakan dengan jelas didalam ayat ini akan contoh taladan kaum-kaum terdahulu yang telah dibinasakan Allah dengan azab seksa yang pedih kerana mengingkari akan seruan Rasul dan Nabi-nabi mereka. Mereka seharusnya mengambil iktibar akan kesilapan kaum-kaum itu kerana tidak mentaati seruan dan ajaran yang baik dari nabi-nabi mereka sebaliknya menghina dan mendustakan mereka itu pula. Kepada umat Muhammad diakhir zaman ini juga telah disampaikan amanah itu dan terserahlah kepada mereka memilihnya pula. Jika mereka ingkar akan ayat-ayat Allah maka berlepas dirilah Nabi saw akan segala kekufuran yang telah mereka perbuat. Maka terserahlah kepada Allah swt pula yang akan membalas segala perbuatan mereka itu. Diakhir ayat ini juga ada menjelaskan peranan syaitan yang menjadi pendorong kepada kesesatan yang mereka perbuat. Sebenarnya syaitan telah menguasai fikiran dan hati mereka untuk sentiasa ingkar serta mencari helah dan hujah-hujah yang bertentangan dengan ayat-ayat Allah sedang mereka menyangka mereka akan terlepas dari hukuman dan azab yang telah tersedia menanti mereka. Tunggulah saja janji yang telah ditetapkan oleh Allah swt itu nanti.

Apa yang selalu kita perhatikan kepada penaja-penaja dan ketua-ketua ajaran sesat dimana- mana, mereka akan menggunakan tafsiran ayat-ayat al Quran dalam memberi hujah-hujah mereka. Ini telah berjaya menarik minat segelintir umat Islam yang tidak mempelajari bidang al Quran secara mendalam apatah lagi yang langsung tidak mengatahuinya. Sebenarnya didalam al Quran terdapat 2 bahagian besar maksud dan huraian ayat-ayat satu dipanggil ayat-ayat muhkamat iaitu yang jelas, terang dan nyata akan maksudnya. Manakala sebahagian lagi adalah ayat-ayat mutsyabihat iaitu yang samar-samar dan tidak jelas akan maksudnya. Ini telah diambil kesempatan oleh mereka menggunakan terjemahan mereka sendiri yang terang-terang menyempang dari maksud sebenar dan selalunya mereka akan mentafsir ayat-ayat ini mengikut nafsu mereka semata-mata. Didalam surah Ali Imran ayat 7 ada menjelaskan akan pekara ini yang mafhumnya :

"Dialah yang menurunkan Kitab (alQuran) kepada engkau (ya Muhammad), diantaranya ada ayat-ayat yang muhkamat (terang maksudnya), sekelian itu ibu Kitab (pokok isi alQuran), dan yang lain mutasyabihat (tidak jelas maksudnya). Ada pun orang-orang yang miring hatinya (cendrung kepada kesesatan) maka diikutinya apa-apa yang mutasyabihat kerana menghendaki fitnah dan mencari-cari takwilnya (maksudnya) dan tidak ada yang mengatahui takwilnya melainkan Allah dan orang-orang yang dalam ilmunya berkata: Kami beriman kepada yang mutasyabihat semuanya dari sisi Tuhan kami, dan tidaklah yang menerima peringatan melainkan orang-orang yang berakal ".

Sebagai contoh akan ayat-ayat mutasyabihat yang sering mereka gunakan sebagai hujah akan perbuatan mereka ialah perkataan (terjemahan) "tangan Allah diatas tangan mereka". Jadi mereka akan gunakan ayat ini untuk berbuat apa saja dengan tangan mereka kerana mereka beranggapan "tangan" mereka itu juga tangan Allah. Jadi Allah itu ada dalam badan mereka juga. Satu lagi ayat iaitu " pada arak itu ada sedikit kebaikan", jadi mereka mengunakan hujah ini untuk mengatakan arak itu baik untuk diminum, jangan ambil yang mabuk ambil yang baik saja. Jadi disini terang-terang mereka telah melakukan fitnah, tipu helah dan hawa nafsu mereka bagi menghalalkan yang haram dan berbuat pengubahan isi kandung al Quran dengan sengaja supaya menampakan mereka tidak melanggar hukum Syarak. Walhal mereka telah pun melanggarnya malah lebih teruk lagi apabila semua pengikutnya juga turut berbuat pekara yang mungkar itu. Inilah yang dikatakan sesat lagi menyasatkan. Mereka mempersenda dan mempermainkan ayat-ayat Allah untuk membuat propaganda dan promosi doktrin dan ajaran sesat tajaan mereka menjadi popular dihalayak ramai, maka sesiapa yang cetek pengatahuannya akan mudah terjebak mengikuti ajaran mereka yang sesat itu. Mereka dikuasi syaitan dan iblis yang bertopingkan manusia. Banyak lagi ayat-ayat yang bersifat mutasyabihat ini telah diselewingkan akan maksud dan takwilnya oleh pengamal ajaran-ajaran sesat sedangkan segala maksud dan takwilnya itu hanya Allah saja yang maha mengatahui akan nya kerana semua ayat-ayat al Quran itu adalah didalam ilmuNya jua. Hanya mingkin manusia yang telah diberi kelebihan dari Allah swt (mengikut kadarnya) saja yang mengatahui akan maksudnya yang mana menjadi rahsia peribadi mereka pula. Jadi mustahil bagi manusia kebanyakan seperti mereka yang telah mutrad, sesat, tidah beramanah, zidik, zalim, kufur, rosak akhlak, rosak pemikiran, rosak akidah yang akan dibuka rahsia sulit itu. Sedangkan syaitan dan iblis yang selalu mengintip dan cuba mencuri-curi dengar akan dipanah dengan petir dan halilintar. Mereka jauh dari bermimpi disiang hari, lara penghidupan dan jiwanya selama-lamanya.

Selain itu al Quran juga telah meletakkan golongan terdahulu iaitu Yahudi dan Nasrani itu sebagai terpesong dan sesat akidah mereka. Malah golongan Yahudilah yang paling teruk sekali. Mereka telah dimurkai, tersingkir dan dilaknati oleh Allah swt kerana mereka telah diberi ilmu dan petunjuk selain mereka juga telah didatangkan banyak para Nabi dan Rasul dari kalangan kaum mereka tetapi mereka tetap berdegil, kufur serta tidak mahu beramal menurut ilmu pengatahuan mereka. Kebijaksanaan saja tidak mencukupi dan berguna jika tidak tahu mensyukuri nikmat-nikmat yang telah diberi olehNya. Manakala golongan Nasrani pula tidak berilmu, meraka beramal tampa ilmu. Itu sebabnya mereka telah ditipu oleh kaum Yahudi, hinggakan menentukan tuhan pun mereka serahkan kepada orang-orang Yahudi. Mereka menurut saja apa yang telah diatur dan ditetapkan kepada mereka oleh kaum Yahudi sebab menyangka golongan Yahudi itu lebih arif dan bijaksana kerana mereka adalah golongan terduhulu yang diberi ilmu pengatahuan dengan Kitab serta para-para Rasul dan Nabi terawal. Kaum Yahudi sebenarnya meresa tidak senang dengan kehadiran Nabi Isa as yang Allah lantik dengan membawa agama Nasrani bersama Kitab Injil untuik mengantikan Agama Yahudi dan Kitab Taurad. Walhal mereka telah pun diberitahu akan pekara ini yang telah dinyatakan didalam Kitab Taurad mereka. Pembunuhan "Nabi Isa" dan Kitab Injil pula telah diubah suai dengan tangan mereka sendiri telah dirancang dengan rapi dan akhirnya rancana mereka berjaya kemudian kaum Yahudi berlepas diri dari perbuatan hina mereka itu. Jadi apa yang dunia saksikan sekarang ialah golongan Nasrani yang telah bertukar menjadi Kristian dengan amalan-amalan yang direka cipta oleh manusia dan telah ditokok tambah tampa ilmu serta terus mengikut saja Kitab gubahan tangan manusia keji. Itulah kaum Nasrani juga dimurkai Allah dan diletak sebagai golongan yang sesat kerana sudahlah tidak berilmu, mereka juga tidak menggunakan akal dan fikiran mereka yang telah dikurniakan oleh Allah sedangkan mereka tahu akan penipuan itu. Begitulah dungunya mereka ini. Oleh itu berilmu tampa amalan itu dimurkai dan beramal tampa ilmu itu sesat. Jadilah seperti umat Islam terduhulu yang mana mereka mencari ilmu dan kemudiannya beramal pula dengannya.

Bagaimana pula mereka dengan umat Islam ? Sebenarnya telah banyak percubaan yang telah dilakukan oleh kaum Yahudi dan Kristian untuk menghancurkan agama Islam sejak dari zaman Baginda Rasullah saw masih hidup lagi. Terutama kaum Yahudi yang suka menganggu pekerjaan Nabi dan merekalah yang bertindak mengapi-apikan kaum musyrik Qurayis Mekah supaya berperang dengan umat Islam. Ia banyak diceritakan didalam kitab-kitab sejarah Islam akan penghianatan mereka kepada Rasullah saw dan Umat Islam sendiri. Sebenarnya mereka itu adalah kaum yang sangat keji perbuatannya kerana sentiasa ingin mencabar dan menentang Allah iaitu Tuhan yang mencipta diri mereka itu. Sentiasa mementingkan hawa nafsu mereka serta ingkar dengan apa juga suruhan dan larangan Allah juga Rasul dan Nabi mereka. Agama Islam adalah agama Allah bukan agama ciptaan Muhammad, maka Dialah yang menjadi penjaga dan pemelihara mutlak akan agama ini. Muhammad telah Wafat , bagaimana dia hendak menjadi penjaga maka dia telah serahkan semuanya dibawah jagaan dan pemeliharaan Allah swt. Baik apa pun yang kaum Yahudi dan Kristian rancangkan untuk menghapuskan agama Islam ini pastinya akan musnah. Diakhir-akhir ini dapat kita lihat kuatnya kesatuan antara kaum Yahudi dan Kristian dengan perancangan demi perancangan untuk menghancurkan Islam semakin kuat dilancarkan propaganda diseluruh dunia dari semua arah, teknologi, media, agama, sosio budaya, pertahanan, politik, ekonomi, kewangan serta bebbagai lagi aginda sulit mereka. Didalam ingatan mereka bahawa Tuhan boleh ditundukan mengikut kehendak mereka dan Allah tidak tahu apa yang mereka rancangkan ini. Malahan apa yang tersembunyai didalam perut kamu pun telah diketahuiNya, inikan pula diluar otak mereka.
etahuilah oleh mu wahai Yahudi dan Kristian semua bahawa Allah adalah Tuhan yang Maha Besar, Maha Perkasa dan Maha Mengatahui atas tiap-tiap sesuata. Tiada akan kamu dapati kejayaan akan menyebalahi mu jika kamu melawan akan Kekuasaan dari segala yang Berkuasa didunia ini. Kamu lah yang seharusnya tunduk kepadaNya, bukan sebaliknya. Kami semua kaum Musilimin muslimat adalah dipihak yang benar selama-lamanya didunia dan akhirat. Berserta bersama kami adalah balatentera Allah yang sentiasa siapsiaga menunggu masa dan ketika saja. Ingatlah oleh kamu semua bahawa janji Allah pasti benar !!!

AJARAN-AJARAN SESAT MENURUT AL- SUNNAH.


Satu lagi cabang hukum bagi agama Islam adalah Hadis dan Sunnah yang diambil dari kata-kata Rasullah yang telah diriwayatkan oleh keluarganya dan juga sahabat-sahabatnya. Oleh itu harus juga kita lihat dan selidiki apa yang terkandung didalamnya dalam aspek memperkatakan tentang ajaran-ajaran sesat ini. Bersesuaian dengan saranan Nabi kita Muhammad saw supaya sentiasa berpengang kepada al Quran dan al Sunnah dalam menentukan apa juga hukum mahu pun perjalanan hidup kita. Rasullah telah berpesan, di riwayatkan oleh Ibnu Majah dari Ahmad bin Muhammad al Hambal dari al Irbad bin Sayriah Rasullah bersabda yang maksudnya :

" Setelah selesai solat bersama kami, Rasullah pun menyampaikan pesanan kepada kami hingga kami menitiskan air mata, kata seorang sahabat yang lain, seumpama ini adalah nasihatnya yang terakhir. Kata Nabi, Aku berpesan kepada kamu sekelian supaya taatlah kamu kepada pemimpin yang adil walaupun dia dari golongan hamba sekali pun. Sesiapa diantara kamu yang hidup lama akan dapat melihat perpecahan dan perselisihan dalam Islam. Pada masa itu hendaklah kamu berpegang teguh kepada sunnahku dan sunnah sahabat-sahabatku yang berada dibawah nauangan Allah. Kamu gigit ia dengan kuat dan jauhilah oleh mu akan pekara baru. Kerana setiap pekara baru itu adalah bidaah dan sesat ".

Oleh itu kita telah ketahui bahawa perpecahan serta perselisihan faham telah pun dikatahui Rasullah saw dahulu lagi semasa beliau masih hidup. Maka Rasullah pun berpesan agar kita kembali merujuk kepada hadis iaitu sunnahnya atau sunnah sahabat iaitu digelar juga Khulafah al Rasiddin iaitu Abu Bakar, Omar, Othman dan Ali. Inilah punca perpecahan dan perselisihan faham dikalangan umat Islam dahulu hinggalah sekarang apabila tidak merujuk kepada al Quran, hadis dan sunnah. Rasullah sendiri telah memberi beberapa contoh sebab perpecahan dikalangan umat Islam iaitu apabila :

1) Mereka tidak mengikuti ajaran Kitab Allah;

Dari al Darimi dari Yahya bin Ja'da berkata Rasullah saw yang maksudnya " Sesuatu Kaum itu akan tersesat apabila mereka berpaling dari ajaran Nabi mereka kepada ajaran yang bukan dari kalangan Nabi dari mereka atau bukan dari kitab suci mereka. Kemudian Allah menurunkan wahyuNya yang bermaksud 'Perlukah mereka memohon mukjizat yang lain' (tidakkah cukup alQuran itu sebagai mukjizat bagi Nabi sebagai bukti kebenarannya ? )".

2) Mereka selalu berdebat dan membantah arahan;

Dari Ibnu Maajah dari Abu Ummah berkata Rasullah saw yang bermaksud " Tidak tersesat suatu kaum selepas mereka mendapat petunjuk melainkan mereka diberi kepandaian berdebat dan membantah, sedangkan mereka membaca ayat-ayat suci yang menyatakan 'bahkan mereka itu adalah dari kaum yang banyak sekali bantahannya' ".

3) Mereka yang mengikut jejak langkah kaum Yahudi dan Nasrani;

Dari at Tarmizi dari Adi al Hatim berkata Rasullah saw yang maksudnya " Kaum Yahudi adalah kaum yang dimurkai Allah manakala kaum Nasrani pula adalah kaum yang sesat "

4) Mereka yang mendakwa dirinya sebagai nabi;

Dari at Tarmizi dari Tawban berkata Rasullah saw yang maksudnya " Tiada akan berlaku hari Kiamat sehingga ada kumpulan umatku yang mengikut kafir musrikin sehingga menyembah berhala dan akan lahir juga dari umatku 30 orang pembohong yang mendakwa dirinya nabi sedangkan aku adalah penutup segala Nabi-nabi dan tidak akan ada lagi Nabi selepas ku".

5) Orang muda yang suka mengeluarkan dalil-dalil dari al Quran;

Dari Abu Daud dari Saidina Ali kwh berkata Rasullah saw yang maksudnya " di akhir zaman akan keluar anak-anak muda yang berfahaman sesat yang suka mempersenda ayat-ayat al Quran yang dibawa oleh ku sedang Iman (guru) mereka tidak berkata begitu. Apabila kamu bertemu dengan golongan ini maka perangi mereka (habis-habisan) kerana Allah telah menyediakan ganjaram (pahala yang besar dihari kiamat) kepada sesiapa yang berjaya membunuh mereka".

6) Mereka yang berfahaman Murjiah dan Kadariah;

Daropada at Tarmizi dari Ibnu Abbas ra berkata Rasullah saw yang bermaksud " Ada dua golongan umatku yang pada hakikatnya tiada kaitan langsung dengan agama Islam iaitu kaum Murjiah dan kaum Kadariah ".

7) Mereka yang membiarkan kezaliman tampa pencegahan;

Dari at Tarmizi dari Saidina Abu Bakar as Sidiq berkata Rasullah saw yang bermaksud " Wahai orang-orang beriman, jagalah dirimu.. orang-orang yang sesat tiada akan mendatangkan kemuduratan kepadamu apabila kamu mendapat petunjuk "... dan Rasullah menambah lagi "Sesungguhnya manusia yang melihat kezaliman tetapi tidak pula menghalangnya, hampir saja Allah menimpakan azab seksaNya keatas mereka (ketika itu juga)".

8) Pemerintah yang ingkar melaksanakan hukum Allah.

Telah berlaku satu peristiwa dimana seorang dari kaum kenamaan Qurais ditangkap kerana mencuri, kemudian para pembesar Qurais memohon supaya ia dilepaskan dari hukuman tersebut dari Rasullah sedangkan mereka sendiri tidak berani bertemu Baginda, lalu mereka meminta pertolongan Osman bin Zaid (anak angkat Rasullah). Lalu Osman pun pergi bertemu Baginda dan menyatakan permintaan mereka itu. Baginda tersangat murka dan berkata "Adakah kamu (bersubahat) meminta safaat atas Hukum Hudud Allah ?". Kemudian Baginda berdiri lalu menyampaikan Khutbahnya " Wahai seklian manusia, sesungguhnya umat terduhulu sebelum kamu telah sesat kerana apabila orang mulia membuat jenayah mereka biarkan saja, sedangkan jika orang yang lemah (kebanyakan) membuat jenayah mereka Hukum Hudud keatas mereka. Demi Allah jika anakku sendiri (Saidatinah Fatimah) mencuri, aku sendiri akan memotong tangannya ".

9) Mereka yang bertuhankan hawa nafsu;

Dari Abu Daud dari Imam Ahmad bin Hambal daripada Muawiyah, bersabda Rasullah saw yang maksudnya "Sesungguhnya pengikut dua Kitab (Taurad dan Injil) sudah berpecah belah kepada beberapa golongan (Yahudi berpecah kepada 71 dan Nasrani berpecah kepada 72). Umat Islam kelak akan berpecah kepada 73 golongan iaitu 'al-hawa' (golongan yang mengikut hawa nafsu). Semuanya masuk neraka kecuali satu iaitu al Jamaah (ASWJ). Akan lahir dari kalangan umatku golongan yang diikuti hawa nafsu (Syaitan dan Iblis) seperti kawanan anjing yang berkejaran. Tiada urat nadi yang tidak dimasukinya (Syaitan dan Iblis itu). Demi Allah, wahai kaum Arab ! Jika kamu tidak menegakkan ajaran ku (Agama Islam), sudah pasti bangsa lain tidak akan mampu menegakkannya ".


KETERANGAN

Daripada kedua-dua sumber utama pegangan ASWJ dalam ajaran Islam iaitu Al Quran dan Hadis diatas dapatlah kita fahami bahawa ajaran-ajaran sesat telah pun dikesan sejak dahulu lagi malahan pekara ini telah dihuraikan oleh kedua-dua sumber ini dengan jelas sekali. Terlampau banyak ayat-ayat al Quran dan Hadis untuk dijadikan contoh, tetapi kita hanya dapat mendedahkan sebahagiannya sahaja. Apa juga setuasi yang berlaku sekarang dikalangan umat Islam di Malaysia khasnya juga pernah berlaku dizaman Rasullah saw dahulu. Cuma pemegang wataknya saja yang berbeza walhal ceritanya seperti diulang tayang saja. Tidakkah mereka sedar akan pekara ini ? Sebenarnya yang paling penting untuk semua umat Islam adalah Ilmu pengatahuan agama yang mantap. Kemudian rajin untuk membaca terjemahan al Quran dan Hadis supaya dapat mengambil ektibar dari kedua-dua sumber ini yang telah memuatkan segala sumber Ilmu yang luas. Ia adalah pelindung dari dakyah-dakyah songsang dan sesat golongan-golongan ini dari mengganggu gugat kesucian agama Islam terutama di Malaysia. Semua individu Islam sebenarnya mempunyai tanggungjawab untuk menjaga daripada ajaran-ajaran sesat dari bertapak dinegara ini kerana ia merupakan sunnah Nabi dan dihukumkan Fardu Kifayah didalam syarak. Begitulah amanah yang telah diberi kepada kita oleh Rasullah saw terutama sekali penguasa sesuatu jabatan kerajaan dan pemerintah sesebuah negara. Kita sebagai rakyat biasa hanya mampu berbuat apa yang termampu, paling kurang pun sekadar niat didalam hati sahaja sudah memadai dan kita terlepas dari hukum syarak. Itulah kefahaman yang perlu ada kepada umat Islam semua supaya tidak dijatuhkan hukuman oleh Allah swt diakhirat kelak.

AJARAN-AJARAN SESAT DARI KETOGERI AJARAN TARIKAT.


Jika kita tinjau sejak dari dahulu lagi memang telah banyak ajaran-ajaran Tarikhat dan sufism dalam agama Islam yang berkembang diseluruh pelusuk dunia. Ini adalah kerana kecendrungan umat Islam yang ingin mendalami dan mendekatkan diri mereka kepada Tuhan dengan secara tersusun, sempurna, detail dan suci. Mereka selalu mendengar atau membaca akan cerita-cerita kehebatan ahli-ahli Sufi dan ahli-ahli abadi didalam agama Islam serta perjuangan hidup mereka melawan segala bentuk nafsu duniawi, uslah, riadah serta kerja mujahadah kerana Allah dengan ikhlas dan sabar yang istiqamah yang abadi. Lantas degan berkah keikhlasan itu mereka telah diangkat kedarjat yang tinggi disisi Allah yang digelar Waliallah. Maka perjuangan mujahadah diri mereka inilah yang dijadikan contoh taladan bagi murid-murid terkemudiannya pula untuk dipelajari dan diterapkan dalam kehidupan harian mereka pula. Kebanyakannya adalah intisari perjuangan dan kehidupan para-para Sahabat-sahabat Rasullah saw. Ia juga dipanggil dengan nama Kurun Khalaf. Kemudiannya terbentuklah apa yang dinamakan Tarikat (jalan) atau Sufi dan disebut juga dengan nama Ilmu Flasafah Islam. Diantara nama-nama ajaran Tarikat yang tersohor dan ternama sekali semenjak dari zaman sahabat kepada para sahabat-sahabat ialah :

1) Tarikat Naqsyabandiah.
2) Tarikat Syazaliah.
3) Tarikat Ahmadiah.
4) Tarikat Qadiriah.
5) Tarikat Samaniah.

Sebenarnya apa yang mereka pelajari didalam ajaran Tarikat adalah ilmu-ilmu yang merangkumi dan bersangkutan denganIlmu-ilmu kesufian, Usuluddin, Ilmu Tauhid, Flasafah dan pendekatan yang mereka lakukan adalah menerusi rangkaian ilmu-ilmu Tasawuf yang telah disusun dengan rapi oleh pengamal-pengamal terawal iaitu para-para Sahabat-sahabat Rasullah saw sendiri, kemudian susunan itu dihalusi pula oleh Syeikh atau Imam atau Tuan-tuan guru yang dilantik menjadi peneraju dan pewaris kepada warisan Ilmu dan amal daripada satu tangan kesatu tangan, dari satu jenarasi kepada jenarasi hingga kehari ini. Mereka inilah yang digelar dengan panggilan "Warisatul ambiai walmursalin" atau pewaris daripada para ambia yang benar (Sahabat Nabi, Sahabat kepada sahabat Nabi dan seterusnya) kerana perjalanan serta mujahadah yang telah mereka lalui dahulu itu ternyata benar dan menepati kehendak Allah swt dan Rasullah saw. Maka orang-orang yang selepas mereka itu pula telah menyambung akan cara yang sama dengan menurut apa juga yang telah mereka terdahulu itu lakukan dengan yakin, tekun dan sabar sehingga menjadi seakan-akan seperti mereka itu rohani dan jasmani. Memperkatakannya memang mudah, tetapi sebenarnya jalan yang mereka-mereka itu tempuh bukanlah jalan semudah yang di sangka kerana akhir kepada perjalanan itu bukan manusia yang menentukannya, tetapi Allah swt sendiri yang menjadi penerima, pembuka, penentu dan yang paling berhak menghakimi penilayan akan ketulusan serta keikhlasan hatibudi anda. Inilah peringkat terakhir dari setiap jalan Tarikat baik apa juga namanya Tarikat tersebut. Itulah sebabnya kenapa diperingkat permulaan lagi kena tahu asal usul ajaran Tarikat yang dipegang. Ia mestilah mempunyai hubungkaitnya dengan Rasullah saw kemudian kepada Sahabat-sahabatnya, kemudian sahabat kepada Sahabat-sahabat Baginda dan seterusnya kepada waris-waris yang sah dari tangan ke tangan hinggalah kepada kamu dimasa ini, yang juga dinamakan Wasilah atau salasilah. Semua Tarikat yang ungul itu tidak putus sanatnya sehingga sekarang, cuma yang menjadi masaalah apabila "tuan guru" itu tidak punya catitan secara terperinci akan setiap pewaris-pewaris keilmuan tersebut. Disini anda harus melihat dengan terpeinci akan ajaran tuan guru itu. Jika benar ia tidak akan berbuat pekara yang tidak berlawanan dengan peraturan dan hukum agama dan berpegang dengan ajaran ASWJ. Jadi anda juga harus punya asas yang cukup sebelum terjun kedalam ajaran Tarikat itu terutama bab Akidah dan Usuluddin atau setidak-tidaknya mempunyai sedikit pengatahuan berkenaan pekara-pekara ini supaya anda dapat menilai ilmu yang anda pelajari kelak. Diperingkat permulaan semua Tarikat anda lah penentunya, sebab andalah yang hendak melakukan perjalanan itu bukan orang lain. Keyakinan harus anda bina dimasa itu. Untuk meyakinkan diri anda mestilah dengan Ilmu yang anda ada dan nasihat dari orang-orang terdahulu yang telah tahu akan perjalanan itu. Kemudian anda harus rajin membaca kitab-kitab yang ada seterusnya membuat banyak sunat-sunat terutama puasa dan solat sunat Istikrah serta solat sunat Hajat, memohon petunjuk dari Allah swt sendiri. Sampai anda benar-benar yakin dengan apa yang anda buat. Kamu jangan bimbang kerana Allah akan memberi petunjukNya jika kamu benar-benar ikhlas, cuma faktur lambat dan cepat saja. Jika tak diberi apa-apa petunjuk juga bererti kamu tidak sesuai berada disitu atau ajaran itu adalah ajaran yang tidak benar. Inilah asas pertama bagi setiap murid yang ingin menuju kedalam perjalanan alam Tarikat. Jangan ikut cakap orang saja atau ikut membuta tuli tampa membuat apa-apa rujukan dan membina keyakinan pada diri anda sendiri. Ingin akan pekara-pekara asas ini selalu walau dimana anda ingin masuk belajar atau "memondok".

Yang menjadi masaalah utama ialah ujudnya "tarikat sesat" yang menggunakan nama-nama Tarikat unggul yang asli. Penganjur, penaja dan "tok-tok guru" mereka juga bukan kepalang peropagandanya yang berjaya menarek ramai ahli-ahli baru yang terdiri dari orang-orang terpelajar, golongan muda mudi, orang-orang penting dalam Kerajaan, Mahasiswa Universiti, Cendiakawan, guru-guru sekolah agama, tok ketua kampong, tok empat, golongan profisional, murid-murid dari berbagai jurusan ilmu, orang-orang kampong dan lain-lain lagi yang telah terperdaya dengan dakyah dan segala bentuk hasutan termasuk dengan menggunakan ilmu-ilmu pukau melalui kata-kata. Ia selalunya bermula dari cerok desa untuk membina kekuatan menarek jumlah ahli hingga menjangkau ratusan, malah ada yang menyampai ribuan. Penggunaan surau didesa-desa atau membina pondok belajar ditanah milik persendirian menjadi pekara pertama mereka lakukan. Apabila telah diterima ramai maka mereka mulalah membuka beberapa cawangan dimerata tempat dengan mengutip dana dari rakan-rakan, ahli-ahli dan bantuan dari individu yang sealiran dengan mereka. Beginilah modes operandi yang dapat dikesan selalu digunakan oleh penaja dan pengamal ajaran tarikat sesat itu. Sehingga mereka berkembang menjadi besar dan kuat kerana ramainya pengikut. Mereka tidak akan mendaftarkan pertubuhan kumpulan mereka kerana takut dihidu oleh pihak berkuasa. Semuanya dijalankan secara senyap.

Satu lagi masaalah besar ialah mereka-mereka yang menjadi penaraju, penaja, pengamal dan ketua-ketua bagi ajaran sesat itu adalah "bekas murid" yang pernah menduduki dan mempelajari bersama dengan ajaran Tarikat yang asli dulu. Apa bila mereka gagal untuk "menyampai", mereka telah meninggalkan tok guru mereka itu. Ada juga diantara mereka yang telah keciwa kerana tidak dapat lagi mengikuti pelajaran kerana terlalu banyak kerja yang tak mampu diikuti dan tidak mampu lagi dibuat, malahan ada yang telah disingkirkan kerana tidak menjaga adab berguru dan berbagai lagi sebab yang tak dapat disebutkan disini. Biasanya kami gelarkan mereka dengan nama "murid keciwa". Mereka-mereka inilah yang menjadi duri dalam daging yang sanggup berbohong dan menipu semua orang dengan ajaran tarikat barunya dengan menggunakan nama-nama Tarikat asli atau pun menggunakan namanya sendiri sebagai nama ajaran tarikat sesatnya. Mereka telah mengubah berbagai-bagai aliran Ilmu yang benar kepada cara dan citarasanya sendiri kononnya itulah cara yang paling mudah atau jalan pintas "shortcut" menuju kepada tuhan. Tuan-tuan fikirlah sendiri bagaimana murud-muridnya nak "menyampai" sedangkan dia sendiri tak pernah "sampai". Dia sendiri pun tak mampu untuk "menyampai", kini nak bawa orang lain pula ? Mereka sebenarnya telah menyampai kepada Alam Iblis. Maka yang mereka temui itu adalah Syaitan atau Iblis yang menyamar sebagai tuhan. Iblis dan Syaitan amat licik dan memainkan peranan mereka sehabis-habis mungkin dalam mengatur semua gerak geri ilmu dan amal ajaran sesat ini disemua ruang dan sudut sedangkan kamu tidak kenal suatu apa pun didalam wilayah ini ditambah pula dengan sikap taksub kamu kepada "guru" yang sebenarnya juga telah dirasuk Iblis dan Syaitan. Dari mana datangnya ilham pengubahsuaian ilmu dan amal yang dicedok dari Tarikat asli kepada ajaran tarikat baru itu, jika tidak ilham yang dicetuskan oleh Iblis dan Syaitan kedalam pemikiran "guru" kamu itu ? Dia menjadi begitu kreatif mengubah suai segala ajaran asli kepada bentuk ilmu dan amal yang diciptanya sendiri, kemudian mendakwa jalan itulah yang benar ? Kamu yang dungu hanya mengikut tampa usul pereksa ? Nah ! sekarang kamu telah terjebak bersama-sama "guru" tarikat yang sesat berserta Iblis dan Syaitan. Inilah yang telah disebut didalam al Quran dan juga Hadis Nabi saw (sila rujuk semula didalam bab 2), sebagai manusia-manusia yang sesat dan akan dicampak bersama-sama Iblis dan Syaitan kedalam Neraka Jahanam yang telah disediakan untuk mereka. Mereka yang tergolong didalam keadaan "Syrik Akbar" atau "Syirik Kubra" dan jika mereka mati didalam keadaan ini tampa sempat bertaubat bererti mereka mati didalam keadaan kehinaan yang sangat besar dan jauh dari mendapat rahmat serta pertolongan dari Allah dan Rasul. Jauhi lah diri anda dari golongan ini jika ingin selamat didunia dan akhirat.

Selanjutnya, "guru-guru" ajaran tarikat sesat ini telah pula mentarbiah anak-anak murid yang baru dengan menyelitkan amanah-amanah supaya berahsia kepada yang bukan ahli kerana orang awam tidak faham akan ajaran songsang mereka. Oleh itu memang sukar untuk mengatahui akan ajaran tarikat sesat itu jika kita sendiri tidak terjun kedalam ajaran mereka. Ini telah kawan lakukan sedikit masa dahulu untuk mendapat maklumat-maklumat penting yang terdapat didalam ajaran-ajaran tarikat sesat itu. Kemudian setelah itu diketahui pula mereka mengamal zikir-zikir pelik yang kebanyakannya taksub kepada diri "guru" tarikat sesat mereka itu. Mereka juga kebanyakannya berlebih-lebihan dalam beribadat. Pekara sunat diutamakan, sedangkan yang wajib ditinggalkan. Ada juga yang menghalalkan pekara-pekara yang haram dalam syarak. Sebagai contoh mereka telah menghalalkan arak, judi, zina, nikah batin, berpoligami melebihi 4 orang dalam satu masa, nikah Muta'ah, berzikir sampai berzina beramai-ramai, berkongsi-kongsi isteri sesama ahli, mendakwa mereka telah maksum dan tak payah solat (solat hanya untuk orang awam yang bodoh), tak payah berpuasa dibulan Ramadhan (itu juga untuk orang awam), mengubah cara-cara beribadah, mengubah ayat-ayat al Quran sebagai zikir, mengubah Hadis-hadis supaya berpihak kepada mereka, ada yang terus membuang Hadis serta berbagai-bagai lagi pekara sesat dan mungkar yang mereka lakukan secara senyap didalam amalan-amalan ajaran tarikat sesat mereka itu. Ini mendapat perhatian kepada manusia-manusia yang gemarkan pekara mungkar seperti minum arak, berzina, sex bebas, berjudi dan mereka-mereka yang tidak suka solat dan berpuasa. Maka inilah yang mereka tunggu-tunggu, iaitu ajaran 'islam' yang mengikut selera mereka. Mereka bebas melakukan apa saja yang mereka suka dimana "guru" pun sama macam mereka serta tiada bantahan dan sekatan hukum. Mereka inilah golongan yang disebut didalam al Quran dan Hadis sebagai golongan sesat yang mengikut hawa nafsu mereka. Mereka ini juga akan dicampak kedalam api neraka Jahanam bersama-sama Iblis dan Syaitan yang menjadi pemimpin sebenar mereka.

Satu lagi jenis ajaran tarikat sesat ialah ajaran yang membawa kepada taksub dengan perjuangan songsang yang menghalalkan membunuh diri atau pengebom berani mati. Mungkin semua telah tahu akan pekara ini kerana banyak dilaporkan didada-dada akhbar mahu pun dikaca TV. Namun tahukah anda apa yang mereka pelajari ? Jika di Indonesia mereka dianggap "hero" dalam perjuangan mereka. Pada asalnya mereka sama juga dengan mana-mana pondok tempat belajar Tarikat, tetapi setelah sekian lama mereka yang tiada dana untuk pergerakan mereka telah didatangi oleh penuntut dari luar negara yang membuka ruang untuk mendapatkan dana juga dari luar yang tidak diketahui puncanya. Kemudian program penajaan ini berjalan seperti biasa sahaja (awal 80an). Mereka kemudiannya didedahkan dengan kekejaman pihak zionis dan Amerika keatas negara-negara islam dan umat islan dinegara tersebut. Maka timbullah satu mukadimah baru serta provokasi sulit untuk membalas dendam didalam pondok itu membuka agenda baru iaitu ilmu peperangan dan mendalami akan ilmu pembikinan senjata bom kepada beberapa orang murid terpilih. Tidak semua tahu akan pekara ini, ia dibuat dengan teliti dan sulit untuk mengelakkan semua murid lari meninggalkan pondok dan dihidu oleh pihak keselamatan kerajaan. Jadi mereka yang terpilih tadi beroperasi diluar dan jauh dari pondok. Mereka didedahkan dengan ilmu jihad didalam perang seumpama jihad sewaktu zaman Rasullah saw dan para Khulafalrasiddin dahulu tetapi telah ditokok tambah dan dipesongkan akan maksud dan tujuannya. Mereka menampakkan seolah-olah mereka telah dijanjikan "syurga" jika berani melakukan perjuangan itu walhal ia amat jauh dari perintah Jihad yang dikeluarkan oleh Rasullah saw dan Sahabat-sahabatnya. Dahulu mereka lakukan Jihad kerana Allah semata-mata, sedangkan kamu berjihad mengikut nafsu amarah, maksud membalas dendam bagi pihak keluarga mangsa-mangsa perang ditimur tengah itu. Anda nampak tak perbezaan tujuan dan matalamat perjuangan kedua-dua mereka itu. Kan amat jauh dari apa yang dibenarkan didalan Islam. Tambahan lagi Islam mengharamkan perbuatan membunuh diri sendiri walau dengan apa-apa alasan sekali pun. Ia telah tertulis didalam al Quran dengan terang dan nyata sekali akan larangan membunuh diri sendiri itu. Maka ia adalah muktamad dan tidak boleh diubah oleh sesiapa pun.

Siapa "guru" mereka untuk menjanjikan syurga kepada anak-anak murid yang tak berdosa itu ? Adakah ia berhak keatas syurga untuk diberikan kepada sesiapa saja yang dikehandakinya ? Adakah ia berhak keatas setiap nyawa yang akan terkorban kelak jika bom itu meletup ? Semua soalan ini tak dapat mereka jawab kerana sebenarnya mereka tidak berilmu dan hanya mengikut telunjuk golongan tertentu dengan membuta tuli. Tahukah anda bahawa bom-bom yang diletupkan dipasar-pasar itu telah mengorbankan ramai umat Islam serta orang-orang miskin yang tak berdosa daripada sasaran yang mereka tujukan ? Inilah persoalan yang harus difikirkan sedalam-dalamnya sebelum berbuat sesuatu. Kemudian tersebarlah maklumat perisikan yang menyatakan bahawa dana yang mereka terima itu adalah dari kumpulan penganas al Kaedah atau dari Osama bin Ladin. Ini mengejutkan banyak pihak yang tidak menyangka akan pekara ini didalam Jamaah Islamiah sendiri. Malahan sekarang JI telah dilebal sebagai penganas oleh dunia kerana tindak tanduk mereka. Mereka harus sedar dan kembali semula kepada al Quran dan Hadis. Mereka telah terpesong jauh kerana memegang iktikad Jihad yang salah. Perjuangan memang digalakan oleh Islam tetapi bukan begitu tatacaranya. Ia melalui proses yang sah dan keputusan musyarah harus diambil kira terlebih dahulu sebelum keputusan diambil. Bukannya membuta tuli tampa usul pereksa, makanya harus berhati-hati jika diajak berjuang oleh mana-mana pesatuan atau badan peseorangan kerana mereka sehingga sekarang pun mencari "mangsa" untuk dikorbankan dengan bom yang diikat pada badan demi perjuangan mereka yang sempit dan sesat itu.

Kawan sentiasa berdoa agar mereka semua insaf dan kembali semula kepada al Quran dan Hadis supaya hidup mereka lebih bererti disisi Allah swt. Bukalah buku sejarah Islam atau sirah Nabi saw. Tidak pernah Nabi Muhammad saw itu menyuruh umatnya membunuh diri demi dirinya waima untuk Islam, malahan didalam suatu peperangan, seorang panglima Islam yang gagah perkasa dipeperangan itu dengan tiba-tiba apabila badannya yang penuh dengan luka parah dan dia mengambil keputusan membenamkan mata pedangnya sendiri kedalam perutnya kerana tidak tahan lagi dengan kesakitan akan luka papbila di tanya kepada Baginda tentang nasib Panglima itu Rasullah berkata bahawa ia merupakan Ahli Neraka kerana membunuh diri. Lihatlah betapa seriusnya kesalahan membunuh diri ini walau pun kamu telah berjasa besar kepada agama Allah. Seharusnya Panglima Islam itu menunggu saja akan ajalnya disitu untuk mendapat darjat "Syahid" tetapi mengambil keputusan sebaliknya pula untuk mendapat azab yang pedih diakhirat kelak. Amatlah rugi sesiapa juga yang berputus asa atau cuba membela agama Allah dengan cara yang salah ini. Ia dilarang keras dalam agama dan jangan terfikir untuk membunuh sesiapa tampa kebenaran atau membunuh diri sendiri walau apa pun sebabnya. Ingatlah akan Allah selalu dan berpegang teguh serta bertakwa kepadaNya agar anda sentiasa terpelihara dari anasir-anasir dan unsur-unsur sesat itu. Biarlah Allah saja menjadi pelindung bagi kamu kerana Dia adalah sebaik-baik pelindung.

Allah swt berfirman didalam surah al Mukmin ayat 78 yang mafhumnya :

" Sesungguhnya telah kami utuskan beberapa orang Rasul sebelum engkau (ya Muhammad) diantaranya ada yang Kami ceritakan kepada engkau dan ada yang tidak Kami ceritakan kepada engkau. Tiadalah bagi Rasul itu yang mendatangkan sesuatu ayat (mukjizat) itu, melainkan dengan izin Allah (jangan diingkari perintah Rasul itu). Maka apabila datang perintah Allah (azab yang dijatuhkanNya) diputuskan hukum dengan adil dan dikala itu rugilah bagi orang-orang yang menyangkal (sesat)".



AJARAN-AJARAN SESAT DARI KETOGERI ADAT TRADISI .


Kita yang tinggal didaerah Nusantara ini dan terdiri dari rumpun Melayu dengan berbagai kaum didalamnya amat sinonim dengan adat dan kepercayaan masing-masing. Adat istiadat dan kepercayaan tradisi ini adalah peninggalan dari orang tua-tua mereka dari satu jenarasi ke satu jenarasi hinggalah sekarang. Disetengah- setengah tempat, adat istiadat telah dijadikan undang-undang negeri pula. Begitulah kuatnya sesetengah kaum itu memegang kepada adat. Tetapi adat istiadat dan kepercayaan tradisi ini telah dicipta dan direka oleh mereka-mereka yang punya talian dengan Ilmu Mestik pula. Tak kurang juga yang dicedok dari agama-agama seperti agama Hindu, Buddha, Kristian, Yahudi, Anamisma, Dinamiseam dan dijadikan pegangan adat serta ada juga yang diubah suai mengikut kritiviti pencipta itu sendiri menjadi adat dan hukum kaum tersebut. Oleh kerana itu banyaklah pekara-pekara yang didapati tidak sehaluan dengan ajaran Islam serta hukum hakam didalamnya kerana asal usul datangnya adat istiadat dan amalan tradisi itu amat berbeza dengan kedatangan agama Islam yang di bawa oleh pesuruh Allah iaitu Rasullah saw dengan petunjuk yang benar. Mengikut penyelidikan dari kaum-kaum yang terbabit telah diketahui bahawa sesetengah adat dan hukum itu diambil dari tok-tok dukun, tok pawang, tok bomoh, tok ketua adat yang terbabit dengan amalan mestik, pemujaan roh, pemujaan jin dan jembalang dan lain-lain pekara syirik lagi. Jadi dengan sendirinya amalan itu tidak boleh diterima pakai menurut hukum Syarak dalam agama Islam. Jika diteruskan juga akan membawa kepada kurafat dan kesesatan yang jauh. Ia dihukumkan sebagai haram dan membawa kepada 'syirik kubra' yang amat dimurkai Allah sat walau apa pun alasannya. Ingatlah, Allah tidak akan mengampuni dosa-dosa syirik yang besar ini dan sesiapa yang ingkar akan menerima balasan api neraka wil dan akan kekal selamanya disitu.

Didalam amalan kepercayaan tradisi masyarakat Melayu, menurut penyelidikan yang dijalankan mereka pada awalnya hanya mengadakan tanggapan atau beranggapan dengan pemikiran mereka bahawa sesuatu amalan itu baik untuk dilakukan. Setelah berulang kali diamalkan dan ternyata ia memang baik, maka amalan tersebut menjadi adat istiadat dan kekal dilakukan dari satu jenarasi kesatu jenarasi hingga kini. Ia seolah-olah telah sebati berdarah daging dalam kehidupan masyarakat Melayu walhal ia masih boleh dikeluarkan atau ditinggalkan saja daripada amalan kita jika kita punya azam dan iktizam yang kukuh untuk keluar dari cengkaman adat yang terpesong dari akidah Islam. Ia terletak didalam diri sendiri bukan orang lain yang menentukan perjalanan hidup kita sedanagkan kita yang akan menangung akibat dari perbuatan bodoh itu. Bukan kah kita telah diberi akal dan fikiran untuk menimbang mana yang baik dan buruk ? Kita sebagai umat Islam seharusnya mengikut apa yang telah digariskan dan ditentukan oleh agama kita kerana itu telah menjadi kewajibpan kita memikul dan menjunjung akan segala hukum-hukum syarak yang terkandung didalamnya. Itulah sebabnya kenapa kita wajib untuk meniggalkan atau membuang saja kepercayaan syirik dan kurafat ini supaya kita terselamat didunia dan akhirat. Tiada mereka yang dapat menolong kita diakhirat kelak, sedangkan mereka juga tiada dapat pertolongan dari datok dan nenek mereka begitulah seterusnya. Masing-masing akan dipertanggung jawabkan segala dosa-dosa besar itu keatas diri mereka sendiri. Selamatkan diri kita dahulu semasa waktu masih ada didunia ini supaya tidak kesal diakhirat nanti.

Satu lagi jenis amalan syirik kaum Melayu ialah percaya kepada bomoh dan pawang untuk perubatan sedangkan mereka terang-terang telah melakukan pekara yang haram iaitu "ilmu menurun". Siapa yang masuk dalam tubuh badan bomoh dan pawang tersebut kalau tidak JIN. Amalan ini juga diamalkan didalam persilatan Melayu yang rata-rata bersandar dengan kekuasaan ragib iaitu JIN. Apakah jenis jin yang akan masuk kedalam tubuh pengamal-pengamal itu kalau tak SYAITAN dan IBLIS ? Hanya mereka yang memberi nama-nama manusia sakti sebagai samaran sedangkan dia sendiri tidak tahu yang dia sendiri telah ditipu oleh syaitan dan iblis itu. Telah diceritakan pekara ini didalam bab Iblis dan Alamnya (musuh kamu yang paling nyata) dahulu, serta dijelaskan bagaimana penipuan kaum Jin ini kepada manusia. Ketahuilah bahawa kepercayaan dan amalan begini juga tergolong didalam ajaran-ajaran sesat didalam hukum Islam. Apa juga pekara dan amalan syirik itu adalah haram dan sesat. Jangan kita terus percaya dan mengamalkan pekara ini kerana ia akan membinasakan seluruh hidup kita, amal ibadah kita dan keluarga kita didunia dan diakhirat.

Kepercayaan kepada tangkal dan azimat juga tergolong didalam ajaran-ajaran sesat kerana ia memesongkan akidah dan kepercayaan kita kepada Allah swt. Ingat akan panduan ini " tiada suatu benda, batu, besi, kayu, keris, kain, akar, daun, ayat dll yang boleh mendatangkan bekas kecuali dengan izin Allah sahaja". Maka Iktikad yang menyatakan sesuatu benda atau barang itu boleh mendatangkan mudarat, sihat, kebal, kaya, miskin, penyeri, pelaris, pelindung dan sebagainya itu adalah salah dan sesat, kerana "dibarang" itu telah diletakkan atau digandingkan dengan JIN atau khadam (tak kira samada ia islam atau kafir) yang akan membuat arahan-arahan (telah disebut diatas tadi spt kebal, pelaris dll) itu kepada sipemakai tangkal dan azimat itu. Iktikad ini lah yang salah dan sesat kerana kamu telah menduakan Allah swt tampa kamu sedari. Seharusnya pergantongan harapan, hajat, pertolongan, perlindungan, rezeki yg barakah dan semua kerjabuat kamu pohon, minta dan disandarkan hanya kepada Allah swt, bukan kepada yang lain selain Allah swt. Dengan iktikad yang songsang dan sesat ini menyebabkan kamu dilaknat Allah serta seluruh isi alam ini turut menyumpah kamu dimana sewaktu hidup ini tidak kamu rasai, ia ditangguhkan semantara atas permintaan Nabi besar kita Muhammad Rasuallah saw supaya mereka ini diberi masa untuk bertaubat sehingga Nyawanya sampai kehalkum, sesudah itu terserahlah kepada Allah sepenuhnya. Jika kalau tidak kerana ketulusan permintaan dari kekasehNya itu, diwaktu itu juga Allah swt akan menghancurkan kamu semua dengan azab yang tersangat pedih tampa memberi sedikit tempoh pun. Ini kerana kesalahan dan dosa menduakan Allah itu adalah kesalahan yang tersangat besar dosanya. Allah tidak akan mengampuni dosa mereka yang menduakanNya kecuali mereka yang sempat bertaubat Nasuha semasa hidupnya dan berazam untuk tidak kembali kepada perbuatan tersebut.

Kepercayaan kepada adat yang menebal didalam masyarakat Melayu amnya telah mengatasi pula akan mentaati hukum-hukum Syarak dalam agama Islam sedangkan mereka itu semua beragama Islam. Mana yang lebih utama, mentaati perintah Allah dan Rasul dari mentaati perintah ketua adat, dato lembaga, tok nenek, pawang diraja, menteri adat waima Raja sekali pun atau yang dibangsakan sebagai Manusia ini ??? Sudah tentu mentaati Allah dan Rasul mesti diutamakan kerana ia hukumnya "WAJIB" bagi setiap penganut agama Islam. Ia mengatasi segala apa hukum hakam ciptaan makhluk atau manusia yang ada diatas muka bumi ini walau sebesar mana pangkat dan darjat mereka itu. Contohnya hukum hakam yang dicipta oleh nenek moyang didalam "adat yang diadatkan", "adat yang teradat" dan "adat istiadat". Semua itu tidak wajib untuk diamalkan malahan bertentangan dengan hukum Allah dan Rasullah, walau bagaimana indah, cantik, sesuai, bertepatan, selari dan seribu satu macam alasan yang mereka katakan tentang kebaikan hukum ciptaan mereka itu, ia tetap salah dan sesat. Mana boleh samakan dengan hukum Allah, kamu tu siapa nak disamakan dengan Tuhan ? Macam langit dengan Bumi jauhnya ? Inilah manusia-manusia yang tak sedar diri dan tak sedar diuntung ? Telunjuk lurus kelingking berkait, mereka berbuat untuk nafsu diri ingin pangkat darjat dan tertulis nama sebagai pencipta adat, penjaga adat, dihormati masyarakat banyak kemudian menyamakan pula akan kerja tangannya itu dengan hukum Allah dengan berkata " kan hukum adat itu menepati hukum syarak, ia juga dipersetujui Mufti, Khadi dan Ulama-ulama Negeri, kenapa kamu mempertikaikannya ???". Kepada orang dungu yang dicucuk hidung mereka boleh ditipu dan disogok dengan wang dan pangkat darjat untuk menurut saja kehendak kamu, tetapi tidak kepada orang-orang berilmu yang tetap teguh dengan pegangan ASWJ dan takut akan seksaan Allah kelak. Kami tetap teguh dengan keputusan melarang orang ramai supaya tidak menggunakan hukum adat sebagai pegangan akidah walau apa pun terjadi. Hukum ciptaan manusia tidak akan melebihi hukum Allah dan manusia jangan berlebih-lebihan dalam soal ini. Hukum seumpama itu walau menepati kepada hukum syarak Islam sekali pun adalah haram untuk ditaati tambah lagi untuk menjadikan ia sebagai pegangan Ikadah. Pemimpin yang menyuruh memegangnya dan pengikut -pengikutnya serta rakyat jelata yang menurutinya sama-sama telah terjurumus kedalam amalan ajaran sesat tajaan mereka. Ingat pesan Rasullah saw didalam Hadis Baginda yang bermaksud :

"Segala yang baru (hukum adat, adat istiadat, adat teradat, adat resam dan pantang larang yang telah dicipta oleh nenek moyang mereka) itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat ".

Allah juga telah berfirman didalam surah al Maaidah ayat 104 yang mafhumnya :

"Apabila dikatakan kepada mereka; Marilah kamu kepada apa yang diturunkan Allah kepada Rasul, mereka itu berkata; Cukuplah bagi kami apa yang kami dapat dari bapa-bapa (nenek moyang mereka). Meskipun bapa-bapa kami itu tiada mengatahui suatu apapun (tidak berilmu) dan tiada pula mendapat petunjuk (bukan Nabi dan tidak berilmu tetapi telah meninggalkan kepada mereka segala keparcayaan bidaah, adat resam, adat istiadat, adat teradat, hukum adat dan pantang larang serta amalan kurafat dan bidaah) ".

Allah berfirman lagi didalam surah Asy-Syuaraa ayat 21 yang mafhumnya :

"Bahkan adakah bagi mereka sekutu-sekutu yang mensyariatkan agama bagi mereka (kepercayaan mewajibkan amalan adat Istiadat, puja memuja dll) sesuatu yang tidak diizinkan Allah. Kalau tidaklah kata keputusan (menanguhkan siksaan yang diminta oleh Nabi), nescaya dihukumlah diantara mereka (disaat itu juga). Sesungguhnya untuk orang-orang aniaya itu siksaan yang pedih ".

Firman Allah lagi didalam surah al Baqarah ayat 42 yang mafhumnya :

"Dan janganlah kamu mencampuradokkan yang benar dengan yang salah dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengatahuinya".

Banyak lagi dalil dari ayat-ayat al Quran dan Hadis Nabi yang boleh dikupas didalam memperjelas akan hukum syrik dan kufur ini, oleh kerana ruangan yang terhad maka ia hanya dapat dipilih yang tertentu sahaja untuk dimuatkan disini. Jadi dari keterangan hadis dan alQuran itu telah lengkap meletakkan garis panduan kepada umat Islam supaya tidak mengikut saja perintah manusia zalim tampa merujuk kepada Hadis dan al Quran sebagai pedoman. Sebarang tindakan manusia terutama melibatkan akidah mestilah diperhalusi dahulu sebelum diambil menjadi panduan hidup kita kerana kitalah yang akan dipertanggungjawabkan keatas semua keputusan yang kita ambil. Mereka-mereka itu akan berlepas tangan akan dosa syirik ini dihadapan Allah kelak. Semua diantara mereka akan lari dan tidak mahu dihubungkaitkan dengan dosa-dosa itu. Oleh sebab itu keputusan adalah terletak ditangan anda, bukan mereka. Tiada kuasa mereka keatas diri kamu untuk memaksa atas apa juga pegangan yang kamu pilih. Biarlah mereka dengan keseronokan hawa nafsu mereka itu dan jangan kamu ikut serta bersama mereka. Kami telah membuat teguran dengan segala keterangan dan bukti, sekarang terserah keatas mereka untuk membuat keputusan. Ketahuilah bahawa kami telah berlepas tangan dan tanggungjawab kami keatas Syarak, maka terserah kepada Allah dan Rasul akan ketetapan balasan keatas diri kamu semua kelak.


AJARAN-AJARAN SESAT DARI KETOGERI AJARAN BARU.


Didalam kehidupan moden pada hari ini, sebenarnya terdapat banyak aliran-aliran kepercayaan baru yang telah digambar gemburkan, dicanang dan dihebahkan keseluruh pelusuk dunia dengan tajaan kumpulan dan kaum tertentu untuk menghancur leburkan akidah umat Islam. Ini adalah propaganda-propaganda kaum kafir laknatuallah dimana-mana yang sentiasa bersepakat untuk menghancurkan kepercayaan umat Islam semua. Sedangkan umat Islam terus berdiam diri tampa berbuat sesuatu keatas mereka. Ia memang menguji kesabaran kita semua. Telah pun kita diberitahu didalam al Quran akan pekara ini akan berlaku diakhir zaman. Jadi kita umat Islam akhir zaman harus kuat disemua segi untuk mengatasi pekara seumpama ini. Kita semua semamangnya tidak mampu untuk menghapuskan ajaran-ajaran sesat baru mereka. Tetapi kita masih boleh berhubung dan nasihat menasihati diantara kita supaya kita terhindar dari dakyah songsang mereka. Kita jaga dan pelihara keluarga kita dengan keimanan yang kukuh dan sentiasa memohon perlindungan Allah swt.

Diantara ajaran sesat yang baru di dunia ini seperti :

1) Kominisme
2) Sosialisme
3) Materialisme
4) Liberalisme
5) Kapitalisme
6) Sintisme
7) Metalisme
8) Darwinisme dll.

Pelopor kepada ajaran baru moden ini adalah manusia biasa yang berfikiran sempit dan sesat. Semamangnya mereka-mereka ini orang kafir dan semestinyalah ajaran-ajaran mereka itu tidak menyentuh langsung soal akidah umat Islam malah jauh daripada itu. Ia amat mudah kita ketahui akan dakyah songsang mereka yang amat sesat, cuma yang menjadi masaalah, mereka suka mendatangi orang-orang Melayu terutama remaja cuba untuk memikat mereka untuk menyertai kumpulan mereka dengan tawaran keseronokan dunia dan wang ringgit yang banyak. Hati siapa yang tak goyang melihat akan tawaran lumayan seperti itu yang jarang sekali hadir kini terbentang didepan mata. Mungkin di Malaysia pernah digemparkan akan pekara sebegini yang baru-baru berlaku dahulu, tetapi diseberang pekara inilah punca utama Melayu Murtad yang dapat kita kesan hasil daripada penyelidikan bertahun-tahun lamanya dengan cara terjun dan tinggal bersama-sama mereka kerana mereka tidak akan bercakap tentang pekara ini dengan mudah jika kita tidak menjadi sebahagian dari mereka. Bukannya satu aliran kefahaman atau agama saja yang berbuat demikian, semua yang kita senaraikan disini berbuat tektik yang sama. Ini untuk aliran baru atau moden saja, belum lagi kita masuk kepada aliran-aliran kepercayaan sesat dan agama baru yang beribu jumlahnya yang disebarkan diceruk- ceruk desa disana. Semua dikatakan mengunakan wang sebagai umpan untuk menarek minat orang ramai menjadi ahli mereka. Punca utama ialah mereka lemah dalam pegangan agama dan kedua kerana kemiskinan. Benar kata-kata Rasullah saw dalam sebuah hadis kudsinya yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah yang maksudnya :

"Jauhi kamu dari kefakiran (kemiskinan) kerana ia membawa kepada kekufuran (murtad)".

Umat Islam di Malaysia amat beruntung kerana tinggal dengan aman tampa gangguan hebat dari golongan ini. Ini kerana pegangan kepada Islam mereka masih kukuh dan ekonomi mereka juga amat baik. Sebenarnya kerajaan Malaysia amat ketat dalam pengawalannya akan dakyah sesat yang cuba masuk kemari. Kalau ada pun hanya kedengaran sedikit saja disana sini yang menunggu masa untuk dibentras dan dihancurkan. Disamping itu masyarakat Islam disini walau pun tak semua tetapi dikira mengambil tahu dan perhatin benar akan unsur-unsur ajaran sesat dan cepat bertindak membuat laporan kepada kerajaannya untuk diambil tindakan. Mereka juga bising menyuarakan bantahan kepada kerajaan supaya dibendung akan unsur-unsur kesesatan yang berlaku didalam masyarakat. Ini semua membantu kepada pemiliharaan Agama Islam dari dicerobohi. Kita seharusnya terus mengembling tenaga dan bantu membantu didalam soal yang besar ini kerana mengambil iktibar apa yang belaku diseberang. Ia tidak dapat dikawal dengan mudah dan menjadi begitu komplek dan kronik hingga tidak dapat dileraikan lagi. Didalam muktamar yang baru-baru ini berlangsung di Bandung Indonesia, didalam kertas kerja yang kawan bentangkan, mengariskan antara lain ialah masaalah kekurangan dana untuk kami melancarkan gerakan pemulihan dan pembetulan akidah. Oleh itu telah ada pertubuhan antarabangsa negara-negara Islam yang sudi menghulur bantuan dana bagi melaksanakan tugas tersebut. Sekarang usha itu telah pun dimulakan hampir disemua tempat secara besar-besaran tetapi senyap. Mudah-mudahan dengan izin Allah dan RasuNya, kami akan berjaya dalam misi kami kali ini kerana telah mengalami kegagalan beberapa kali sebelum ini.

Apa yang dimaksudkan disini ialah untuk memperbetul dan memberi kesedaran berkenaan akidah yang benar kepada masyarakat yang telah terpesong dengan dakyah-dakyah aliran kepercayaan kebatinan dan dan ajaran-ajaran tradisi kuno yang menebal dihati mereka. Usaha-usaha ini agak sulit tetapi insyaallah dengan pertolonganNya pekara ini dapat dilaksanakan kerana banyak petunjuk yang menunjukkan bahawa mereka mahukan perubahan. Ajaran-ajaran (diseberang) yang kami maksudkan itu ialah ajaran-ajaran sesat seperti :

1) Ajaran Syekh Siti Jenar.(telah diceritakan dibab yg lalu).
2) Ajaran Sabdo Palon dan Ratu Lorogidul (telah diceritakan juga)
3) Ajaran Aliran Sapta Dharma (tujuh kewijipan suci)- aliran kebatinan.
4) Ajaran Aliran Darmo Gandul -aliran kebatinan.
5) Ajaran Paguyubian Sumarah -aliran kebatinan.
6) Ajaran Prikemanusiaan sejati - aliran kebatinan.
7) Ajaran al Hallj ("ana al haq") - aliran kebatinan.
8) Aliran Kabulani
9) Aliran Mufaridiah
10) Ajaran Mokthar Baginda Sumatra.
11) Ajaran Imam Bronjol tarikat Sumariah.
12) Ajaran Syiah .
13) Ajaran Ahmadiah Qadiani.
14) Ajaran Kebatinan Sakti Jawa.
15) Ajaran Sakti Roso.
16) Ajaran Wahdatul Wjud.
17) Ajaran Wahabi.
18) Ajaran Kebatinan Walisongo.
19) Ajaran Anti Hadis.
20) Ajaran Bahai.
21) Aliran Silat Kebatinan Nurani. (terdapat ratusan nama), dan lain-lain lagi.

Kemudian menyalusup masuk ke Malaysia menerusi berbagai cara samada dengan cara a) guru yang berpindah kemari atau b) guru mereka yang membuka cawangannya di sini dan c) anak murid mereka yang membuka cawangan disini. Ini telah dapat dikesan bahawa ajaran-ajaran sesat itu berasal dari seberang atas 3 dasar yang telah disebukan diatas . Ajaran-ajaran sesat itu adalah seperti berikut :

1) Tarikat Syekh Siti Jenar.
2) Ajaran Lorogidul Ratu Laut Selatan (anak muridnya spt Mona Efandy).
3) Tarikat Sumarah Hj Ishak.
4) Perimbun Kemanusiaan Sejati.
5) Tarikat al Halaj - ana al hak
6) Ajaran Kabulani
7) Tarikat Mufaradiah.
8) Ajaran Mokthar Baginda.
9) Ajaran Qadiani Ahmadiah.
10) Tarikat Sumaniah Ibrahim Bonjol.
11) Ajaran Syiah.
12) Ajaran Bahai.
13) Ajaran Qadiani Ahmadiah.
14) Ajaran Martabat Tujuh *(ala Sapta Dharma)
15) Tarikat Sumarah.
16) Gerakan Kemanusiaan sejati.
17) Tarikat Ana al Haq.
18) Ajaran Wahabi.
19) Tarikat Wali Sembilan.
20) Gerakan Anti Hadis.

Manakala ajaran sesat Kebatinan yang berupa persilatan yang memasuki negara ini dikenali dengan beberapa nama iaitu :

1) Persilatan Tahan diri (kuasa ghaib).
2) Ilmu Tenaga Dalam Hikmah.
3) Silat pukulan jauh.
4) Silat Sunda.
5) Silat Kalimat Sakti.
6) Silat Budi Suci.
7) Silat Budi Suci Sejati.
8) Silat Harimau Jadian.
9) Silat Wali Suci.
10) Silat Nasrulhaq.
11) Persilatan Tusuk Hikmat.
12) Silat Gayong Halilintar.
13) Silat Potong Maya.
14) Silat Seru (kebatinan dalam).
15) Silat Tangan Ghaib. dan lain-lain lagi.

Sebenarnya terlampau banyak aliran ajaran-ajaran sesat yang tidak dapat disenaraikan semua didalam ruangan ini, baik diseberang mahupun disini. Kami harus mendedahkan persamaan antara ajaran-ajaran sesat disebarang dan disini kerana kebanyakan masyarakat disini telah terpengaruh dengan keilmuan orang diseberang sedangkan mereka pun tidak tahu asal usul ilmu tersebut. Ada pula yang teksub dengan Ilmu Sakti yang mampu diperolehi disana, walhal pekara itu adalah salah dan menyempang dari ajaran agama Islam. Masyarakat disini dan disana memang mempunyai minat yang hampir sama didalam bidang kerohanian, baik berunsur ajaran Tarikat mahu pun dibidang seni beladiri dan persilatan. Di Indonesia seni beladiri telah terlalu lama hingga telah mengalami banyak perubahan dan bercampur adok dengan ajaran kebatinan yang terang-terang terpesong dari ajaran Islam. Sedangkan orang-orang disini tidak mengenal akan apa yang dimaksudkan dengan "Kebatinan". Ia sebanarnya melibatkan penggunaan Jin malahan ada yang telah menyampai kepada "bersatu" dengan Syaitan dan Iblis kerana mahukan Ilmu Sakti dan Kebal. Inilah pekara kurafat dan syirik yang banyak berlaku didalam ilmu beladiri dan persilatan disana, kemudian menular kemari dengan menggunakan nama-nama asli dan juga nama-nama baru yang direkacipta oleh pengasasnya.

Semua yang disenaraikan disini dan juga yang seumpama dengannya adalah diketogerikan sebagai Ajaran-ajaran Baru yang Bidaah, Syirik, Kufur, Sesat lagi menyesatkan. Sesiapa yang pernah dan sedang belajar dalam salah satu dari ajaran yang disenaraikan diatas dan juga telah disenaraikan oleh Jabatan Agama dimana-mana Negeri di Malayisa, hendaklah dengan segera memisahkan dirinya dan bertaubat nasuha kerana ditakuti jika kamu mati didalam keadaan itu, kamu akan ditempatkan ditempat yang buruk dan mendapat seksaan yang sangat pedih dineraka Jahanam sampai bila-bila seperti yang disebutkan didalam ayat-ayat al Quran dan Hadis yang telah dinyatakan terdahulu. Ajaran-ajaran tersebut telah diperhalusi dan dipertimbangkan dengan sedalam-dalamnya oleh Majlis Ulama dan semua pegawai-pegawai yang telah diberikan tanggungjawab untuk menilai dari semua segi didalam Syarak, Ijmak Ulama, Kias, Hadis dan Al Quran juga tidak ketinggalan pendapat-pendapat Ulama-ulama yang lain, barulah sesuatu ajaran itu diberi Fatwa Ajaran Sesat. Bukan dibuat semberangan atau semborono saja. Sebab itu mereka mengambil masa yang lama sebelum membuat keputusan sesuatu kes. Ia sebenarnya melalui berbagai-bagai proses penapisan dan penilaian yang dikelola oleh pejabat Mufti Negeri hingga benar-benar berpuashati barulah Fatwa dikeluarkan. Begitulah serba sedikit penjelasan untuk meletakkan sesuatu ajaran itu sesat atau pun tidak, untuk kefahaman kita semua.

Daripada penjelasan yang lalu telah dihuraikan berkenaan dengan ajaran-ajaran sesat didalam perpektif al Quran, al Hadis, Ajaran Tarikat, Adat Tradisi dan Ajaran-ajaran Baru. Maka dari penjelasan tersebut bolehlah kita kupas akan ciri-ciri ajaran-ajaran sesat yang terdapat didalam sesebuah kumpulan, Pondok, Perguruan, Markas, Aliran atau pun yang menjadi pegangan, ajaran, idealogi, aliran dan fahaman individu yang menjadi pemimpin, ketua, imam, guru, penaja dan semua pengikutnya. Kawan cuba senaraikan kesemua ciri-ciri tersebut untuk tatapan anda supaya dapat mengenali mereka dengan lebih dekat lagi.



CIRI-CIRI PENGAMAL AJARAN-AJARAN SESAT.


Ada pun ciri-ciri pengamal ajaran-ajaran sesat yang dimaksudkan adalah seperti berikut :

1) Mereka yang membantah perintah dan suruhan Allah swt.
2) Mereka yang membantah petunjuk-petunjuk daripada semua Kitab-kitab suci Allah.
3) Mereka yang menghalang manusia dari petunjuk Allah.
4) Mereka yang menyembunyikan ilmu dan ayat-ayat Allah.
5) Mereka yang zalim pada dirinya dan pengikutnya.
6) Mereka yang mengaku berilmu walhal pada hakikatnya ia dungu.
7) Mereka yang mengistiharkan dirinya sebagai Nabi atau Rasul.
8) Mereka yang mengurang atau menambah hukum-hukum agama Islam.
9) Mereka yang berlebih-lebihan didalam urusan agama.
10) Mereka yang mengajak kariahnya kearah murtad.
11) Mereka yang menolak petunjuk-petunjuk kebenaran dari Allah.
12) Mereka yang tidak percaya dengan semua nikmat-nikmat itu datangnya dari Allah.
13) Mereka yang menyakutukan Allah dengan sengaja atau tidak sengaja.
14) Mereka yang meletakan ajaran agama, hukum syarak dan Nabi Muhammad sebagai kufur.
15) Mereka yang berpihak atau berpaling tadah kepada musuh Allah dan Rasul.
16) Mereka yang menolak adanya hari kiamat. dosa pahala, soalan dlm kubur, syurga neraka dan semua berita ghaib yang ada didalam al Quran dan Hadis.
17) Mereka yang menghalalkan yang haram dan sebaleknya dalam hukum Syarak.
18) Mereka yang memohon pertolongan kepada yang lain selain Allah.
19) Mengadakan retual, sembahan secara sengaja, suka2 atau main2 kepada selain Allah.
20) Mereka yang mengambil Jin, Syaitan dan Iblis sebagai "sahabat" atau khadam.
21) Mereka yg bertuhankan Hawa Nafsu (menganjur sex bebas, minum arak, berjudi dll).
22) Mengambil "Tagut" sebagai tempat minta tolong (contoh spt kuburan keramat dll).
23) Mengambil org yg bertuhankan Tagut sebagai guru atau Imam.
24) Mereka yang menafikan Rukun Iman atau Rukun Islam, salah satu atau kedua-duanya.
25) Mereka yang mempersendakan ayat-ayat Quran
26) Mereka yang mempermainkan Hadis-hadis Rasuallah saw.
27) Mereka yang menyumpah dan mempersenda keluarga Nabi dan sahabat-sahabat Nabi.
28) Mereka yang mengalakkan dan melakukan dosa-dosa besar.
29) Mereka yang mendakwa dirinya menerima wahyu terus dari tuhan.
30) Mereka yang mendakwa mendapat mandat mengantikan Rasullah.
31) Mereka yang berlagak menerima Ilham Laduni dan mengubah ayat-ayat Allah.
32) Mereka yang menyuruh kepada kebaikkan, dibelakang dia berbuat kekufuran dan maksiat.
33) Mereka yang Berfahaman Murijah.
34) Mereka yang berfahaman Kadariah.
35) Mereka yang mengajak jemaahnya berpaling dari al Quran dan Hadis.
36) Mereka yang menterjemah alQuran mengikut logik akalnya dan tidak belajar bahasa Arab.
37) Mereka yang menyumpah-yumpah ayat Quran dan Hadis Nabi Muhammad saw.
38)Mereka yang bersumpah bohong dengan alQuran.
39) Mereka yang memijak-mijak dan membakar alQuran.
40) Mereka yang mengistihar dirinya tidak beragama.
41) Mereka yang mengangkat sumpah dengan nama "Tagut", Syaitan atau Iblis.
42) Mereka yang mengikut ajaran Syaitan dan Iblis.
43) Mereka yang mengangkat sumpah dgn nama Allah utk tujuan serong dan bohong.
44) Mereka yang mengadakan pemujaan Syaitan atau untuk Dewa-dewa.
45) Mereka yang memakai tanda atau lambang agama lain dgn rasa bangga.
46) Mereka yang mempersenda umat Islam beribadah.
47) Mereka yang mempersenda seruan azan, bacaan Quran atau Hadis.
48) Mereka yang memfitnah sesorang dengan mengangkat Quran.
49) Mereka yang bersekutu dengan kaum Yahudi dan Nasrani (Kristian).
50) Mereka yang mengagongkan Dajjal dan Izazil Laknatuallah.
51) Mereka yang mengistihar dirinya Imam Mahadi.
52) Mereka yang mengistiharkan dirinya Nabi Isa.
53) Mereka yang membawa dan menanamkan "idealogi tiada kuasa tuhan" kpd ahli-ahlinya.
54) Berkeyakinan tiada kuasa Allah pada alam ini dan tiap-tiap sesuatu kejadian.
55) Mengagungkan Imam-imam mereka sama seperti tuhan.
56) Mendakwa dirinya juga "Maksum" (bebas dari dosa).
57) Mendakwa tahap mereka telah terlepas dari tanggungjawab hukum syarak.
58) Mengalakkan percampuran bukan muhrim sesama ahli.
59) Menganggap org Islam yang bukan ahlinya adalah sesat.
60) Mengubah cara beribadah dengan cara baru (perbuataan).
61) Mewajibkan pekara-pekara sunat dalam syarak kepada ahlinya.
62) Mengubah fakta-fakta yang telah ada didalam 4 Mazhab atau salah satu daripadanya.
63) Mencipta mazhab baru atau membuang semua mazhab yang telah ada.
64) Menolak dan membuang penggunaan Hadis Nabi saw.
65) Menolak juga semua Ijmak dan Kias Ulama-ulama yang sedia ada.
66) Menuduh semua Ulama, Mufti, Khadi dan pemimpin Islam itu sesat.
67) Mengubah bacaan-bacaan yang telah ada didalam solat, sebagai contoh - doa qunud.
68) Mengalakkan ahlinya berjemaah dengan ahli saja kerana orang bukan ahli itu sesat.
69) Tidak berjemaah diMisjid kerana Imam yang dilantik kerajaan itu sesat.
70) Tidak mengerjakan solat Jumaat kerana Imam itu sesat.
71) Mengerjakan solat Jumaat diluar Misjid dengan pengikutnya saja.
72) Mereka yang tidak mahu taat dengan perintah Rasullah dan Allah swt.
73) Mereka yang menghukum tampa mengikut hukum Allah, Nabi dan al Quran.
74) Mereka yang menolak seruan kejalan Allah dan Rasullah.
75) Mereka yang engan menerima kebenaran dan peringatan dari Allah dan Rasullah.
76) Mereka yang melampaui batas dan zalim kpd dirinya dan ahlinya.
77) Mereka yang berputus asa dengan rahmat Allah dan menyempang mengikut Syaitan.
78) Mereka yang memilih hiburan, dadah, arak, judi dan sex bebas sebagai syurga kehidupannya.
79) Mempertikai hukum syarak, alQuran, Hadis, Ijmak ulama dan kias tampa ilmu.
80) Mereka cipta hukum-hukum baru yang sesuai dengan kehendak dirinya dan ahlinya saja.
81) Memansuhkan hukum syarak mengikut nafsunya saja.
82) Mereka mengaku "Tuhan" menjelma didalam badan ketuanya.
83) Imam boleh mengampunkan dosa dan maksiat dengan jumlah wang tertentu.
84) Guru itu mengaku mendapat ilham Laduni, kasyaf dan mendapat wahyu dari tuhan.
85) Guru mengalakan anak-anak murid baru menyerahkan "dara"nya kpd guru.
86) Guru menghalalkan dadah bila berwirid bertujuan mendapat Khusyuk dan Zuk.
87) Mereka yang menhalalkan nikah batin serta mengalakkan muridnya utk mengamalkannya.
88) Berektikad bahawa Roh wali, org keromah boleh menjelma kedalam dirinya.
89) Mendakwa dirinya wakil Nabi yang boleh memberi "syafaat" kepada murid-muridnya.
90) Berektikad roh orang yang telah mati boleh datang menolong.
91) Menyeru roh orang mati masuk kedalam tubuhnya atau muridnya.
92) Beretikad ayat tertentu boleh mendatangkan duit, emas, menyembuh penyakit dll.
93) Berkebolehan menelek nasib muridnya dengan keris, barang lama, potong limau, telur dll.
94) Mereka yang mengaku memiliki "mukjizat" tertentu seperti Nabi-nabi.
95) Mendakwa memangku tugas-tugas Rasullah saw.
96) Mendakwa mengatahui tarikh kedatangan hari kiamat.
97) Boleh menganugrah kuasa sakti kepada anak muridnya dengan bersyarat.
98) Mengsyaratkan murid baru lelaki perampuan berseorangan mesti diuji didalam bilik khas.
99) Murid yang baru mesti mengangkat sumpah menjaga rahsia, jika tidak kena laknat.
100) Menolak solat berjemaah dan tiada mengadap kiblat, boleh mengadap kemana saja.
101) Solat cukup hanya dengan niat dan berdiam diri beberapa saat (solat daaim) .
102) Mengatahui akan makna-makna batin dalam al Quran berbeza dgn makna yang telah ada.
103) Imam dibolehkan minum arak, zina, berjudi kerana dia telah bebas dari dosa.
104) Beretikad bahawa semua mahluk mempunyai kuasa yang mutlak.
105) Nikah syariat terbatal, mesti dinikahkan semula dengan nikah batin.
106) Menyeleweng daripada pekara-pekara "sam'iayat" dan "mughayyabat".
107) Berilmu tetapi tidak beramal dengan cara yang benar.
108) Beramal tetapi tidak mendapat ilmu dari unsur yang benar.
109) Beretikad bahawa masih ada Nabi selepas Nabi Muhammad.
110) Beretikad bahawa Allah masih menurunkan wahyu kepada orang-orang tertentu.
111) Guru menyediakan "air suci" utk murid bagi mudah faham dan cepat meningkat rohani.
112) Guru mengunakan metos dan sihir untuk nampak hebat dimata murid.
113) Murid wajib berkorban apa saja untuk guru termasuk menyerahkan anak, bini dan harta.
114) Guru menyediakan ganjaran pahala besar jika murid patuh arahannya.
115) Memberi keringanan kpd murid atas pekara wajib dlm agama, spt tak payah solat dll.
116) Memudahkan dan meringankan pekara wajib dalam hukum syarak.
117) Memberatkan pekara-pekara sunat dalam hukum syarak.
118) Mereka telah duduk dimakam yang tinggi dari ora ng awam, maka ia bebas dari dosa.
119) Mereka yg tinggi makamnya tidak lagi tertakluk dibawah segala hukum syarak.
120) Melarang murid berhubung dengan jabatan agama atau ustaz yg bukan ahli, mereka sesat.
121) Murid taksub pada guru dan sanggup mempertahankan gurunya dgn apa cara pun.
122) Suka mangaitkan dirinya dengan org ternama dlm agama dan politik.
123) Suka menyatakan sesuat pekara itu 'rahsia', jika murid nak tahu dikenakan syarat.
124) Berpakaian spt orang warak, berjubah, ketayap dan sentiasa memegang tasbih 24 jam.
125) Guru menggunakan ilmu pukau semasa berceramah dan berucap dihadapan muridnya.
126) Mewajibkan murid merujuk kepada guru dalam semua hal untuk mendapat nasihat.
127) Guru pandai berpidato dan beretorik ketika menyampaikan hujah dan berceramah.
128) Murid dilarang mempertikai keputusan guru atau arahannya yg menyalahi hukum.
129) Mewajibkan muridnya mendatangi majlis wirid tertentu dihari tertentu.
130) Mendakwa dirinya belajar dengan Nabi Khaidir as dibelakang rumahnya.
131) Nabi Khaidir boleh menjelma dimana saja utk sampaikan Ilmu, tetapi org tidak nampak.
132) Dia saja yang mempunyai kuasa mutlak, suci dan menjadi penyelamat kepada muridnya.
133) Mengenakan hukuman yang zalim kepada murid yang malas dan tidak taat.
134) Mendakwa merekalah pejuang Islam sejati akhir zaman yg terpilih, mukmin lain sesat.
135) Melarang murid berintreksi dengan orang luar yg bukan ahli termasuk ibubapa sendiri.
136) Memusuhi kerajaan tempat mereka tinggal itu kerana mereka semua sesat.
137) Mendakwa bertemu Nabi secara jaga untuk mendapat perintah mentadbir alam ini.
138) Memiliki sifat jahil pada ilmu dan amal serta didalam akidah dan akhlak seorang mukmin.
139) Guru ajaran sesat biasanya tidak belajar tinggi dan tidak belajar agama secara formal.
140) Mendakwa dirinya belajar dengan malikat Jibril spt Nabi Muhammad.
141) Mendakwa Nabi mencampuradok kitab2 suci lain untuk dijadikan Quran.
142) Murid yg solat mesti membayangkan gurunya dihadapan.
143) Membuat upucara membakar al Quran beramai-ramai dan mandi abunya.
144) Mendakwa menerima 2 kalimah shadat terus dari tuhan.
145) Mendakwa nyawa seklian manusia ada dalam gengamannya sahaja.
146) Mendakwa dialah pentadbir seklian alam dan pemimpin seluruh manusia.
147) Berzikir wajib menyebut namanya, ia lebih afdal dari zikir2 yg lain.
148) Ketika mengucapkan 2 kalimah sahadat mesti beretikad kepada gurunya itu.
149) Dia boleh menentukan anak murid yg masuk neraka atau syurga.
150) Menterjemah maksud Qada dan Qadar mengikut logik akalnya yg terang2 sesat.
151) Mengaku menjadi Imam Mahadi, Nabi Isa al Masih dan Nabi terakhir yg menerima wahyu.
152) Mendakwa mendapat mukjizat dan penyaksian akan kerasulan Muhammad.
153) Mendakwa Malikat semua adalah pencaindra Tuhan utk mentadbir alam.
154) Mendakwa menganti Nabi, Nabi Isa dan bakal Imam Mahadi diakhir zaman nanti.
155) Mendakwa mendapat Koramah dan Mujizat dari tuhan.
156) Mendakwa Nabi Isa telah wafat dan dikubur di Sri Nagar dan dia adalah pengantinya.
157) Menyuruh ahli-ahlinya naik haji di Qadian India.
158) Menolak konsep Jihad Fisabilillah kerana sama dengan membunuh diri.
159) Menerbitkan kitab2 yg salah dan sesat utk bacaan ahli2nya.
160) Menyebarkan fahaman Wahdatul wujud dan Mertabat Tujuh.
161) Menganggap perkatan tokoh tasawuf juga sebagai Hadis yg wajib diikuti.
162) Mengharamkan menangis didalam solat.
163) Menambah 2 kalimah sahadat dengan nama Siti Fatimah (anak Nabi).
164) Membuat tafsiran dengan logik akal akan peristiwa 'Israk dan Mikraj'.
165) Menyamakan sifat dan aafal Allah dengan mahluk spt Malaikat, Manusia dan Iblis.
166) Mendakwa rahsia manusia terletak diantara huruf alif dan ya.
167) Menghurai 2 kalimah shadatai dengan keadah yang salah dan sesat.
168) Mendakwa Imam2 mereka semuanya Maksum dan terlepas dari Neraka.
169) Menyamakan taraf Saidina Ali dengan Nabi Muhammad dan Tuhan.
170) Menghalalkan nikah Mutaah kepada semua ahlinya.
171) Mendakwa Ilmu Allah berubah mengikut keadaan.
172) Melaknat dan mengkafirkan semua sahabat-sahabat Nabi.
173) Menambah 2 kalimah shadatai dengan nama Saidina Ali.
174) Melakanat isteri-isteri Rasullah saw iaitu Saidatina Aishah dan Hafsah.
175) Menganggap Imam Muhamad bin Hassan al Askari sebagai Imam Mahadi.
176) Menolak semua hadis Mutawatir yg dikeluar dari imam2 ahli hadis ASWJ.
177) Menolak semua ijmak ulama, Qias dalam syarak.
178) Menolak H'aul dan mendahulukan Qurabah dan Asobah dlm masaalah harta pusaka.
179) Menuduh Abu Bakar, Omar, Othman dan Muawiyah 4 berhala Quraisy dan musuh Allah.
180) Mendakwa Saidina Ali penghimpun al Quran bukannya Saidina Othman.
181) Mendakwa Khalifah diwasiatkan melalui Nas dalam Quran dan adalah Rukun Islam.
182) Mendakwa menziarahi kubur Saidina Hussin mendapat ganjaran syurga.
183) Menganggap Karbala adalah tanah suci dan sujud padanya akan diampunkan semua dosa.
184) Memukul badan sendiri pd 10 Muharam akan diampunkan semua dosa.
185) Mengharuskan jamak dalam semua waktu solat.
186) Mengharamkan solat sunat Dulha.
187) Menjadi seorang Islam bukan merupakan syarat sah Haji.
188) Menetapkan"prinsip Khumus" sebagai kadar dalam mengeluarkan zakat.
189) Mewajibkan menyapu kedua kaki memadai dlm mengambil wuduk utk solat.
190) Mengkafirkan mukmin yg bukan ahli mereka dan mereka adalah ahli Neraka.
191) Menganggap diri kita adalah tuhan.
192) Untuk menjadi tuhan kena belajar Ilmu Hakikat.
193) Menafsir ayat 156 surah al Bakarah "inna lillahi wainna ilaihi radji'un" dgn salah dan sesat,
Ia bermaksud ' tampa muhammad wajib tiada tuhan' - " sesungguhnya dirimu ialah tuhan
(tuhan asal dirimu) dan kamu pulang kembali menjadi tuhan".
194) Mendakwa solat ialah penyaksian diri sendiri, tiada yg nyata selain Allah (diri batin) dan
Muhammad (diri zahir) yg membawa dan terkandung rahsia Allah.
195) Tiada konsep menyembah dan disembah, ia sama saja kerana diri itu tuhan.
196) Mendakwa hadis maudu (hadis palsu) juga wajib ditaati.
197) Mencitak buku Hakikat Insan, Tajali dan Rahsia mengenal diri yg diwartakan sesat, syirik,
kurafat, karut, rekaan yg bukan dari ajaran Islam oleh jemaah ulama2 Malaysia.
198) Mendakwa tarikatnya telah diwahyukan kepada Rasullah sebelum Baginda menjadi Rasul
lagi dan Allah telah menurunkan Nur dlm badan Baginda. Nur Muhammad kemudiannya
diturunkan melalui salasilah hingga kepadanya (guru tarikat itu).
199) Ajarannya mengharamkan menghisap rokok, siapa yg menghisap rokok masuk neraka.
200) Naik haji mesti singgah dulu ke Pancabudi Medan Sumatera atau cukup sampai disitu sja.
201) Semasa berdiri mengerjakan solat hendaklah mengambarkan wajah guru. Mereka juga di-
bekalkan dengan foto guru mereka kerana ditakut terlupa wajahnya.
202) Mewajibkan berzikir dengan nama guru mereka supaya mendapat berokah.
203) Mengaku sebagai Imam Mahadi utk org Islam, Nabi Isa utk org Kristian dan bapa semua
manusia kepada yang tiada agama.
204) Mengharamkan wirid dan doa selepas solat.
205) Mendakwa dirinya dimertabat tertinggi dan ada mujizat didalam 'mertabat 5' ajarannya.
206) Akan mendapat tanda pada zikir auradnya spt cahaya, panas, sejuk, berat, ringan dll.
207) Mengada-adakan malaikat Kuranaz dan Karakaz yg menjadi laluan doa, istighfar & zikir.
208) Tidak solat Juamat & jemaah kerana belum solat di Masjidil Haram.
209) Mendakwa telah bertemu tuhan dan nabi serta diberi hadis.
210) Mendakwa nampak Imam spt Khinzir diwaktu solat jemaah jika dia membuka mata.
211) Mendakwa boleh menafsir mimpi seperti Nabi Yusof as.
212) Mewakili guru seluruh dunia yg diijazah oleh Rasullah hingga hari kiamat.
213) Mendakwa datang dari Luh Mahfus kebumi dan bergelar 'baladil amin'.
214) Menolak adanya hari kiamat dan menyalah tafsirkan Quran menurut fikirannya saja.
215) Mengharamkan berdoa untuk orang lain kecuali dirinya.
216) Mengenalkan hukum mandi wajib hanya dengan menyelupkan jari saja.
217) Mengarang kitab sendiri dalam 19 bab yang diharamkan penerbitannya oleh pihak Jabatan
Agama Islam. Bab2 itu ialah al quran, solat, kaum wanita, hakikat, fatihah, bismillah, roh
dan nyawa, ma'ni, guru, hati, sifat, tauhid zat 1, tauhid zat 2, makrifah, nabi 1, nabi 2, af'al,
takbiratul ihram dan mukidmah utk org baru.
218) Mengajar muridnya dgn amalan2 yg salah, syirik, mungkar dan sesat dari akidah Islam.
219) Ciri2 engan berubah walaupun telah ditangkap, didenda, dinasihat dan menjalani consling,
pemurnian akidah termasuklah dipenjarakan kerana kedegilannya.
220) Mempunyai sifat membalas dendam kepada Kerajaan, Jabatan Agama, Polis dan semua
orang sekeliling. Tidak mahu menerima kenyataan yang dia telah sesat akidahnya.

(* Harap maaf jika bertindan atau tertulis dua kali, ia adalah kerana diulas dari beberapa unsur ajaran-ajaran sesat yang berbeza tetapi mereka mengambil pendekatan yang hampir serupa.)

Telah dapat disenaraikan ciri-ciri yang dimiliki oleh mereka-mereka yang terjebak dialam akidah yang sesat walaupun ini adalah sebahagiannya saja kerana banyak lagi ciri-ciri mereka yang sesat yang beribu-ribu jumlahnya. Oleh itu dapatlah kita ketahui sedikit sebanyak akan ciri
ciri tersebut untuk dijadi pedoman jika berhadapan dengan mereka. Maka hendaklah kita jauhi dan pisahkan diri kita dari golongan sebegini kerana ditakuti mereka akan menjerumuskan kita pula kelembah yang hina itu. Dari sini mari kita selidiki pula akan kaum-kaum atau golongan-golongan yang dikatakan sesat seperti dalam hadis Nabi iaitu yang telah diriwayatkan oleh Anas bin Malik ra bahawa Rasullah telah bersabda yang bermaksud :

"Bani Israil berpecah kepada 71 golongan, 70 golongan hancur binasa dan satu golongan saja terselamat. Kaum Nasrani berpecah kepada 72 golongan, 71 golongan hancur binasa dan satu golongan saja terselamat. Sedangkan umatku juga akan berpecah kepada 73 golongan, 72 golongan hancur binasa dan hanya satu golongan saja terselamat. Kemudian bertanya para sahabat siapakah satu golongan yang terselamat itu. Maka dijawab Rasullah...al Jamaah... al Jamaah. Kemudian ditanya lagi siapakah golongan al Jamaah itu, maka dijawab Rasullah, golongan yang mengikuti perjalananku hari ini dan para sahabatku (Ahli Sunnah Wal Jamaah) ".


Kepada masyarakat awam yang beragama Islam khususnya akan sentiasa tertanya-tanya siapakah diantara golongan-golongan atau kaum-kaum yang telah dikatakan sesat itu jika berpandukan hadis Nabi saw diatas. Oleh itu dibentangkan disini akan kaum-kaum dan golongan-golongan tersebut untuk panduan anda semua. Kawan perincikan kesemuanya disini akan golongan-golongan ini berbanding dengan tajuk-tajuk yang telah dihuraikan didalam bab-bab yang lalu supaya dapat dibuat perbandingan dan diketahui lebih mendalam lagi akan bab ajaran sesat ini, seperti yang telah digariskan oleh Syarak.



GOLONGAN YANG SESAT LAGI MENYESATKAN DALAM BAB SYARIAT:


Golongan -golongan yang tersesat didalam bab syariat ini adalah golongan yang menokok tambah ataupun mengurangkan sesuatu pekara didalam bab Ibadah serta hukum-hukum syariat Islam mempunyai sandaran dan asal usul yang jelas menurut al Quran dan Hadis Rasullah saw, ataupun diambil dari sumber perbuatan para Sahabat-sahabat Nabi yang muktabar, samada ia perbuatan wajib, sunat, makruh, harus atau haram. Kemudian dari itu semua amalan-amalan itu diamalkan pula oleh dirinya, ahli keluarganya dan dihebahkan pula kepada masyarakat. Amalan- amalan ini lebih dikenali didalam Syarak sebagai :

1) Bidaah Dholalah Karohah.
2) Bidaah Dholalah yang Haram.



ASAS MENJADI KUFUR, MURTAD DAN BIDAAH DHOLALAH:


Terdapat 9 asas yang menjadikan manusia itu menjadi kufur kepada Allah swt atau pun mereka menjadi murtad iaitu keluar dari pegangan agama Islam dan memasuki agama lain atau tidak mahu menjadi pengikut sebarang agama dan menjadi golongan tiada beragama (atis), ataupun dikenali juga dengan golongan berfikiran bebas (freethinker). Asas-asas ini adalah didapati terkeluar dari pegangan agama Islam iaitu melalui Hukum Syarak, Hukum Taklif dan Hukum Akal. Hukum Syarak adalah hukum Wajib, Sunat, Makruh, Haram dan Harus. Manakala setiap satu Hukum Syarak itu pula ditentukan oleh 5 Hukum Taklif iaitu Syarat, Sah, Sebab, Mani' dan Batal untuk membolehkan sesorang itu berada padanya dan menggunakannyaa didalam kehidupannya. Manakala Hukum Akal ada 3 iaitu Wajib, Mustahil dan Harus. Jadi bagi menentukan sesuatu hukum itu mestilah diteliti kesemua hukum yang diatas tadi sebelum ia di ambil sebagai hukum Syarak didalan Agama Islam.

Oleh itu kesemua asas untuk menjadikan sesuatu golongan, kaum atau pun individu itu boleh menjadi kufur, murtad atau duduk didalam Bidaah Dholalah ialah :


1) Jahil Murakab.

Mereka yang menjadi golongan ini ialah mereka-mereka yang menerima dan beramal sesuatu yang baik dan jahat dengan tidak menepati sasaran dan tujuan, atau perkataan dan perbuatan mereka itu tidak menepati dan tidak selari seperti yang asal didalam semua bab iaitu Akidah, Syarak dan Akhlak.


2) Jahil Basit.

Mereka yang tergolong didalam golongan ini adalah mereka-mereka yang sangat degil dan keras hatinya didalam menerima ilmu dan amal yang baik hingga peringkat menganggap berita baik dan buruk itu sama saja termasuklah ancaman dan ketakutan yang tidak memberi apa-apa kesan. Mereka juga tidak dapat menerima dan melaksanakan sesuatu yang betul didalam bab Akidah, Syarak dan Akhlak walaupun diajar atau ditegur akan kesalahannya. Dalam bahasa oranh Melayu digelar "sudah kematu bebal".


3) Rabatul Aa'di.

Mereka yang tergolong didalam golongan ini adalah mereka-mereka yang berpegang teguh pada hukum adat, adat resam, adat teradat dan adat istiadat didalam kehidupannya, keluarganya, masyarakatnya dan menolak akan hukum hakam yang telah digariskan oleh agama Islam iaitu Hukum Syarak dan Hukum Akal. Dalam mempertahankan kepercayaannya itu mereka sanggup menyatakan pula hukum-hukum adat itu bertepatan dengan hukum Syarak dan hukum akal dalam agama Islam supaya mereka "dibenarkan" mengamalkannya sedangkan mereka sendiri didalam keadaan tahu akan disebalek penipuan, pembohongan dan kesamaran yang mereka perbuat itu hanyalah semata-mata mempertahankan analan nenek moyang mereka yang direka-reka oleh pawang dan bomoh pada asalnya. Ini lah yang mereka perbuat terang-terangan diwaktu sekarang ini, didalam negara ini dan akan terus sesat sampi bila-bila jika tidak mahu berubah.


4) Taqlidur Rad'di.

Mereka yang tergolongan didalam golongan ini ialah mereka yang mengikut sesuatu ajaran atau fahaman dengan membabi buta tampa merujuk kedalam Hukum Syarak, Hukum Taklif dan Hukum Akal yang telah digariskan didalam Agama Islam. Mereka juga tidak merujuk dahulu kepada Ulama-ulama, Jabatan Agama Islam atau orang-orang yang lebih arif didalam bab Akidah, Syariat dan Akhlak sebelum menyertai sesuatu kumpulan Tarikat, Madrasah dan Pondok pengajian agama itu. Akibatnya mereka terjerumus dan menjadi taksub pula dengan ajaran Imam ajaran mereka itu dan sukar pula untuk menerima kembali akan ajaran yang benar dan betul menurut ajaran sebenar agama Islam.


5) Tahsinul Aq'li.

Mereka yang tergolong didalam golongan ini ialah mereka yang hanya menurut kebijaksanaan akal din fikirannya saja dan menolak semua hujah al Quran, Hadis, Ijmak Ulama dan Qias didalam Akidah, Syariat dan Akhlak sebagai seorang Mukmin. Oleh itu adalah diharamkan kita hanya menurut logik akal kita saja bagi menentukan perjalanan kehidupan kita ini hingga kita terkeluar dari garis-garis sebenar Agama Islam. Kebanyakan mereka-mereka ini bukan lagi Islam dan memilih menjadi golongan bebas freethingker yang begitu banyak pengikutnya dibarat. Di Malaysia ada juga golongan seperti ini kerana telah terpengaruh dengan kumpulan- kumpulan tersebut semasa mereka belajar disana. Kebiasaannya mereka ini adalah golongan cerdek pandai dan merasa banga akan kebijaksanaan otak atau IQ mereka itu dan beranggapan orang lain semuanya bodoh. Mereka hanya akan bergaul dengan golongan cerdek pandai saja dan tidak mahu bergaul atau memandang jijik kepada mereka yang berfikiran biasa dan awam.


6) Golongan Hululliah.

Mereka yang tergolong didalam golongan ini adalah mereka yang beretikad bahawa Zat Allah itu menjelma dialam ini, menyerupai sesuatu benda atau orang daripada alam zahir dan batinnya. Seperti etikad orang Yahudi yang berpegang bahawa Zat Allah itu menjelma didalam alam dan menyerupai Nabi Allah Khaidir as. Manakala etikad orang-orang Hindu dan Budha pula ialah bahawa Zat Tuhan menjelma menjadi binatang, dewa, gunung, sungai, pokok, bulan, bintang, manusia dan orang-orang abadi puak mereka serta lain-lain lagi. Begitu juga dengan fahaman dan kepercayaan orang-orang asli di Malaysia kebanyakannya berfahaman begini yang hampir sama saja dengan puak Hindu dan Budha itu. Itulah sebabnya mereka sembah apa saja yang mereka nampak pelek dan mereka anggap ada sesuatu unsur mistik pada sesuatu benda atau pokok dan seterusnya. Manakala orang Islam yang mempercayai sesuatu barang seperti keris, batu, kayu, kain, wafak, ayat dll, akan juga terjerumus didalam golongan ini jika mereka beretikad bahawa benda atau barang-barang itu mempunyai kuasa kepada sesuatu kejadian. Kepercayaan beginilah yang paling banyak menular didalam masyarakat Melayu yang beragama Islam tetapi tidak faham akan Hukum Syarak.


7) Tanasalul Arwah.

Mereka yang tergolong didalam golongan ini adalah mereka yang beretikad bahawa roh-roh orang mati seperti Panglima, Orang Abadi, Orang Suci, Para Waliallah, Para Nabi dan Para Malaikat boleh menjelma masuk kedalam diri sesorang biasanya mereka yang bergelar Bomoh, Pawang, Bidan, Tukang Urut, Tukang Karut, Makyong, Tok Batin, Mahaguru Silat dan lain-lain manusia lagi yang boleh "MENURUN" walau dalam bentuk apa sekali pun dan hujah yang mereka katakan, ia tetap duduk didalam wilayah sesat ini. Ada pula yang mendakwa boleh nampak dan berkata-kata dengan roh-roh seperti yang telah disebutkan diatas kerana Roh itu datang menghampiri mereka saja tapi tidak masuk dalam tubuh mereka. Dakwaan ini juga sama tergolong didalam golongan sesat ini dan ia tetap salah dari Hukum Syarak, Hukum Taklif dan Hukum Akal dalam agama Islam. Ada juga yang mendakwa zat orang hebat itu yang masuk dalam tubuh mereka bukannya roh. Ini juga mempunyai takrif yang sama dan mempunyai asas Tanasalul Arwah yang diharamkan didalam Syarak. Takrif Tanasalul Arwah juga merangkumi dengan masaalah mimpi bertemu nabi atau dirinya sendiri. Ia juga merangkumi dengan masaalah dapat melihat diri sendiri didalam "fana" zikirnya dan yang ditakrif seumpamanya. Juga mereka yang mendakwa tidak belajar kemudian mendapat mimpi atau bertemu sesorang berjubah, selepas dari itu dia pandai berubat atau berpedidato atau hafal ayat tertentu atau mendapat 'kahsyaf'. Mereka ini juga tidak boleh dipercayai akan ilmu dan amalnya serta semua ilmu yang diperolehi melalui cara ini. Mereka juga sebahagian dari golongan ini.


8) Beretikad Wahdatul Wujud.

Mereka yang tergolong didalam golongan ini ialah mereka yang mempunyai fahaman dan beretikad dengan fahaman bahawa Zat Allah boleh menjelma kedalam diri mereka dan bersatu dengan rohnya sehingga dia boleh mengaku sebagai 'tuhan'. Dengan itu dia pun dibolehkan meninggalkan semua yang telah diwajibkan bagi Hukum Syarak keatas dirinya seperti meninggalkan solat, puasa, zakat, naik haji dan dibolehkan semua benda yang diharamkan untuk dirinya seperti minum arak, zina, judi dan sebagainya kerana dia telah menjadi 'tuhan'. Maka selepas itu dia pun akan mengubal undang-undang dan hukum-hukum baru bagi aliran ajarannya kepada pengikut-pengikutnya dan anak-anak muridnya. Inilah asas yang paling selalu kita dengar menular didalam masyarakat kita kerana mereka tidak faham akan hukum hakam didalam Agama Islam dan mudah terjurumus kedalam kesesatan yang jauh. Yang menjadi pelik dan menghairankan ramai juga yang percaya dan terpedaya dengan ajarannya walaupun terang- terang dia telah berlaku sesat. Begitulah kebijaksanaan dia berhujah dan berkata-kata hingga orang ramai terperdaya dan turut sama sesat sepertinya.


9) Menyalah tafsir al Quran dan Hadis.

Mereka yang tergolong didalam golongan ini ialah mereka yang membuat tafsiran al Quran dan Hadis Nabi mengikut logik akal mereka atau ikut suka lidahnya dengan tidak belajar bahasa Arab atau tidak masuk belajar pengajian tafsir secara khusus atau tidak mengambil ilmu tafsir dari mereka-mereka yang arif dan mahir dalam ilmu tafsir dan bahasa Arab lagi alim serta beramal dengan ilmunya atau dia tergolong didalam golongan jahil quwaid syarak. Tergolong juga didalam asas ini adalah mereka yang membuang salah satu daripada punca hukum itu iaitu sama ada membuang al quran dan hanya mengikut hadis saja atau mengambil alquran saja dan membuang hadis pula. Termasuklah juga golongan yang suka mempersenda dan mempermainkan ayat-ayat al Quran dan hadis Nabi saw dengan berbagai tujuan terutama dengan bertujuan merendah-rendahkan ilmu didalam kedua-dua unsur utama Hukum Syarak didalam ajaran Agama Islam iaitu al Quran dan Hadis.

Daripada huraian diatas tadi maka ketahuilah kita akan golongan-golongan yang ditakrif sebagai sesat didalam bab Syariat Agama Islam dan duduk didalam Bidaah Dholalah pada hukum syarak. Jika ada diantara kita, saudara mara kita, kawan-kawan kita atau orang kampong kita yang telah tergolong didalam salah satu yang telah disebutkan diatas, hendaklah kita segera menasihatkan dan memujuknya supaya kembali semula kepada ajaran Islam yang sebenar kerana ditakuti mereka mati didalam keadaan itu. Amat sukar untuk mengenal pasti akan akidah mereka kerana mereka pandai menyembunyaikan aktiviti-aktiviti kumpulan mereka dan hanya bergerak secara senyap dan memilih tempat dipendalaman pula. Jangan hanya memandang bahawa itu bukan kerja kita, itu kerja Jabatan Agama Islam tempatan. Tetapi barang diingatkan bahawa ia juga sebenarnya adalah tanggungjawab kita kerana ia merupakan tanggungjawab kemasyarakatan yang dihukumkan fardu kifayah dalam syarak kepada semua umat Islam. Tanggungjawab kita membasmi kekesatan akidah didalam masyarakat ini adalah untuk melindungi syariat agama daripada porak peranda dek kerana golongan-golongan ini. Ia tidak boleh hancur sekarang kerana anak-anak, cucu-cucu kita harus mendapat pelajaran yang benar supaya siar Islam menjadi tetap utuh hingga hari kiamat.... waalahua'alam.

Jika didalam bab yang lalu kita membicarakan hal-hal yang bersangkutan dengan golongan-golongan yang telah sesat didalam bab Syariat, maka marilah kita menyambung akan tajuk ini dengan mengupas pula golongan yang diketogirikan sesat didalam bab akidah pula. Didalam bab akidahlah yang paling serius kesesatannya kerana terlampau ramai kaum muslim yang telah terjebak didalamnya yang amat sukar untuk dipulihkan kerana menyangkut kepada etikad dan keyakinan yang jauh dilubuk hati. Ia bukan saja hanya dengan usha yang bersungguh- sungguh malahan mengambil masa yang sangat lama untuk berpatah balek kepangkal jalan. Jadi perhatikanlah akan 72 golongan-golongan yang sesat didalam akidah seperti yang telah diberitahu oleh Rasullah saw didalam Hadis dan banyak sekali yang diperkatakan orang tentangnya hingga ada yang membuat lirik lagu tetapi tidak mengenal akan golongan-golongan ini. Maka perhatikanlah akan golongan yang sesat didalam bab akidah seperti dibawah ini :



GOLONGAN-GOLONGAN YANG SESAT DALAM BAB AKIDAH :


Seperti yang telah dinyatakan didalam bab yang lalu, terdapat 72 golongan yang telah disabitkan sebagai golongan yang sesat dalam bab akidah atau terkeluar dari ajaran sebenar Agama Islam seperti yang telah dinyatakan didalan Hadis Nabi saw. Golongan-golongan tersebut digabongkan menjadi 6 kelompok kaum yang besar yang didalamnya terdapat pula 12 puak-puak kecil disetiap satunya pula. Kaum-kaum tersebut adalah seperti berikut :

1) KAUM RAFIDHIYAH

Pecahannya ada 12 puak.

Kesesatan puak-puak ini didalam bab akidah terjadi akibat daripada pegangan dan kepercayaan mereka yang sangat jelas bertentangan dengan pegangan ASWJ walaupun mereka semua itu masih mengaku sebagai seorang yang beragama Islam. Diantara pegangan dan kepercayaan yang didapati menyelewing didalam bab akidah yang sangat nyata itu ialah :

a) Beretikad bahawa Saidina Ali kwh akan kembali hidup semula diakhir zaman nanti sebelum berlakunya kiamat. Beliau didakwa akan menghukum semua musuh-musuhnya. Tempat tinggalnya sekarang ini adalah dikepolan awan. Petir dan guruh dilangit itu adalah merupakan bunyi cematinya.

b) Mereka mendakwa bahawa jawatan Khalifah Kerajaan Islam selepas kewafatan Rasullah saw itu hanya khusus buat Saidina Ali kwh sahaja, manakala Khalifah-khalifah yang lain seperti Saidina Abu Bakar, Saidina Omar dan Saidina Othman adalah kafir kerana menerima jawatan tersebut. Mereka yang begitu taksub dengan fahaman dan berkayakinan itu juga sanggup menghina dan mengeji malah memakihamun sahabat-sahabat agong Rasullah ini, keturunan mereka juga termasuklah Isteri-isteri Rasullah saw iaitu Saidatina Aisyah dan Saidatina Habsah yang sebenarnya tiada kaitannya dengan semua cerita yang mereka ada-adakan itu sehinggakan mereka sanggup sifatkan kedua-dua wanita agong itu sebagai pelacur. Selain dari itu mereka juga akan mengeji dan menghina kepada semua para sahabat-sahabat yang lain serta keturunan mereka semua yang tidak seketurunan dengan Saidina Ali kwh.

c) Mereka juga beretikad bahawa Nabi Muhammad saw itu berkerja sama dan bersekutu dengan Saidina Ali kwh didalam semua kerja-kerja kerasulan dan kenabian didunia ini hingga hari kiamat.

d) Mereka juga berpegang dan beretikad bahawa Saidina Ali kwh akan turun dari langit (sekarang ia tinggal di awan) pada satu hari nanti berupa awan ketuhanan kemudian menjelma menjadi manusia. Beliau akan mengerjakan beberapa perkerjaan yang bersifat ketuhanan dan kemudiannya akan naik semula ketempat kediamannya iaitu diawan (naik kelangit).

e) Mereka juga beranggapan bahawa Malaikat Jibril as telah salah menyampaikan wahyu kepada Nabi Muhammad saw. Sepatutnya wahyu itu dihantar kepada Saidina Ali kwh bukan kepada Nabi.

f) Mereka juga berkeyakinan bahawa apabila roh seseorang manusia itu keluar dari jasadnya iaitu mati, roh itu tadi akan masuk pula kedalam jasad manusia yang baru iaitu bayi didalam kandungan ibunya serta memilih untuk membawa rupa paras yang lain atau pun yang sama. Ini juga telah memasuki wilayah kesesatan akidah yang tergolong juga sebagai Tahazalul Arwah.

g) Mereka juga turut berpegang kepada etikad bahawa zat Allah itu juga boleh menjelma dan zahir didalam rupa bentuk manusia, maka ketika itu ia dinamakan sebagai Nabi atau Imam. Mereka ini akan pula mengajak manusia kejalan yang lurus. Jika zat Allah itu tidak menjelma cara demikian maka akan kafirlah seluruh manusia dialam ini.

h) Mereka juga turut beretikad didalam keadaan tertentu zat Allah itu boleh menjelma dan memasuki kedalam sesuatu benda seperti pokok, gunung, bukit, batu, patong dan lain-lain lagi seterusnya bersebati dengan zat benda itu dan menjadi satu.


2) KAUM JABARIAH :

Pecahannya ada 12 puak.

Mereka yang berfahaman songsang ini dan beretikad didalam golongan ini juga sangat bertentangan dengan pegangan ASWJ. Malahan mereka membenci ASWJ kerana tidak sehaluan dgn mereka. Diantara pegangan mereka itu ialah :

a) Mereka berpegang dan beretikad bahawa semua perbuatan baik itu tidak mendapat pahla dan semua perbuatan jahat juga tidak mendapat dosa. Dalam arti yang lain tiada dosa dan pahla. Oleh itu mereka bebas melakukan apa saja perbuatan sama ada ia baik atau buruk. Mereka juga percaya bahawa tiada pembalasan syurga dan neraka. Tiada akan dikenakan seksaan diakhirat kelak atas semua perbuatan jahat dan dosa yg mereka lakukan semasa didunia.

b) Mereka juga beretikad bahawa semua perbuatan baik dan jahat, keimanan dan kekufuran, ketaatan dan maksiat, semua itu datangnya dari Allah. Manusia tidak punya daya upaya dan ikhtiar apa-apa pun kerana ia telah ditentukan oleh Allah semuanya. Oleh itu gugurlah semua Taklif Syarak ( kewajipan untuk melaksanakan perintah Allah) keatas seluruh hamba Allah khasnya manusia.

c) Mewajibkan bertafakur ( spt meditasi dalam yoga ) itu adalah lebih baik dari semua ibadah, sama ada ibadah itu fardu atau sunat.

d) Bagi orang-orang kafir dan orang-orang yang sentiasa melakukan maksiat, mereka tidak akan disoal dan dipertanggung jawabkan atas segala perbuatan mereka itu diakhirat kelak kerana segala perbuatan mereka itu telah ditentukan dan atas kehendak Allah jua.

e) Mereka juga berpegang dengan keyakinan bahawa sesiapa yang telah terpilih menjadi kekasih Allah serta bersih jiwanya daripada segala hawa nafsu yang jahat kemudiannya ia pula mempunyai keilmuan yang tinggi, maka pada kedudukan (martabat) itu beliau itu tidak perlu lagi melakukan apa-apa amal ibadah lagi. Maksudnya ia juga telah terlepas dari Taklif Syarak.

f) Allah akan menghidupkan mereka yang kafir dan yang melakukan maksiat itu didalam Neraka, kemudian Allah akan mematikan semua mereka itu dan tidak akan dihidupkannya lagi selama-lamanya. Maksudnya tiadalah seksaan abadi kepada mereka yang kafir dan maksiat itu.

g) Semua pekara-pekara wajib dan fardu didalam Syarak boleh saja dibuat jika merasa rajin atau pun boleh juga ditinggalkan saja jika mereka merasa malas.

h) Semua harta benda diatas dunia ini adalah hak dan kepunyaan bersama seluruh manusia. Ia dihalalkan kepada sesiapa juga yang hendak mengambilnya kerana tiada ertikata mencuri didalam kepercayaan mereka ini. Kepada tuan yang berhak atau tuan punya harta itu adalah dilarang atau pun mereka sudah tiada hak dan kuasa lagi untuk melarang sesiapa jua yang inginkan harta bendanya itu.

i) Mereka juga beretikad bahawa segala perintah Allah itu hanya perlu dilakukan sekali sahaja seumur hidup. Mereka tidak perlu melakukan perintah itu berulang-ulang kali sebagai contoh iaitu perintah mengerjakan solat 5 waktu, mereka hanya melakukan perintah itu pada 5 waktu pada hari pertama mereka didalam Islam dan ia sekali seumur hidup selepas itu mereka tidak perlu lagi solat 5 waktu buat selama-lamanya.

j) Mereka juga berkeyakinan bahawa apabila Allah telah selesai menciptakan seluruh makhlukNya didunia ini, maka Allah pun beristirehat di tempatNya. Setiap pekara ciptaanNya itu akan wujud, hidup, zahir, lahir dengan sendirinya apabila tiba saat dan waktu yang telah ditetapkan olehNya, ia tiada kena mengena dengan Kekuasaan Kudrat dan Iradat Allah lagi.

k) Mereka juga berpegang dengan keyakinan bahawa setiap manusia yang mempunyai rasa untuk berbuat pekara-pekara kebajikanan atau pun pekara-pekara kejahatan dan maksiat, maka hendaklah ia segera melakukannya kerana semua pekara itu merupakan 'wahyu' dari Allah yang telah mencampakkanNya kedalam hati manusia itu.

l) Mereka memberi kemudahan kepada sesiapa yang ingin memelok agama Islam hanya perlu mengucapkan 2 kalimah sahadatai sahaja, sedangkan semua pekara-pekara rukun fardu ain dan fardu kifayah serta seluruh hukum hakam didalam Syarak tidaklah perlu dilakukan oleh mereka.

m) Mereka berfahaman bahawa Allah tidak akan menyeksa seluruh hambanya yang kafir dan maksiat. Jika Allah menghukum mereka semua bererti Allah itu zalim sedangkan Ia bersifat Maha Adil.


3) KAUM KHARIJIYAH :

Pecahannya juga ada 12 puak.

a) Mereka berkeyakinan bahawa Saidina Ali kwh dan keluarganya (tidak termasuk Saidatina Fatimah ) telah menjadi kafir semuanya. Yang masih Islam hanyalah Saidina Abu Bakar as Sidiq, Saidina Omar al Khatab dan Saidina Othman al Affan diantara 4 orang Sahabat Nabi itu. Mereka ini pernah berperang dengan kaum Syaiah dan ASWJ kerana menegakkan fahaman sesat mereka itu. Mereka juga bersifat perkauman yang sangat menebal dihati sanubari mereka.

b) Mereka juga mempunyai kepercayaan dan beretikad bahawa semua jenis kebaikan itu datangnya dari Allah sedangkan semua jenis kejahatan itu pula datangnya dari usaha dan ikhtiar manusia itu sendiri.

c) Mereka juga menghukumkan umat Islam yang melakukan dosa-dosa besar itu sebagai kafir dan telah terkeluar dari pegangan agama. Mereka juga amat mudah mengkafirkan sesiapa saja yang mereka anggap bertentangan dengan pendapat mereka ini.

d) Mereka juga mengeluarkan fatwa mereka sendiri bahawa mengeluarkan zakat itu tidak wajib dan tidak penting. Oleh kerana itu mereka bolehlah mengumpulkan harta benda sebanyak- banyaknya dengan menggunakan apa saja cara mengikut kesukaan mereka. Semua jenis Zakat tidak perlu dikeluarkan kerana mereka tidak tahu sama ada penerima zakat-zakat itu adalah orang Islam atau orang kafir. Jadi itulah sebabnya kenapa zakat itu tidak perlu dikeluarkan.

e) Mereka juga beretikad bahawa tidak diwajibkan untuk percaya kepada pekara-pekara ghaib didalam Taklif Syarak dan didalam Rukun Iman. Sebagai contoh, tidak wajib percaya adanya Malaikat, tidak wajib percaya kepada Qada dan Qadar, tiadanya hari Kiamat, tiadanya soal Kubur, tiada seksaan neraka dan lain-lain lagi. Itu semua menyusahkan hidup mereka saja.

f) Mereka berkeyakinan bahawa Allah akan mengampunkan semua dosa Syirik Jali (Syirik besar yang tiada keampunan Allah didalam kepercayaan ASWJ) yang tidak memerlukan seseorang Islam itu mengucap 2 kalimah shadatai semula untuk kembali menjadi Islam.

g) Mereka juga percaya bahawa diakhirat kelak Allah tidak akan menyeksa semua perbuatan dosa, orang kafir dan mereka yang membuat maksiat semasa hidup didunia. Itu adalah kerana Allah mempunyai sifat Maha Mengisahani serta Maha Pengasih dan Maha Penyayang kepada semua makhlukNya.

h) Mereka turut berkayakinan bahawa semua yang berada di Cakrawala seperti bulan, bintang, matahari dan semua planet-planet itu bukannya makhluk Allah. Ia terjadi dengan sendirinya diluar daripada Kekuasan Kudrat dan Iradat Allah.

i) Mereka turut percaya serta mengamalkan perbuatan sex bebas kerana beranggapan bahawa semua kaum wanita itu adalah perhiasan bagi kaum lelaki. Oleh itu mereka boleh melakukan sex sebelum nikah dan bertukar pasangan jika mereka merasakan tidak sesuai dengan wanita itu. Mereka juga beranggapan perbuatan sex bebas itu tidak berdosa kerana manusia itu telah rela melakukannya.


4) KAUM QADARIYAH :

Pecahannya juga 12 puak.

Antara kepercayaan dan etikad mereka yang dianggap menyalahi akidah itu ialah :

a) Mereka mempunyai keyakinan bahawa Syaitan dan Allah itu sama saja kerana masing-masing tidak mempunyai jisim (jasad) dan tidak dapat dilihat (tiada rupa paras).

b) Mereka juga beretikad bahawa semua bentuk perbuatan jahat itu adalah ciptaan Syaitan semata-mata, manakala semua bentuk perbuatan kebaikkan pula adalah ciptaan Allah semata- mata. Ia tiada hubungan antara keduanya.

c) Mereka turut percaya bahawa Allah tidak mencipta Syaitan. Syaitan itu telah ujud dengan sendirinya. Ia adalah kerana jika Allah menciptakan makhluk Syaitan bererti Allah juga turut menciptakan kekufuran dan maksiat, ini menunjukkan bahawa Allah juga sukakan kekufuran dan maksiat.
e1u
d) Mereka percaya bahawa Syurga dan Neraka, Hisab dan Mizan itu belum wujud lagi kerana belum diciptakan Allah. Nanti apabila telah berlakunya hari Kiamat baharulah Allah akan menciptakannya, itu pun kalau Allah sempat cipta kerana terlalu sebuk dengan hal-hal lain. Mungkin juga Ia tidak akan mencipta Neraka kerana lebih pentingkan hal-hal yang lain itu.

e) Mereka beretikad bahawa perbuatan baik serta melakukan ibadah itu adalah perbuatan yang sia-sia belaka kerana semua bentuk perbuatan sama ada baik atau jahat itu telah diciptakan Allah semenjak azali lagi. Maka semua perbuatan manusia itu akan berjalan dengan sendirinya mengikut apa yang telah diciptakanNya itu sama ada ia berbentuk kebaikan atau pun kejahatan.

f) Mereka turut beretikad bahawa perbuatan beribadah, beramal dan melakukan maksiat serta kufur itu adalah hasil usha manusia semata-mata yang berjalan dengan sendirinya, oleh itu tidaklah diketahui lagi bahawa perbuatan itu akan mendapat pahala atau akan berdosa jika mereka meninggalkannya.

g) Mereka turut berpegang serta mempercayai bahawa segala usaha, ikhtiar, cita-cita dan rangkaian doa itu akan memberi bekas (berhasil) dengan sendirinya, setelah Allah menciptakan usaha, ikhtiar, cita-cita dan rangkaian doa itu kepada manusia.

h) Mereka percaya bahawa Qada dan Qadar itu bukannya datang daripada Allah tetapi datangnya daripada usaha dan ikhtiar manusia itu sendiri.

i) Mereka juga turut berpegang kepada kepercayaan bahawa semua Kitab- kitab (Taurad, Injil dan Zabur) tidak dimansuhkan atau pun tidak terbatal setelah Allah menciptakan dan menurunkan al Quran kepada umat manusia sekelian. Maka mereka menfatwakan bahawa adalah wajib untuk beramal dengan semua isi kandungan kitab-kitab tersebut termasuk juga al Quran itu sendiri.

j) Puak-puak ini turut membenci serta sesetengahnya pula telah meninggalkan amalan-amalan fardu didalam Taklif Syarak, tetapi mengemari dan sesetengahnya pula taksub dengan amalan-amalan sunat yang seolah-olah menampakkan amalan- amalan sunat itu telah menjadi wajib pula.

k) Mereka juga telah mengubah jumlah rekaat disemua solat fardu yang 4 rekaat menjadikannya hanya dilakukan 2 rekaat saja. Malahan pula pada sesetengah solat sunat yang dilakukan 2 rekaat dibuat sebanyak 4 rekaat pula. Mereka lakukan ini semua dengan dalil-dalil yang mengunakan akal dan fikiran mereka yang telah rosak dan sesat dimana dalil-dalil tersebut tersangat lemah serta jauh terpesong dari Taklif Syarak yang sebenarnya.


5) KAUM JAHMIAH.

Pecahannya ada 12 puak juga.

Diantara kepercayaan dan menjadi pegangan akidah bagi golongan-golongan ini yang didapati telah terpesong dari Taklif Syarak dan ajaran Islam sebenar ialah :

a) Mereka percaya apabila sesorang Islam yang durhaka serta banyak melakukan dosa-dosa besar dan maksiat akan dihumban kedalam Neraka dan akan kekal didalamnya selama-lamanya. Ini bermakna bahawa mereka itu telah sama tarafnya dengan orang kafir yang tidak akan Allah ampunkan untuk selama-lamanya daripada azab Neraka itu.

b) Mereka beretikad bahawa Zat Allah itu wujud di semua tempat dan benda melalui rupa hulul dan itihad (meresap dan bersatu).

c) Mereka berkeyakinan bahawa semua Sifat-sifat Allah dan Asma-asma Allah itu juga merupakan makhluk seperti manusia dan alam ini.

d) Mereka juga turut berkeyakinan bahawa Zat Allah itu berdiri (terletak) diantara langit dan bumi dari semenjak azali lagi.

e) Mereka turut percaya bahawa apabila semua isi Neraka itu telah terbakar dan menjadi abu, maka ia tidak akan dihidupkan semula oleh Allah. Mereka juga akan hilang begitu saja selepas itu. Ini bererti seksaan Neraka itu telah selesai menjalankan kerjanya dan tiada lagi apa yang di panggil Neraka sesudah itu.

f) Mereka berkeyakinan dan percaya bahawa mayat manusia yang telah mati itu tidak akan diazab atau pun balasan nikmat kecuali ketika sakaratual maut dan didalam kubur (seksa kubur) sahaja.

g) Mereka juga turut berkeyakinan bahawa Nabi Muhammad hanya dapat melihat Allah semasa dialam dunia sahaja dan manusia yang lain pula hanya dapat melihat Allah dialam Akhirat pula.


6) KAUM MURJIAH.

Pecahannya juga 12 puak.

Antara pegangan dan etikad mereka yang didapati terkeluar dari ajaran Islam sebenarnya adalah seperti berikut :

a) Mereka percaya bahawa Allah telah menjadikan semua makhluk diseluruh alam ini dan Allah juga tidak menyuruh mereka berbuat semua kejahatan yang berada dialam ini, begitu juga Allah tidak pula melarang mereka dari meninggalkannya.

b) Mereka juga memegang etikad bahawa apabila seseorang manusia itu telah mengucapkan 2 kalimah shadatai maka dengan sendirinya mereka juga telah bebas untuk melakukan ketaatan terhadap Allah atau pun melakukan kekufuran.

c) Mereka juga percaya bahawa sesorang manusia itu boleh menjadi mukmin pada ketika yang dikehandaki Allah dan mereka juga boleh menjadi kafir pada ketika yang dikehandakiNya dalam sesuatu masa.

d) Mereka juga beretikad bahawa Allah itu terdiri dari unsur-unsur Jauhar dan 'Aradh ( sel dan nuklius) yang tidak boleh dilihat oleh mata kasar manusia.

e) Mereka juga percaya bahawa apabila seseorang manusia itu mengesakan Zat Allah, Sifat-sifat Allah, Asma Allah dan Afaal Allah maka mereka terlepas dan tidak akan dicatitkan apa-apa dosa besar yang telah dilakukan sebelum itu.

f) Mereka juga beretikad bahawa apabila seseorang manusia itu telah membicarakan hal-hal yang bersangkutan dengan Rukun Iman maka ia tidak lagi difardukan keatas dirinya semua pekara-pekara fardu didalam Syarak.

g) Mereka menggunakan akal fikiran mereka dari mengkaji hal-hal yang bersangkutan dengan masaalah sifat Allah dan akhirnya mereka merumuskan bahawa Allah tidak bersifat dengan segala sifat Wujudiah.

h) Mereka hanya mengambil jalan mudah untuk mengkafirkan seseorang muslim itu jika mereka tidak berilmu kerana mereka memegang fahaman bahawa Iman itu adalah Ilmu, sesiapa yang tidak berilmu bererti mereka telah menjadi kafir dengan sendirinya.

i) Mereka percaya bahawa Iman seseorang Islam itu akan berkurangan pada setiap tahun malahan mereka mengangap Iman itu tidak akan bertambah lagi sampai bila-bila.

j) Mereka juga beretikad bahawa adalah sah melakukan sujud kepada Matahari, Bulan, Bintang dan juga makhluk-makhluk lain, sama seperti sujud kepada Allah.

k) Mereka juga turut berpegang dengan etikad bahawa adalah dibolehkan dan sah hukumnya mengikut perintah Jin dan Syaitan, sama ada Jin itu Islam atau Kafir, walaupun perintah itu untuk mengerjakan kebaikan atau keburukan.


Begitulah serba sedikit penjelasan yang dapat dirungkai akan golongan-golongan yang telah sesat didalam akidah mereka seperti yang telah diperkatakan oleh Rasullah saw iaitu 72 golongannya yang telah sesat. Nabi hanya memperkatakan 72 golongan yang sesat dan hancur musnah yang bermaksud mereka-mereka yang terjebak didalam kesesatan akidahnya. Ini adalah rumusan dari beberapa orang Ulama tafsir yang mentafsirkan Hadis Rasullah itu. Maka daripada 72 golongan itu pula dibahagi kepada 6 kaum yang masing-masingnya boleh dipecahkan kepada 12 puak pula. Malangnya mereka tidak pula menyaraikan nama-nama puak tersebut, Oleh itu cukuplah sekadar kita mengenal akan nama 6 golongan itu saja serta fahaman dan etikad yang mereka pegang supaya menjadi batasan serta garis pemisah atas pemikiran , pegangan akidah, ilmu dan amalan kita yang sudah tentu mahukan diri kita, keluarga kita dan masyarakat kita semua terselamat dari dakyah mereka itu. Pengatahuan ini amat penting kepada diri kita supaya kita akan bertambah kuat didalam Ilmu dan amal yang berpegang teguh dengan ajaran ASWJ mengharungi hayat kita didunia ini hingga akhirnya.



GOLONGAN-GOLONGAN YANG SESAT DIDALAM BAB SUFIAH .
Para-para ulama tafsir dan pengkaji riwayat telah menghimpunkan pula golongan-golongan yang telah dianggap sesat didalam bab Sufi sebanyak 13 kaum kesemuanya. Diriwayatkan mereka juga terpaksa menyamar menjadi murid, masuk menyelusup duduk bersama-sama murid-murid baru disamping menghantar ejen peresik kedalam kaum-kaum itu untuk mengatahui akan pegangan dan etikad yang mereka pegang sekian lamanya barulah mereka membuat perbahasan bersama ulama-ulama muktabar ASWJ yang ulung sebelum meletakkan fatwa golongan-golongan tersebut sebagai sesat dari bab sufiah dan tasawuf. Didalam bab inilah yang paling sukar untuk dikesan kerana kebanyakan dari aliran sufi sesat itu meletakkan berbagai-bagai syarat sebelum seseorang itu di benarkan mengikuti aliran mereka. Disamping itu mereka juga mengajar secara tersembunyi dan khusus kepada murid-murid baru mereka akan ajaran yang mereka bawa supaya ia tidak diketahui umum terutama kepada pihak pemerintah yang mengharamkan ajaran seumpama itu. Antara 13 kaum yang dimaksudkan itu adalah seperti berikut :


1) Kaum Waqi'iyah.

Diantara pegangan dan etikad kaum ini adalah bahawa Zat Allah, Sifat Allah, Asma Allah dan Afaal Allah tidak akan dapat manusia kenali bahkan manusia tidak akan sampai kepada mertabat Makrifatullah. Manusia itu tetap menjadi hamba saja dan tidak punya darjat apa-apa disisi tuhan walaupun telah menjadi abadi selamanya.


2) Kaum Huriyah.

Pegangan dan etikad kaum ini pula ialah mereka akan mengadakan zikir secara berkumpulan hingga mereka akan pengsan (dalam zikir) dan mereka akan merayu-rayu supaya didatangkan bidadari dari syurga supaya mereka boleh bersetubuh dengannya dan setelah sedar mereka akan mandi junub. Ia seolah-olah berzikir fana hingga menyampai kepada mertabat ahli syurga dan berhak mendapat layanan sedemikian walaupun mereka masih diatas dunia ini lagi.


3) Kaum Auliya'iyah.

Diantara pegangan dan etikad kaum ini adalah apabila seseorang murid itu telah menyampai atau mereka menganggap mereka telah sampai kemertabat "wali", maka dikala itu telah gugur kewajiban syarak keatas diri mereka seperti tidak perlu solat, puasa, zakat dan naik haji. Kemudian mereka juga berpegang dengan yakin bahawa semua yang diharamkan kepada umat Islam kebanyakan telah dihalalkan kepada dirinya seperti memekan riba, mencuri harta orang kebanyakan, berzina dan sex bebas, memakan harta anak yatim dan banyak lagi. Mereka juga turut yakin bahawa "martabat" yang telah mereka sampai itu adalah lebih mulia dari martabat seorang nabi.


4) Kaum Mutakasiliah.

Mereka berpegang dengan etikad bahawa apabila mereka telah duduk dijalan hakikat itu, mereka tidaak perlu lagi berusaha mendapatkan nafkah dan makanan untuk dirinya dan keluarganya. Semua itu akan datang sendiri dengan meminta dari masyarakat sekeliling dan juga termasuk pihak amil penjaga zakat untuk memberi zakat dan sedekah kepadanya. Mereka juga sanggup memaksa orang ramai untuk mendermakan harta mereka kepadanya dengan bermacam-macam ancaman kepada mereka walaupun semua itu tidak benar, contohnya seperti "orang ramai wajib menyerahkan harta mereka kepada ahli wirid dan manusia abadi seperti mereka kerana jika tidak mereka akan dikutuk oleh Allah, menjadi miskin papa kedana, keluarga mereka akan hancur binasa, perusahaan mereka akan musnah" dan sebagainya.


5) Kaum Hululiyah.

Mereka beretikad bahawa zat Allah boleh menjelma kedalam diri manusia serta benda-benda yang ada dialam ini. Mereka juga mengalakkan malahan menjatuhkan hukum harus melihat kepada wanita-wanita jelita dan juga lelaki-lelaki tampan kerana beranggapan bahawa pada wajah-wajah cantik dan jelita itu terdapatnya "Tajali" ketuhanan dan juga untuk menghargai anugrah kecantikan yang telah dizahirkanNya. Mereka juga mengalakkan ahli-ahli mereka melakukan mujahadah dan bersuluk (menasingkan diri beribadah) dan juga melakukan zikir secara berkumpulan campur amtara lelaki dan perampuan ajanabi sehingga disatu-satu peringkat mereka akan berpelukan dan mencium wajah-wajah cantik dan tampan yang berada didalam kumpulan itu hingga mengadakan persetubuhan haram kerana anggapan "tajali" ketuhanan diwajah-wajah itu dikala "zuk". Apabila mereka mendapat anak dari hubungan itu maka mereka beranggapan anak itu adalah dari anugrah "Tajali" ketuhanan (anak yang punya keistemewaan dengan gelaran mertabat tertentu). Mereka juga dibenarkan melakukan sesuatu ibadah itu dengan hanya berniat sahaja walaupun ibadah-ibadah yang wajib disisi agama Islam.


6) Kaum Mujassimah.

Antara pegangan dan etikad kaum ini ialah mereka meyakini bahawa zat Allah itu adalah berjisim (ada bentuk), iaitu bentuk-bentuk seperti manusia, pokok, batu, gunong dan lain-lain lagi yang boleh dipegang, dirasa dan dilihat dengan mata kasar manusia seperti yang terdapat diatas muka bumi ini sekarang.


7) Kaum Ibahiyah.

Pegangan dan etikad kaum ini pula ialah mereka tidak sanggup dari menahan diri dari melakukan masiat dan pekara-pekara mungkar yang telah dilarang oleh Allah, sedangkan mereka juga tidak sanggup menyuruh kepada ahli-ahli mereka dari membuat perkerjaan makruf dan kebajikan. Oleh sebab itu mereka juga menghalalkan perbuatan zina diantara ahli-ahli kumpulan mereka hingga melahirkan keturunan 'anak haram' yang ramai.


8) Kaum Wujudiah.

Etikad dan pegangan kaum ini adalah menyamakan diri mereka dengan zat Allah didalam diri mereka. Maka mereka mendakwa bahawa kewujudan Allah itu juga mempunyai tempat dan masa tertentu seperti manusia serta ia boleh dilihat dan dipegang seperti suatu benda. Oleh itu Allah juga boleh dilihat dengan mata kasar manusia. Sebenarnya mereka cuba membahaskan Zat Allah dengan menggunkan otak dan pemikiran mereka yang sebenarnya ujud didalam hayalan mereka sahaja. Mereka sebenarnya telah menjadi "Mulhid" dan "Zindik" (telah murtad dan terpesong yang terkeluar daripada ajaran Islam sebenar) secara sengaja atau pun dengan tidak disedari oleh mereka. Fahaman mereka ini telah tersangat jauh terpesong kerana mengikut nafsu dan akal mereka yang sempit itu.


9) Kaum Mutajalihiyah.

Etikad kaum ini pula agak berbeza dari kebanyakan kaum-kaum yang telah disebutkan diatas. Mereka berpegang kepada zuhud akan dunia sehingga mengharamkan ahli-ahlinya memakai pakaian-pakaian yang cantik, berseh dan baharu. Malahan sangat mengalakkan mereka kelihatan kotor, serabai, tidak terurus, kusut masai, tidak mandi dan membersehkan diri mereka. Mereka juga digalakan meminta-minta sedekah dijalanan sebagai 'gelandangan' yang tidur dikaki-kaki lima jalan dimerata tempat. Semakin teruk rupa paras mereka, maka semakin tinggilah darjat mereka itu dikalangan ahli kaum ini. Tetapi ada dikalangan mereka itu pula telah menjadi seperti orang gila yang merampas, mencuri, penyeluk saku, perogol bersiri dan memeras ugut orang ramai dijalanan. Ini mereka anggap biasa sahaja dan dibenarkan mengikut fahaman mereka itu pula. Zuhud yang mereka perjuangan itu hanya hayalan dan tidak benar langsung dari konsep sebenarnya.


10) Kaum Marjiah.

Mereka beranggapan dan berpegang kepada beramal bersungguh-sungguh hingga kesatu peringkat tertentu mereka telah dikasehi Allah atau mereka beranggapan mereka telah dikasehi Allah. Apabila mereka beranggapan telah "menyampai" martabat ini, maka semua tuntutan syarak keatas diri mereka telah gugur dan tidak lagi mahu mengerjakan semua kewajiban syarak termasuklah ibadah-ibadah wajib bagi mereka. Semua ibadah telah menjadi kesukaan mereka sama ada mahu dilakukan atau tidak adalah mengikut selera mereka itu sendiri. Semasa melakukan ibadah solat umpamanya mereka suka bertelanjang bulat dan tidak menutup aurad sewaktu keluar rumah.

Satu lagi pegangan mereka yang sangat ganjil ialah mereka beranggapan bahawa semua harta benda diatas bumi ini adalah kepunyaian Nabi Adam, maka mereka sebagai cucu cicit Nabi Adam juga diboleh mengambil dan mengunakan harta benda itu sesuka hati mereka sahaja walau pun harta benda itu dimiliki oleh orang tertentu. Dengan kata lain mereka menghalalkan merampas, menyamun dan mencuri harta benda sesiapa sahaja, asalkan mereka telah menyukai akan harta benda itu tampa mempedulikan hak-hak manusia lain keatas harta benda itu. Pada anggapan mereka semuanya halal bagi mereka walaupun hak keatas harta benda itu telah mutlak
ada pemiliknya, mereka tidak peduli akan hukum syarak atau hukum seval berkaiatan dengan pekara ini.


11) Kaum Syamrakhiyah.

Kamu ini berkeyakinan bahawa apabila mereka telah menyampai kepada martabat marifatullah maka segala hukum syarak tidak perlu lagi bagi mereka. Hukum syarak itu hanya untuk orang-orang awam (orang biasa) yang tidak tahu apa-apa berkenaan marifatullah, itulah sebabnya Allah menghukum mereka dengan perbuatan dan perkerjaan wajib dalam syarak. Sedangkan mereka telah melapasi tahap itu, maka bebaslah mereka dari paksaan mengerjakan ibadah-ibadah wajib dalam syarak keatas diri mereka. Apabila pekara ini berlaku maka mereka juga dibenarkan melakukan zina mengikut sesuka hati mereka walaupun dengan kaum sejenis. Jika mereka dihalayak ramai mereka akan berketerampilan sebagai seorang yang warak dan zuhud dengan mengenakan pakaian dan perwatakkan sebagai orang alim. Sedangkan apabila didalam jemaah mereka dia akan menjadi buas dan ganas melakukan sex sesuka hati mereka sahaja secara terbuka.


12) Kaum Haliayah.

Mereka mempunyai etikad bahawa mereka boleh melakukan semua perbuatan mungkar asalkan mereka boleh mendekatkan diri kepada Allah. Maksudnya mereka melakukan maksiat sedangkan mereka juga berbuat ibadah mendekatkan diri kepada tuhan. Ibadah yang paling mereka sukai ialah berzikir beramai-ramai sambil menari dan bertepuk-tepuk tangan sehingga jatuh pengsan. Mereka juga turut beretikad bahawa semua perbuatan buruk dan maksiat boleh disandarkan pada sunah Rasullah dan manusia semua harus mengikuti pendirian mereka ini. Jika mereka enggan, merekalah yang menanggung dosa itu.


13) Kaum Ilhamiah.

Mereka mendakwa bahawa mereka selalu menerima ilham dalam marafatullah mereka serta berpegang dengannya. Mereka pula melarang dan meninggalkan mempelajari al Quran, membaca al Quran, berzikir dan berselawat kerana beranggapan ibadah itu sebagai hijab dan pemisah dari mendapat marifatullah. Oleh itu mereka lebih gemar untuk menghafal syair, gurindam dan bait kata-kata hikmah dari Imam-imam tertentu untuk menjadi bacaan dan amalan zikir mereka. Mereka juga akan menjadikan ilham-ilham yang mereka perolehi dari suluk ini sebagai pegangan hidup mereka.


Begitulah sedikit sebanyak yang dapat diperkatakan tentang 13 kaum dari golongan yang difatwakan sebagai sesat didalam bab sufiah. Oleh itu genaplah 3 jenis cabang yang dikumpulkan kesemuanya didalam halaman ini iaitu golongan yang sesat didalam bab Syariat- 9 kaum (dalam bab 4 yang lalu), kemudian golongan yang sesat didalam bab Akidah - 72 kaum dan didalam bab Sufiah - 13 kaum. Kesemua ini kemudiannya berpecah menjadi kumpulan yang lebih kecil yang tidak dapat diketahui akan jumlahnya kerana tersangat banyak. Pengumpulan kepada 3 jenis cabang ini telah dilakukan sekitar abad ke 6 hijriah. Jika kita menghitung jumlahnya dizaman sekarang rasanya seumur hidup pun kita tidak akan dapat mengatahui akan jumlah sebenarnya. Hanya Allah sahaja yang maha mengatahui.

Setelah didalam bab 5 yang lalu kita didedahkan dengan nama-nama puak, kaum dan golongan- golongan yang telah difatwakan sesat didalam 3 cabang utama agama iaitu Syariat, Akidah dan Sufiah serta sedikit berkenaan ciri-ciri pegangan dan etikad yang telah mereka bawa, maka marilah kita terus mendalami akan - "Tanda-tanda yang menunjukkan bahawa sesuatu Amalan atau orang-orang yang beramal itu (mereka-mereka yang menjadi guru, penaja, pengamal, pengajar, pelajar dan anak-anak murid atau yang terlibat dalam bentuk apa sekali pun dengan golongan- golongan sesat itu) berada didalam kesesatan didalam bab Akidah, Syariat dan Akhlak atau Sufiah, yang sebenarnya telah duduk didalam wilayahMURTAD, MUNAFIK, FASIQ dan ZALIM didalam semua bentuk Ilmu dan Amal mereka" samada secara sengaja, tak sengaja, tahu, tak tahu, sedar, tak sedar, ikut-ikutan atau dengan tak secara langsung.

Tanda- tanda itu adalah seperti berikut :

1) Ada perjanjian (mubaiaah) yang disertakan dengan sumpah dan janji mewajibkan diri murid dan pengamal itu dengan segala hukum syarak (wajib, sunat, makruh) dan meninggalakan segala hukum haram dan makruh.

Sebagai c0ntoh, jika murid itu nak mengambil Ilmu Kebal ini kamu hendaklah jangan tinggalkan solat, puasa, zakat dan naik haji (hukum wajib dalam Syarak) atau kamu mistilah berwirid ayat ini sebanyak 1000 kali sehari semalam serta berpuasa selama 33 hari (hukum Sunat dalam hukum Syarak) atau kamu diharamkan dari menghisap rokok semasa beramal selama 33 hari itu (hukum Makruh dalam hukum Syarak) atau kamu dilarang dari minum minuman keras (hukum haram dalam hukum Syarak). Maksudnya murid itu sentiasa berkeadaan berseh dan duduk kemas mengikut hukum agama tetapi secara halusnya semua amalan itu telah "BERTUJUAN" yang lain selain Allah. Walaupun semua syarat atau pengsyaratan itu sama (baik) dengan hukum Syarak, ia tetap akan menyesatkan kamu. Selain dari 5 pekara (hukum Syarak) diatas tadi, perhatian kita juga mestilah menjurus kepada semua pekara-pekara seperti dibawah ini ;

a) Pemangsuhan sama sekali 3 hukum Syarak dengan sengaja iaitu -
Hukum Sunat, Hukum Makruh dan Hukum Harus

b) Memberatkan atau mewajibkan kepada diri 2 hukum Syarak dengan sengaja iaitu -
Hukum Wajib dan Hukum Haram.

c) Menaik taraf hukum Syarak dengan sengaja sesuka hatinya iaitu -
Hukum Sunat menjadi Wajib.
Hukum Harus (yg hampir kpd Sunat) menjadi Wajib.
Hukum Makruh menjadi Haram.
Hukum Harus (yg hampir kpd Makruh) menjadi Haram.

d) Mengambil Akad, Ijazah atau Mubaiaah pula kepada "guru" yang fasiq, munafik dan Zalim didalam bab Ilmu dan Amal serta tidak mempunyai Sanat Ilmu yang berwisilah dan berabitah kepada Rasullah saw.

e) Mereka tidak mengikut keadah atau aturcara Mubaiaah yang betul dan dibenarkan mengikut Quwaid Syariaah Islam didalam bab Akidah, Syariat dan Akhlak (sufi).


2) Ada perjanjian yang disertakan semasa Mubaiaah atau akad Ijazah seperti :

a) Mesti atau wajib patuh dengan sumpah dan janji yang bertepatan dengan segala Hukum Syarak seperti Hukum Wajib, Sunat dan Harus untuk mendapatkan Ilmu tertentu atau Ilmu yang luar biasa, magik, mencarek adat dll.

b) Mesti atau wajib patuh dengan sumpah dan janji yang Makruh didalam Hukum Syarak untuk mendapat Ilmu yang menyalahi adat (luarbiasa).

c) Mesti atau wajib patuh dengan sumpah dan janji yang Haram didalam Hukum Syarak untuk mendapatkan Ilmu-ilmu yang luarbiasa itu.

d) Mengada-adakan hukum-hukum syarak yang baru dengan sengaja mengikut sesuka hatinya dan kemudian memansohkan hukum- hukum Syarak yang asal semata-mata kerana taat dan setia kepada "pengsyaratan" (utk memiliki Khadam atau Jin) sebagai tanda "patuh" kepada telunjuk "sahabat" nya itu. Tampa adanya sahabatnya itu maka segala Ilmu yang telah dituntut itu tidak akan menjadi, itulah sebabnya ia kena patuh menjadi hamba jin atau khadam itu. Dengan tidak secara langsung dia telah menukar pergantungan, harapan dan cita-citanya atau dipanggil Ubudiah kepada Allah bertukar kepada Ubudiah kepada Jin, Khadam, Syaitan dan Iblis yang diambil menjadi sahabatnya. Justru dia akan duduk didalam kesesatan selamanya dan setelah dia mati, "sahabat" nya itu menjadi "SAKA" kepada anak cucu cicit dan keluarganya untuk selama-lama hingga hari kiamat.


3) Jenis-jenis latihan mempertahankan diri atau persilatan yang mempunyai unsur-unsur "MARAH" atau"DIMARAH" atau "KENA MARAH" baharulah ia dapat menzahirkan "Ilmu tenaga dalamnya" atau pekara-pekara luarbiasa, megik, sakti dan mencarek adat. Persoalan utamanya ialah, " kenapa kena marah atau dimarah atau merasa marah baru ilmu itu menjadi ?? kan timbul pula pesoalan kepada kita, ia menunjukkan adanya unsur penggunaan Jin, Syaitan dan Iblis dalam menuntut sesuatu ilmu luarbiasa atau untuk lebih hebat ?? Ya... yang paling pasti kepada umum ialah apabila kita marah atau lawan berperasaan marah kepada kita, ia pastinya telah mempunyai unsur-unsur bersabit dengan makhluk Jin, Syaitan dan Iblis dalam "ilmu" itu walau pun apa alasannya, Ini yang paling utama mesti difikirkan sebelum menentukan sesuatu ilmu untuk dipelajari.

4) Menzahirkan rupa "penjelmaan Roh" atau "jelmaan Rohani" atau "Puja Semangat" atau juga dipanggilTanasalul Arwah, iaitu perbuatan memanggil "semangat" atau "roh" yang sebenarnya ialah makhluk Jin, Syaitan atau Iblis, untuk masuk kedalam diri (jasad) sama ada dibuat secara terbuka atau tersembunyi yang mereka namakan dengan berbagai panggilan nama seperti Pangilima, Waliallah, Nabi dan Malaikat untuk tujuan penyamaran serta boleh pula melakukan berbagai pekara luarbiasa, silap mata, megik, sakti serta hebat serta nampak berilmu tinggi, walhal ia bergantung sepenuhnya kepada "semangat" atau roh jahat dari puak-puak Jin, Syaitan dan Iblis untuk melakukan semua pekara pelik itu.

5) Mempunyai etikad dan pegangan bahawa sesuatu ayat, wirid, jampi atau doa itu boleh mendatangkan sesuatu hajat dimana sebenarnya mereka itu duduk didalam wilayah khayalan atau juga disebut Syak, Zhon dan Waham yang jauh. Ia sebenarnya telak memasokkan dirri mereka kedalam perangkap dan terjebak didalam etikad dan pegangan seperti golongan Jabariah, Khadariah dan Muktazilah yang sesat itu. Sebagai contoh didalam pengamalan Ilmu Tarek Duit, Tarek Emas, Nombor Ekor, perbomohan, perbidanan, mak andam, persilatan, buang saka, bomoh telek dan yang seumpama denganny.

6) Belajar dan menuntut Ilmu dengan tidak tahu asal usul keilmuan atau pun disebut Ilmu yang tiada wasilah atau salasilah paling kurang pun mestilah diketahui menyampai kepada Ulama-ulama Muktabar dan ahli didalam bab itu yang telah terbukti soheh dan benar akan Ilmu dan Amal sewaktu hidupnya dahulu. Pada kebiasannya mereka-mereka yang tersilap ini akan mengambil atau belajar melalui unsur-unsur berikut :

a) Mengambil dari buku-buku atau kitab-kitab lama peninggalan orang-orang tertentu yang dikatakan hebat semasa hidupnya, juga tidak tahu dari mana asal usul ilmunya itu. Ia selalunya merupakan catitan peribadi orang itu semasa hayatnya.

b) Mengambil dari ilmu yang dikarang sendiri atau pemberian kawan-kawannya atau pun daripada guru yang mengarang sendiri ilmu tersebut walaupun yang dikupas dari ayat-ayat Quran sekali pun. Ia kebiasaannya berupa baris pantun berangkap, syair, jampi, doa atau seumpama dengannya.

c) Mengambil Ilmu dari dalam mimpi atau separuh jaga ataupun didalam jaga bertemu dengan sesorang yang menjelma dikala mimpi itu atau separuh sedar atau diwaktu jaga kemudian ia digelar tok syekh, panglima. tok guru yang memberi ilmu-ilmu tertentu sama ada untuk tujuan mengajar ilmu tarikat, ilmu perubatan, ilmu persilatan, ilmu urut patah, ilmu perbidanan, ilmu mak andam, ilmu tarek duit dan emas, ilmu tarian, ilmu-ilmu kehebatan, ilmu sakti, ilmu laduni atau yang seumpama dengannya walaupun ilmu-ilmu itu dari ayat-ayat Quran sekali pun. Ini adalah kerana kamu tidak tahu dari mana datangnya tok syekh, panglima atau tok guru yang menjelma itu. Pada kebiasaannya mereka itu adalah jelmaan Jin,Syaitan atau Iblis.

d) Mengambil ilmu dan amalan dari orang bunian atau dikatakan "alam ghaib" dalam masyarakat Melayu. Selalunya orang ini mengalami sasau, sakit yang lama, tinggal beseorangan ditepi hutan atau sesat dihutan, kemudian ia diambil oleh puak bunian itu masuk kealam mereka dan tinggal semantara disana. Semasa tinggal disana ia diajar dengan berbagai Ilmu seperti ilmu perubatan, urut, telik, tarek duit, tarek emas, ilmu tumbuh-tumbuhan dan akar kayu, ilmu tarikat, ilmu ghaib dan sebagainya. Ini juga tergolong dari keilmuan yang tidak punya wasilah atau salasilahnya. Apabila dia pulang kerumah dalam keadaan sehat, tak semena-mena telah pandai berguru, pandai mengurut, pandai telik, pandai bersilat, perbomohan, boleh tarek duit, pandai jampi siap baca ayat Quran sekali, bertukar rupa dan pakaian seperti ulama serta bercakap ilmu tarikat yang tinggi-tinggi dan pekara-pekara yang seumpama dengannya.

e) Mengambil ilmu dan amal dari orang-orang yang digelar "guru" yang terputus sanat (punca Ilmu) dan salasilah keilmuannya atau dari orang-orang yang jahil, zalim, fasiq, munafiq atau pun dari Tok Guru Tarikat sesat atau dari mana-mana individu yang kafir, golongan Paderi atau Rahib gereja Kristian atau Yahudi atau Majusi atau Sami-sami Budha atau Hindu atau pun Tok Batin orang asli atau pun Tok cha Sami Siam atau Kominis atau golongan tak beragama dan yang seumpama dengannya.



KESESATAN ILMU TRADISIONAL MASYARAKAT MELAYU NUSANTARA:


Apabila kita menbicarakan soal Keilmuan Tradisional Masyarakat Melayu maka kita tidak akan dapat lari dari memperkatakan persoalan pengamalan ilmu-ilmu mestik, Ilmu Hitam oleh tok dukun, tok pawang, tok bomoh, mak andam, pak andam, tukang urut patah, mak bidan, perubatan tradisinol, permainan wayang kulit, barongan, dabus, kuda kepang, makyong, dikir barat, ulik mayang, tarian, genelan, cak limpong, kompang, ketok rebana, selempit, rebat, nafiri, silat, pertahanan diri, raja santau, ilmu pengasih, penunduk, busong, awit muda, gila kuasa, gila pangkat, gila darjat, nak hebat, nak kuat, ilmu ghaib, halimunan, nak terbang, kebal, ampoh, saka jaga rumah, penjaga kebun, penjaga wilayah, pengerun, berani, suara halilintar, suara merdu, susuk cantik, susuk emas, belian, susuk besi putih, gagah perkasa, Mahaguru silat, panglima, pemikat wanita, kuat sex, hebat alat sex, ilmu tahu benda tersorok, pengesan atau scan benda hilang, scan orang tanam barang, pulang sehir orang, hantar sehir, nak kaya raya, nak tanah luas, nak anak ramai, nak kawin banyak, tamakkan kuasa, tamakkan harta benda, menafikan hak orang lain, nak kan kepantasan, pandai, cerdek menghidu peluang, cekap menipu, pukau, lenakan orang, pelindung, tahan kulit, tahan baja badan, keras tulang, mendengar desiran angin, faham bahasa binatang, terus mata, jurus pemusnah, jurus penangal, jurus pemotong, lipat ruas, lihat rasa, pemungkas, waja diri, harimau jadian, gayong jurus, tendangan maut, cengkaman maut, jurusan sedak tekak, meniti angin, meniti daun, meniti air, sakti halilintar, jurus cemiti, pandai keris, penaik pamur, memasuk ayat, gulong sendeng, ilmu firasat, tilek nombor ekor, penawar air, santau angin, Nak jadi raja, nakkan daulat, nakkan tahta, nak jadi orang begelar, nak jadi orang istana, dukun diraja, pawang diraja, panglima istana, ketua adat istiadat, ketua adat mukim, ilmu tuju, penglima berantai, tok "guru tarikat", ilmu samaran dan berbagai-bagai lagi jenis ilmu yang beribu jumlahnya. Semua yang disebutkan ini sesetengahnya telah pun tiada, pergi bersama-sama tuan yang empunya dan hanya tinggal nama saja. Tetapi kebanyakan ilmu-ilmu baru pula muncul dengan tok guru yang baru pula. Jadi ia sebenarnya seperti "patah tumbuh hilang berganti" . Tidak pernah akan luput kerana ada saja golongan muda yang akan mencipta ilmu-ilmu baru baik sebagai bomoh, digelangang silat, urut, bidan, andaman dll. Ini dikenali juga dengan nama ILMU HITAM.

Apa sebenarnya sebalek semua ilmu-ilmu yang disebutkan diatas ? boleh dikatakan kesemua ilmu-ilmu itu mengunakan khidmat Jin, Syaitan dan Iblis sebagai "pengantara" bagi orang-orang yang mengamalkannya. Kesesatan nampak jelas apabila diketahui akan bentuk bacaan jampi dan boa yang mereka gunakan. Ada setengahnya yang kita tidak faham langsung atau ada pula yang membaca ayat Quran secara menyongsang atau menggunakan rangkap-rangkap pantun Melayu lama yang diolah mengikut kepandaian "tok guru" atau "mak guru" itu. Ada pula yang mencampur adukkan ayat Quran dan patah-patah perkatan ibunda kaum mereka atau mereka selalunya akan menukar bacaan ayat-ayat Quran, menukar bunyi bacaan, menukar baris bacaan atau makna bacaan yang sesuai dengan kehendak dan pemikiran mereka. Ini sama sekali ditegah didalam ajaran agama Islam serta melanggar hukum Syarak dan berdosa besar jika melakukannya.



PERTAPAAN DAN BERAMAL:

Pada kebiasaannya seorang murid yang inginkan Ilmu-ilmu tersebut akan disuruh beramal didalam suatu jangka masa tertentu dengan "patigeni" dan puasa memutih supaya ilmu cepat ampuh serta menjadi. Jadi murid itu akan bersuluk disatu tempat yang telah ditetapkan oleh "guru" nya iaitu seperti digua-gua, disurau tinggal, didalam rumah tinggal, didalam hutan, diatas bukit, ditepi sungai, ditepi laut, diatas pokok, diair terjun, dimata air, dibawah tangga, didalam perigi buta, diatas kuburan, dibawah jembatan dan lain-lain tempat lagi yang terdapat sedikit "keras" yang dianggap sesuai oleh "guru" itu. Ini juga tiada didalam agama Islam dan sesuatu upucara yang direka-reka atas kehendak dan telunjuk Jin, Syaitan dan Iblis itu. Upucara ini juga digelar dengan nama "menyatu" atau "bersemadi" dengan "kuasa ghaib" (jin, syaitan dan Iblis itu) supaya "kuasa" itu hadir didalam diri mereka atau juga dinamakan "seru semangat","panggil semangat" untuk berdamping dengannya. Ternyata yang disebut sebagai "kuasa ghaib","semangt" yang ada "kuasa" dengan cara upucara seru "dampingan", "menyatu" dan "semadi" itu semua adalah memanggil puak Jin, Syaitan, Afrit atau Iblis untuk menjadi "sahabat" atau "khadam" bagi dirinya bagi tujuan mendapatkan "kuasa ghaib", menjadi sakti, kuat, kebal, pandai, tangkas, dll atau dengan cara ini semua yang dihajati akan berhasil. Maka cara puja, seru, panggil dengan segala istiadat, upucara dan tata caranya itu adalah perbuatan kufur dan syirik dalam hukum Syarak. Dosa syirik ini tidak akan diampunkan Allah selama-lamanya walau apa pun alasannya. Jika dizaman Rasullah saw dahulu, orang yang beramal sebigini akan dihukum pancung kepalanya kerana menduakan Allah dengan sengaja dan ia telah murtad dari ajaran Islam. Begitulah beratnya hukuman yang mesti diterima oleh pengamal Ilmu mistik ini. Jika ia terlepas hukuman didunia, pastinya hukuman yang lebih berat akan diterimanya diakhirat kelak.



PERALATAN PUJA DALAM BERTAPA:

Setelah itu semasa mereka beramal, bertapa, bersuluk, khalawat, mereka akan pula menyediakan berbagai jenis "jamu" yang tidak mereka sedari atau telah pun mereka diketahui. Penyediaan peralatan semasa bertapa, bersuluk, beramal serta seterusnya selepas itu seperti penyediaan berteh padi, beras kunyit, pulut kuning, telor ayam, limau nipis, limau purut, berbagai jenis bunga bungaan, minyak wangi berbagai jenis, berbagai jenis daun, bara api dan kemenyian, setenggi, colok, lilin, minyak, mangkok air, berbagai jenis senjata seperti keris, badik, lembing atau pedang serta berbagai jenis warna kain dan berbagai jenis pakaian. Ini semua menampakkan kepada kita bentuk "istiadat pujaan" atau "sembahan"kepada kuasa ghaib yang tidak diketahui asal usulnya. Sudah tentulah "sembahan" itu adalah untuk mendapatkan "kuasa ghaib" daripada Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis yang kemudiannya mereka gelar dengan nama "Khadam" atau "sahabat". Pekara ini adalah perbuatan kufur dan syirik yang nyata yang dilaknat Allah dan jika mereka mati didalam keadaan begitu tampa sempat mereka bertaubat nasuha, balasan siksaan yang amat pedih menunggu mereka didalam kubur dan diakhirat kelak.



BOMOH, DUKUN DAN PAWANG :

Kemudian semasa mereka melakukan pekerjaan seharian setelah "lulus ujian" persamadian dan pertapaan itu, mereka akan "membenarkan" diri mereka menjadi tapak kemasukan atau laluan Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis untuk menzahirkan kehebatan dan kekuasaan mereka itu dengan cara "dampingan" atau "menurun" secara tidak sedarkan diri atau separuh sedar atau pun sedar, yang juga dikenali dengan nama Tahasalul Arwah. Mereka akan didatangi oleh masyarakat untuk meminta pertolongan, tunjuk ajar, berguru, berubat, meminta nasihat atau tempat mengadu masaalah dari segala bentuk ujian Allah kepada mereka. Seperti sakit, disantau, disehir, dirompak, kesusahan hidup dll. Tak kurang juga yang mahukan harta karun, tarek emas, tarek duit dan mahukan kekayaan. Juga yang mahukan tender mereka terpilih untuk menjalankan projek-projek kerajaan yang bernilai jutaan ringgit, atau mahukan perniagaannya maju dan menutup perniagaan orang lain. Untuk menunaikan tujuan jahat mereka itu, mereka pun hadir kepada tok-tok bomoh berjin ini yang kononnya ada kuasa ghaib boleh melaksanakan tugas yang mereka beri. Apa yang berlaku sebenarnya ialah, tok bomoh atau pun tok dukun ini akan "diresapi" atau "didampingi" atau "menurun" didalam keadaan lupa diri, pengsan atau tidak sedar diri dan kemudian berkata-kata berkenaan hajat pesakit itu tadi dan memberi rawatan diwaktu itu juga atau membuat santau kepada orang yang dihajati terkena santau itu atau membuat sehir kepada rumah tangga orang, anak bini orang, atau perniagaan orang yang dianggap "musuhnya". Siapa yang berkata-kata dikala itu ? Siapakah yang merawat dikala itu ?

Tak lain tak bukan ialah Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis yang telah mengantikan tempat "guru", "Dukun" atau "Bomoh" itu dengan mengambil aleh jasad manusia dungu itu. Puak jahat inilah yang sebenarnya menjadi doktor, jururawat, pakar rawatan, pakar scan (xray) sekali gus menjadi pakar ubat-ubatan, pakar akar kayu, pakar motivasi, pakar jiwa, pakar siosology, treapi, pakar bedah, pakar selesai masaalah termasuk juga dalam bab pawang, tukang telik, bomoh, dukun, pakar urat, pakar tulang, pakar jantung, pakar rahim, pakar mata dan segala macam pakar, semuanya didalam satu. Semua jenis penyakit, masaalah keluarga, masaalah masyarakat, masaalah ekonomi, masaalah politik, masaalah kewangan, masaalah negara.... semua boleh selesai dengan berjumpa seorang saja manusia ber "Iblis", ber "jin" ini. Lihatlah bertapa bodohnya masyarakat kita dulu sekarang dan selamanya ini. Terang-terang lagikan bersuluh, dalam terang matahari masih nakkan lampu jalan lagi ??? hidup-hidup kena tipu. Sudahlah tahu amalan begitu adalah syirik, kufur... boleh juga percaya bulat-bulat. Ketepikan hukum agama kerana nak berubat, kerana dendam, kerana nafsu sarakah semua sanggup dilakukan. Jadi kedua-dua pihak ini sama jahatnya, sama berat dosanya, sama bodohnya baik yang jadi bomoh atau yang datang minta tolong itu. Dosanya juga sama besarnya dan jika mati dalam keadaan ini, sebanarnya mereka telah sesat dan terkeluar dari agama Islam atau Murtad maka tidak wajib dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan lagi... malah kuburnya juga kena diasingkan dari kuburan orang Islam....naauzubillahiminzalig.



BIDAN BERSALIN:

Ada juga diperingkat menjadi Bidan Bersalin selalunya dikampung-kampung. Jika zaman 60an awal 70an dulu, pekara ini memang kerap dapat dilihat dimerata-rata kampung. Nenek kawan adalah salah seorang darinya. Dikala itu tiada kemudahan seperti sekarang ini, tiada jalan bertar, tiada kenderaan semua main jalan kaki saja walaupun berpuluh batu jauhnya. Tiada letrik, tiada dapur gas, tiada air paip, semua kolam dan sungai saja. Kalau jalan waktu malam pakai andang kelapa (obor api) untuk jadi penyuluh sebab tiada lampu picit. Jika ada orang nak bersalin, nenek akan sebuk bersiap kadang-kadang kawanlah jadi temannya untuk berjalan diwaktu malam. Kawanlah yang pegang andang kelapa tu, bukannya satu... kadang-kadang sampai 4 batang dipikul. Hadis satu sambung, habis sambung sampailah kerumah orang yang nak bersalin tu. Sampai saja bukan boleh duduk diam... menjerit orang tua tu kalau nampak kita duduk berehat. Kena bantu dia buat persiapan, terutama kena pagar rumah dengan ranjau, ranting buluh, duri limau takut pontianak, langsui, penanggal masuk bawah rumah menunggu darah, air tetuban, uri dan tembuni yang jatuh kebawah untuk makanannya. Lagi pun dimasa itulah dia akan ganggu kerja bidan. Maka kita kenalah duduk bawah kolong (bawah rumah) itu sampai pagi. Ada kalanya sampai 3 hari 3 malam tunggu orang bersalin.

Yang jadi suspennya bila balik rumah, pontianak, polong, penunggu, jin, langsui, penanggal akan ikut sampai rumah sebab nenek bawa balek uri, tembuni dan semua kain yang berdarah itu. Puas kita halau dia, tetap juga dia ikut. Kadang-kadang main sergah tengah jalan dengan hilai tawanya yang nyaring sambil terbang keangkasa...pun ada. Biasalah kawan dengan kerja mengajar depa ni, dah lali. Tapi waktu sebagini memang mereka akan agresif kerana nak merebut kain dan peralatan serta uri tembuni yang ada pada nenek. Habis semua langkah, buah dan tari diatas jalan tu juga. Itulah sebabnya kawan menjadi teman nenek berjalan saban waktu semasa hayat beliau bersama. Penuh misteri dan kenangan yang tak luput dalam ingatan sehingga sekarang. Tapi apa yang kawan tahu, nenek tak mengamal ilmu yang bukan-bukan.

Yang kawan nak cerita disini ialah bidan yang menggunakan Ilmu Hitam waktu menyambut kelahiran. Bidan ini akan pengsan terlebih dulu sebelum tubuhnya "dimasuki makhluk halus" khas untuk tujuan bersalin. Setelah ia tegak duduk dengan menyelubung mukanya, dia pun siapkan semua peralatan dan bersedia menyambut kelahiran itu sehinggalah selesai kerja itu. Dia hanya berkata-kata pekara penting saja. Masaalahnya siapa yang buat kerja itu ??? siapa yang melakunkan semua kerja itu dengan tekun dan teliti sekali ??? siapa ??? Ya... tak lain tak bukan, mereka itu dari puak Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis belaka. Puak ini telah menguasi tubuh dan jasad mak bidan itu untuk melakukan kerja-kerja perbidanan. Sebenarnya Mak Bidan itu tak ujud wktu itu, puak jin ini lah yang "menzahirkan" diri mereka melalui badan yang ditumpang itu... ini juga didalam ketogeri Tanasalul Arwah yang amat dilarang Syarak.



ANDAM PENGANTIN:

Satu lagi bidang ialah Mengandam Pengantin. Mak andam ini pada kebiasaannya ialah mewarisi ilmu amdaman ini dari keturunannya. Sama juga dengan Pak andam ( lelaki yang mengandam pengantin, biasanya sedikit lemah lembut). Ada juga yang pergi menuntut dengan mak amdam yang dah pencen (veteran dan selalunya termashur) dan mewarisi ilmu itu darinya. Apa yang dibuatnya waktu mengandam ialah menyediakan malam berinai, menyolekkan pengantin, membuat pelamin, menyediakan pakaian pengantin, menjalankan upucara bersanding, merenjis tawar, menabur beras kunyit, iaitu dari mula hinggalah selesai majlis perkahwinan itu. Yang menjadi tak betul dan tak boleh diterima didalam Syarak ialah keseluruhan majlis dan upucara yang telah disebutkan diatas. Ini semua adalah cedokan upucara retual sembahan orang-orang Hindu kepada dewa-dewa mereka. Tiada satu pun dari upucara ini yang merupakan sunnah Rasullah saw kecuali hanya satu iaitu mengadakan majlis kenduri sahaja. Yang lain semuanya tiada didalam sunnah dan nas alQuran. Hukum mengadakan majlis kenduri itu hanyalah Harus dan sesetengah Ulama menganggapnya sebagai Sunat. Maka adalah tidak perlu dan harus ditinggalkan budaya persandingan pengantin ini kerana ia adalah "bidaah doallah" yang boleh mendatangkan dosa-dosa besar didalamnya. Terutama jika 90% kaum wanita didalam majlis itu tidak menutup aurat termasuklah pengantin perampuannya sekali. Kemudian timbulnya perasaan riak dan ingin menunjuk-nunjuk oleh tuan rumah atau penganjur majlis itu pula. Ditambah pula dengan jampi serapah mak andam pada tepong tawar dan beras kunyit (memanggil Jin) supaya naik semangat seri muka waktu bersanding. Juga sewaktu dia menyolek itu juga mengunakan jampi serapah seri muka (memanggil Jin berdamping) atau yang lebih teruk lagi jika mak andam memasang susuk emas seri muka. Kemudian mak andam mengharapkan pujian dan sanjungan dari hadirin akan kehebatannya mengandam pengantin itu. Semua itu mengundang dan sengaja mencampakkan diri kedalam cengkaman dosa-dosa besar syirik, kufur, bersubahat, bersengkokol dengan perbuatan kurafat dan dosa-dosa besar itu.



PERMAINAN TRADISIONAL MELAYU:

Kemudian didalam permainan tradisi masyarakat melayu contohnya seperti permainan wayang kulit, dikir barat, makyong, selempit, dabus, rebat, nafiri, barongan, tarian kuda kepang dll. Kebanyakan penganjur atau tok dalang, tok gurunya akan menggunakan jampi serapah memanggil Jin supaya pertunjukan itu nampak hebat, nampak 'real', happening seterusnya akan membuat penonton teruja dan terhibur. Seperti permainan Tarian Kuda Kepang (kami disebelah Johor cukup biasa nampak pekara ni), penari-penari itu akan tidak sedarkan diri mereka khayal menari mengikut irama terutama bunyi gongnya. Apabila sampai satu peringkat mereka akan menjadi agrasif menari berlari mengikut irama seolah-olah seperti seekor kuda dan meniru bunyi kuda. Berpusing-pusing, melompat-lompat hingga ada yang terbang keudara atau keatas bumbung rumah atau diatas daun kelapa sambil menari juga. Kemudian mereka akan meratah kaca, memecahkan kelapa dengan kepala mereka dan meminum airnya. Memakan bunga-bungaan, daun-daun, bera api, bermain api hingga lupa diri berjam-jam lamanya. Siapa kah dia yang berada didalam badan pemain kuda kipang itu ??? Jika tidak ada Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis manakan mungkin pemain itu boleh menari seumpama itu. Ya... sebenarnya semasa mereka menuntut dahulu, mereka akan disuruh beramal sejenis ilmu bernama "NYETROM" dalam bahasa jawa atau seperti keadah "menurun" dalam bahasa melayu. Ia juga salah satu lagi jenis Tanasalul Arwah tetapi khusus untuk permainan ini. Roh jahat kuda kepang (jin atau syaitan) akan masuk kedalam tubuh penari itu dan menyebabkan ia tak sedarkan diri, diwaktu yang sama ia boleh menari mengikut irama dan mengikut satu arahan "ketua"nya (biasanya memegang cemiti atau mayang kelapa). Ketuanya saja yang tahu bila masanya penari itu perlu disedarkan semula dengan membaca jampian pada telinga penari itu. Bayangkanlah jika ia mati didalam keadaan itu atau tidak sempat bertaubat nasuha, apa terjadi dengan penari itu ??? Pastinya ia mati didalam keadaan sesat dan murtad kerana perbuatan syirik dan kufur itu.


PERSILATAN MELAYU :

Didalam keadaan yang lain pula, pengamal latihan pertahanan diri atau persilatan melayu tidak boleh lari dari permasalahan kesesatan akidah, akhlak dan syariat. Boleh dikatakan kesemua jenis persilatan Melayu akan mengamal pekara- pekara syirik dan akan terdapat salah satu atau lebih dari beberapa unsur dibawah ini :

1) Membuka gelangang dengan keadah "semahan darah" dengan menyembelih ayam yang dibawa oleh murid-murid baru sewaktu ingin belajar silat. Ayam mestilah berbulu berbagai jenis warna seperti yang ditetapkan oleh Mahaguru kemudian ayam akan disembelih dikawasan padang (gelangang). Keadah ini adalah jenis semahan darah pada gelangang kerana menharapkan kuasa ghaib mengawal gelangang sewaktu mereka menjalankan latihan. Sebaliknya Mahaguru akan menutup cerita ini dengan memberi berbagai alasan yang lain walhal itulah tujuan sebenar kenapa ayam itu disembelih didalam gelangang itu. Ia perbuatan syirik dan sesat yang tidak pernah diajar didalam ajaran Islam. Semahan darah adalah untuk memanggil Syaitan dan Iblis menjaga gelangang itu.

2) Keadah "puja gelangang" dan "mengasap senjata" dengan membaca mentera dan asap keminyian atau setanggi dibawa keliling gelangang dan semua peralatan serta senjata persilatan akan diasap dahulu sebelum latihan dimulakan. Ini juga adalah bentuk puja Syaitan dan Iblis untuk menjadi pengawal kepada aktiviti-aktiviti latihan yang akan dilakukan seperti tidak akan berlaku kejadian tak diingini seperti luka, patah dll. Ia juga bertujuan supaya mengilak dari di "sudi" oleh musuh yang irihati dengan latihan mereka. Tujuannya memang elok, tetapi permohonan pertolongan kepada makhluk halus atau kuasa ghaib itu menjadikan ia salah dan sesat. Mereka menduakan Allah dengan sengaja tampa menghiraukan persoalan akidah, akhlak dan syariat Islam sedangkan mereka semuanya beragama Islam.

3) Mahaguru akan mengarahkan kesemua murid menjalani upucara "Mubaiaah" atau "Ambil Ijazah"yang didalamnya disertakan dengan kalimah-kalimah angkat "sumpah" atau Qasam yang bertujuan untuk mendapatkan Ilmu Hikmah supaya persilatan mereka akan lebih hebat dan mendapat pekara-pekara luarbiasa yang mencarek adat seolah-olah mereka mengamalkan ilmu sakti persilatan. Inilah yang akan menjadi kebanggan murid-murid itu kerana mereka memiliki kelainan dan kelebihan kerana telah belajar jenis persilatan itu. Walhal mereka sedang belajar ilmu sesat yang amat jauh dari syariat Allah.

4) Selalunya semua persilatan melayu ini akan mengenakan 'syarat-syarat' yang seolah-olah persilatan itu bercirikan agama Islam. Mereka akan mewajibkan anak-anak murid supaya tidak meninggalkan solat serta rukun-rukun Islam yang lain, iaitu yang menepati hukum Syarak. Kemudian mengenakankan juga 'syarat-syarat' seperti amalan sunat dalam Syarak seperti berpuasa sunat, solat-solat sunat dan berzikir dengan keadah yang telah mereka tetapkan. Syarat-syarat yang lain ialah umpamanya persilatan itu adalah untuk mempertahankan diri, keluarga, agama dan tanah air juga biasa kedapatan dan kedengaran didalam persilatan-persilatan melayu itu. Sebenarnya itu semua adalah hanya untuk mengaburi mata masyarakat dan umat Islam sahaja, walhal seluruh perbuatan, amalan, ajaran, perkataan, pakaian serta alat-alat bunyian yang mereka gunakan semuanya berunsur "puja" dan "memanggil" semangat Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis yang tergolong didalam amalan sesat, syirik dan kurafat. Mereka bertopengkan agama semata-mata sedangkan mereka duduk didalam kesesatan yang amat jauh dan juga menyesatkan kepada orang-orang lain pula.

5) Kemudian didalam ajaran dan amalan persilatan mereka diujudkan pula satu bentuk "jurus dalaman" yang menggunakan kuasa dalaman yang biasa mereka gelar "Buah". Jurus ini memerlukan ujudnya perasaan "marah" atau "dimarah" atau "kena marah" barulah buah jurus itu menjadi. Ini satu lagi amalan dan ajaran sesat yang ujud didalam dunia persilatan melayu, mana taknya, unsur perasaan marah pada pihak lawan itu datangnya dari puak Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis yang sudah tentu terkeluar terus dari ajaran Islam. Kemudian zahirnya keadaan luarbiasa sewaktu mereka bersilat dengan buah jurus itu semata-mata atas "kehadiran" puak Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis itu bersama-sama mereka. Jadi kedua-dua keadaan sama ada dipihak lawan atau dipihak murid dia adalah didalam keadaan yang sesat, sirik dan kurafat belaka. Tambahan pula murid-murid itu belajar dari 'guru' yang telah sesat, sirik, murtad dan Kufur seperti kamu.

6) Yang paling ironiknya, Tok Guru atau Mahaguru persilatan itu sendiri tidak tahu asal usul ilmu yang mereka tuntut dan kemudiannya mengajarkan ilmu sesat itu kepada murid-murid dan anak-anak muda Islam itu pula. Jadi berlapis-lapislah dan bertimpa-timpa kejahilan dan juga kebodohan mereka itu, yang juga tergolong didalam golongan "Jahil Murakab" jika mengikut istilah dalam ajaran ASWJ. Segala bentuk Ilmu sama ada dalam bentuk duniawi atau uhrawi mestilah diketahui akan asal usulnya sama ada ia menyampai kepada ajaran Rasullah saw atau paling kurang pun hendaklah menyampai kepada Ulama-ulama muktabar ASWJ yang diiktiraf akan Ilmu dan amal yang ada padanya. Jika tidak maka terputuslah sanat atau punca ilmu- ilmu itu dan duduklah pula puak-puak Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis pada tiap-tiap Ilmu itu yang dibangsakan sebagai "Ilmu Sesat" pada zahir dan batinnya. Jika mereka mati tampa sempat membuang akan ilmu-ilmu seumpama itu dan tidak sempat bertaubat nasuha pula, maka mereka mati didalam keadaan sesat, syirik dan murtad serta akan menerima azab kubur dan azab akhirat yang amat pedih selama-selamanya tampa safaat Rasullah dan belas kasihaan Allah swt sendiri kerana dosa syirik itu tidak akan diampunkan Allah swt.

7) Mereka juga turut berpegang dan beretikad bahawa setiap ayat-ayat, wirid-wirid, jampi, mentera, petua dan doa-doa yang mereka amalkan itu akan mendatangkan bekas dengan berkat kebesaran ayat-ayat, wirid-wirid, jampi, mentera, petua dan doa-doa itu sendiri, bukannya datang dari memohon pertolongan kepada Allah swt. Pegangan dan etikad seumpama ini adalah sama dengan pegangan dan etikad golongan-golongan Jabariah, Mutazilah dan Kadariah kemudiannya pula bercampur baur dengan fahaman-fahaman Tanasalul Arwah, Wahdatul Wujud dan Penjelmaan Roh dalam diri yang semuanya sesat dan menyesatkan. Mereka yang mempelajari atau menjadi Mahaguru atau Tok-tok Guru persilatan melayu seumpama ini sebenarnya tidak mengerti atau sengaja buat-buat tak mengerti dan mengambil ringan akan segala hukum syariat Allah swt yang melarang kita supaya tidak beretikad dan berpegang kepada kebesaran benda lain selain dari kebesaran dan kekuasaan Allah swt sahaja. Maka mereka akan terus menerus berada didalam kesesatan dan akan pula menyesatkan orang-orang lain bertali arus sampai hari kiamat.

8) Mereka yang terjebak dengan pengambilan bantuan atau orang-orang suruhan atau bantuan ghaib dari golongan Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis yang mereka gelar "sahabat" atau "khadam" atau "Saka" atau "pendamping" dalam semua kerja yang mereka lakukan sama ada mereka itu duduk sebagai Mufti, Khadi, "Ulama-ulama", "Guru Agama", "Guru Tarikat", Pak Imam, Tok Guru Silat ,Mahaguru silat, Tok Bomoh, Tok Dukun, Tok Pawang diraja, Tok Nujum Diraja, Orang Besar Istana, Datok Bendahara, Datok Pengaja Adat, Datok Panglima, Duli Yang Mahamulia Raja-raja Melayu, Sultan-sultan Melayu, Maharaja Melayu, Datu Luak, Dato Lembaga, Dato Pujangga, Tukang Tiup, Tukang Urut, Mak Bidan, Mak Andam, Tok Dalang, Kaki Pukul, Genster, Tok Empat, Tok Ketua Kampong, Pak Gurd, Jaga security, Bouanzer, Pengawal Peribadi, Panglima Tentera, General Askar, Tentera-tentera, Polis-polis, Badan-badan Beruniform, Menteri-menteri, Ahli= ahli Dewan Rakyat, Ahli-ahli dewan undangan DUN, DO, Nelayan- nelayan, Petani- petani, Peladang, Pesawah, Penoreh Getah, Pekerja Felda, Drebar Lori, Orang-orang Pencen, Pilot, Kerani, Pegawai, Pengurus, CEO, COO, Pengarah-pengarah, Ketua Pengarah, Peniaga, Jurutera, Jurukur Tanah, Jurukur Bahan, Kontrektor, Buruh Kasar, General Worker, Pekerja Kilang dan lain-lain lagi tak kira siapa pun juga mereka itu, Lelaki atau Perampuan, Berpangkat atau tidak, Berderjat atau tidak, Berada atau tidak, Kaya miskin, Berilmu atau tidak dari semua lapisan masyarakat tak mengira kaum yang Beragama Islam dan mengaku menjadi Umat Muhammad saw..... HENDAKLAHmereka itu menjauhkan diri atau keluar dari masaalah bersahabat, berkhadam, bersaka, berdamping dengan makhluk- makhluk halus sama ada dari golongan Jin (kafir atau Islam), Syaitan, Afrit dan Iblis disemua tempat dan masa samada mereka itu duduk didalam sedar, didalam lupa, tak sedar diri, pengsan, koma, khayal, antara sedar dan tidak, tak tahu, tak ingat, alpa, tak mahu, baik dengan apa cara sekali pun kerana ia merupakan tanggung jawab setiap individu Islam untuk sentiasa BERSEH dan SUCI dari segala bentuk gangguan, halangan, pujaan, sahabat, khadam, saka, dampingan, berserta dalam semua kerja buat kita samada dalam bentuk Rohani dan Jasmani.

Allah berfirman didalam Surah al Baqarah ayat 165 yang mafhumnya :

" Diantara manusia ada yang mengambil daripada Allah beberapa sekutu ( Patong, Berhala, Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis ), sedang mereka itu mengasihinya seperti mengasihi Allah. Tetapi orang- orang yang beriman amat kasih kepada Allah. Jika orang-orang mengatahui, ketika mereka melihat seksaan (dialam akhirat itu...nescaya...). Sesungguhnya kekuasaan bagi Allah semuanya dan sungguh Allah sangat keras siksaanNya ".

Keterangan : dari ayat diatas ini adalah merupakan amaran dan peringatan kepada umat manusia supaya tidak menyagutukan Allah dengan yang lain dariNya dengan perbuatan syirik dan kufur seperti menyembah berhala atau patong dan mengambil sahabat dan khadam dari kalangan Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis kerana mereka itu akan menyesatkan kamu dari jalan kebenaran hingga kamu merasa kasih sayang kepada mereka melebihi dari kamu mengasihi Allah, tuhan yang telah menghidupkan kamu serta kamu juga akan dikembalikan semula kepada Nya untuk dihakimi akan segala amal perbuatan kamu kelak. Jika kamu faham dan mengatahui bahawa segala seksaan yang amat pedih sedang menanti kamu, nescaya kamu akan memisahkan diri dari segala bentuk amalan dan perbuatan Syirik dan sesat itu semasa kehidupan kamu didunia ini. Maka sayangilah diri anda sendiri dan kasihi Allah melebihi apa juga yang berada didunia yang fana ini.

KEPERLUAN MEMPUNYAI BUDI LUHUR DALAM BERDAKWAH :


DIDALAM bab yang ke 7 ini, marilah selanjutnya kita lihat lebih mendalam apa yang telah berlaku didalam kepercayaan masyarakat Melayu Nusantara ini yang telah mengalami berbagai-bagai jenis perubahan didalam kepercayaan, adat resam, budaya, amalan hidup, politik dan pegangan beragama ratusan malahan ribuan tahun dahulu yang membawa kepada apa yang anda lihat pada hari ini disekeliling anda. Ya, semamangnya apa yang ada pada hari ini adalah merupakan rentitan sejarah dan perubahan yang mengikut aliran sejak zaman berzaman lagi atau juga dipanggil Tamadun. Maka perlulah setiap individu Melayu khasnya mengenal dan menerima akan sejarah perkembangan sosio budaya dan adat resam yang menjadikan mereka mempunyai jatidiri tersendiri yang membezakan mereka dari kaum-kaum lain yang ada dimaya-pada ini. Diwaktu yang sama mereka yang juga sebagai penganut agama Islam yang bermazhab ASWJ terkuat didunia mesti pula menyelaraskan penerimaan budaya dan adat resam itu dengan aliran kepercayaan, ajaran dan hukum hakam didalam agama Islam yang mereka pegang itu. Perimbangan inilah yang menjadikan mereka sebagai manusia hebat sehingga ada diantaranya telah menyampai mertabat "Insan Kamil" kerana kebijaksanaan mereka menyusun dan mengatur kehidupan mereka dengan kemas sehingga tidak nampak kecacatan pada dirinya didalam pergaulan bersama-sama masyarakat setempat. Jadi adalah amat perlu bagi sesorang yang bergelar Ulama atau Ustaz mempunyi perwatakan yang benar-benar ikhlas dalam menyampaikan ilmu kepada masyarakat Melayu ini kerana mereka semua sebenarnya terumbang ambing dalam mengharungi kehidupan serta untuk mereka mentaati Syariat Allah dengan serentak. Keperluan kepada Ulama-ulama adalah sangat penting kerana untuk menjadi penyuluh kepada kebenaran beragama dan kecelaruan adat istiadat masyarakat Melayu yang terpaksa mereka hadapi didalam kehidupan harian mereka. Inilah yang terpaksa mereka susun dengan kemas dan teratur diwaktu yang sama mereka tidak melangar hukum Syarak yang juga mereka kendong selama ini. Tugas para Ulama dan Ustaz lah yang harus memainkan peranannya dalam penyusunan ini supaya masyarakat Melayu dapat menjadikan ia sebagai panduan.

Sebagai contohnya mari kita lihat bagaimana kehidupan Waliallah Melayu yang terulung dan tersohor iaitu al Marhum Syaidi Syekh Muhammad Yusuf bin Ahmad al Kelantani - 1871 (1287H) hingga 1933 (1352H) yang sangat terkenal dengan nama gelaran "Tok Kenali" dikalangan rakyat di Malaysia ini. Sebagai anak murid daripada anak murid yang mewarisi keilmuan darinya, kami sentiasa diingatkan supaya tidak menjauhkan diri dari masyarakat didalam apa juga acara kemasyarakatan yang diadakan walaupun ia mengandungi unsur yang bertentangan dengan hukum Syarak. Umpama ular yang menyelusup didalam akar berduri, manakan hilang bisanya. Seperti juga halnya al Marhum ketika hayatnya dahulu, tidak pernah menolak undangan atau jemputan Majlis Pernikahan orang-orang kampong, sanak saudara, rakan dan taulan walaupun ia mengatahui majlis itu dipenuhi dengan unsur-unsur maksiat, dosa, syirik dan haram. Maknanya beliau menghadiri majlis itu hanya kerana tuntutan Syarak pada hukum menghadari undangan dan menyempurnakan hajat tuan rumah (hukumnya Wajib), sedangkan beliau tidak akan duduk lama didalam majlis tersebut. Beliau sebenarnya sentiasa menjaga dirinya dari terjebak didalam dosa dan maksiat telinga dari mendengar permainan kompang hadrah, musik dan sembang-sembang kosong. Juga dari dosa dan maksiat mata dari memendang kaum wanita ajanabi (bukan muhrim) tambahan yang membuka aurad mereka. Juga dosa dan maksiat dari bisikan hati dari berkata-kata berkenaan keadaan majlis itu kerana beliau sebenarnya "nampak" apa yang orang lain tidak nampak. Jadi beliau berpesan kepada anak-anak muridnya supaya menitikberatkan akan keperluan hukum Syarak dipatahui disamping sentiasa menjaga hubungan baik dengan masyarakat sekeliling. Inilah yang harus kita amalkan supaya kita juga akan terselamat daripada fitnah dunia ini.

Jadi begitulah cara yang sepatutnya kita bina didalam masyarakat Islam dinegara ini supaya sentiasa hidup harmoni. Bukan cara sebaliknya dengan bersifat kasar dan keras kepada masyarakat walaupun kamu belajar tinggi didalam pengajian agama. Cara teguran secara halus dan manis ini amat sukar ditemui lagi pada waktu ini kerana mereka kurang menerapkan kehidupan dan kehalusan budi pekerti. Berbudi luhur ini adalah merupakan ibadah sunah kerana Nabi saw juga mempunyai sifat seumpama ini didalam pergaualannya dengan masyarakat. Justru adalah digalakkan kita belajar dan mewarisi kehalusan budi luhur ini supaya kita mudah mendampingi masyarakat untuk mendidik mereka kejalan yang benar.



KESESATAN OLEH PARA ULAMA DAN CENDIAKAWAAN AGAMA :


Sebenarnya terdapat berbagai jenis Ulama, cerdek pandai dan Cendiakawan jika kita teliti untuk mengenali mereka. Ulama pada kebiasaannya juga disebut Guru atau Ustaz adalah manusia yang dianggap mempunyai kebijaksanaan dan ketinggian ilmu didalam semua bidang keagamaan serta menjadi tempat rujukan orang ramai yang mempunyai permasalahan keagamaan seharian bagi mendapatkan penjelasan. Justru ulama selalunya dipandang tinggi dan penuh rasa hormat oleh masyarakat terutama mereka-mereka yang tidak belajar didalam bab keagamaan ini. Marilah kita lihat diantara Ulama-ulama moden yang mempunyai agenda tersendiri dan telah menjadi sesat seperti musang berbulu ayam yang menyelusup dicelah-celah masyarakat umum untuk menyesatkan pula orang ramai. Mereka itu diantaranya ialah ;


1) ULAMA FREEMANSON :

Adalah amat mengeciwakan kepada masyarakat Islam apabila ulama yang sepatutnya menjadi dahan tempat mereka bertaut disebaliknya menjadi duri dalam daging, gunting dalam lipatan yang pula menyesatkan orang banyak dengan dakyah songsang , ajaran mazhab baru, penyebar fahaman baru serta penyebar budaya beragama baru yang sangat banyak dipasaran ketika ini. Ada pula diantara mereka yang sesat tetapi cuba pula menyesatkan fahaman yang sedia ada ( ASWJ) didalam masyarakat dengan dakwah dan ceramah-ceramah secara senyap dimerata tempat. Mereka tidak peduli lagi akan hukum syarak yang menjadi pegangan umat Islam mejoriti dinegara ini. Tujuan mereka adalah untuk meporakperandakan pegangan akidah umat Islam dinegara ini supaya umat Islam dinegara ini akan ditundukkan oleh kuasa besar dunia yang diketuai oleh THH, Illuminati, Zionist, The Secreats Sociates dan Freemason. Mereka inilah petualang disebalik semua rancangan jahat ini dan yang menjadi "pak sanggup" ialah orang-orang Melayu itu sendiri. Setelah mereka pulang dari melanjutkan pelajaran keluar negara atau merantau kenegara orang untuk beberapa ketika, maka mereka telah di "mind control" kan oleh anasir-anasir dari luar itu serta sanggup pula menjalankan "tugasan" atau nereka panggil "the mission" kedalam negara sendiri dengan ditawarkan kehidupan yang mewah. Maka mereka menjalankan tugas yang telah diberi itu dengan mudah kerana masyarakat disini menganggap "Ulama" itu ialah golongan berilmu yang harus disanjung. Ceramah-ceramah haram mereka dimerata tempat dengan agenda untuk melemahkan ajaran agama Islam dan kestabilan kedudukan politik negara ini di lancarkan secara halus.

Mereka adalah penyebar ajaran Anti Hadis, Wahabi, Syaiah, Anti ASWJ, Kristiniti, Anti Crist, freetinker, agama bebas, tak beragama langsung dan lain-lain lagi yang banyak diperkatakan orang sekarang ini. Setengah dari mereka menganggap masyarakat diMalaysia amat kolot dan terikut-ikut akan pegangan agama nenek moyang iaitu ASWJ walaupun mereka sedar bahawa ajaran ASWJ lah yang benar dan asli. Mereka menganggap umat Islam negara ini tidak terbuka mindanya iaitu seperti katak dibawah tempurong yang tidak mengenal dunia Islam luar, walhal kita sebenarnya amat tahu akan konsep ajaran songsang yang diajar diluar negara itu lebih dulu dari mereka. Jadi golongan sasaran mereka ialah anak-anak muda, remaja dan budak-budak sekolah agama yang mudah diratah kerana mereka itu ibarat daun muda yang kurang pengalaman. Ulama yang bermuka-muka dan seperti talam dua muka inilah yang kami gelar dengan nama Ulama Freemison alaf baru yang sanggup menjual agamanya, bangsanya, tanahairnya kerana megejar kekayaan dunia. Kesedaran msyarakat amat perlu untuk mengembeling tenaga bagi menghapuskan ajaran sesat Ulama Freemison ini kerana ia amat merbahaya kepada kesetabilan politik negara, agama dan tahan air yang kita sayangi ini. Maka semua pihak harus membuka mata dan memasang telinga akan pergerakan Ulama Freemison ini dimana-mana jua anda berada dan segera membuat laporan kepada pihak berkuasa atau Majlis Agama Islam ditempat anda agar ajaran-ajaran baru itu dapat dibentras sepenuhnya sebelum ia merebak menjadi penyakit yang keronik, perosak bangsa, agama dan tanah air kita.



2) ULAMA TARIKAT SESAT:


Ada juga dikalangan Ulama moden yang mempunyai idealogy tersendiri kemudian menubuhkan kumpulan Tarikatnya sendiri akibat tidak berpuas hati akan ajaran Tarikat yang sedia ada yang dia ikuti suatu masa dahulu. Sesetengahnya pula telah dipecat dan dibuang dari mengikuti ajaran di pondok kerana tindak tanduknya yang pelik dan ganjil yang tidak disukai oleh Pak Guru. Atas rasa keciwa inilah maka beliau mencipta aliran Tarikatnya sendiri yang juga menggunakan namanya sendiri dan ada juga yang mengunakan nama Tarikat tersohor sebagai nama aliran Terikatnya itu. Ini adalah kerana untuk mengkaburi mata masyarakat yang mungkin tahu akan ajaran asal Terikat terebut dan beliau tidak akan dikenakan tindakan undang-undang. Ia sebenarnya adalah ajaran sesat ciptaannya yang kebanyakan ajarannya ialah untuk memberi kemudahan dan mengurangkan Hukum Syarak keatas pengikutnya. Kepada mereka yang menyukai akan aliran Tarikat yang memudahkan hukum Syarak, maka berbondong-bondongan lah mereka memasuki ajaran Tarikat itu. Maka ramailah yang sesat bersama-sama dengan gurunya itu akibat dari kelemahan pegangan agama dan kebodohan diri sendiri.

Ada kemungkinan juga sesetengah ulama-ulama Tarikat Sesat ini adalah orang-orang upahan dari Ulama Freemison yang menjadi penyokong dan penyalur kewangan kepadanya agar beliau dapat menjalankan aktiviti-aktiviti dipondoknya itu secara serius. Maka ramailah yang bertambah sesat akibat dari tindakannya membuka kelas pengajian hakikat dan ceramah-ceramah agama versi moden dan baru itu dimarkasnya. Tambahan pula jika guru ajaran Tarikat sesat itu mengharapkan kewangan kerana masaalah kewangan yang dihadapi dimadrasahnya itu maka Ulama Freemison yang ternyata mempunyai agenda serta kewangan yang cukup menyambutnya dengan baik sekali. Pada Ulama Freemison cara begini akan memudahkan lagi kerjanya untuk memenuhi impian tuannya dan mereka akan memberi ganjaran yang lebig tinggi lagi dengan kejayaan itu. Jika di Indonesia masaalah ini menjadi agenda utama dan dianggap sebagai penyebab utama mengapa ajaran Tarikat kemudian bertukar arah kepada Tarikat extrimis dan sesat. Jadi bukanlah mudah untuk mendapatkan pondok yang masih tulin dan benar ajarannya, walaupun mempunyai nama yang mahsyor seantiro dunia. Begitu perlulah murid yang mahu belajar itu mengenal serba sedikit akan ajaran Tarikat yang asli sebelum pergi memondok dimana-mana pesentren di Indonesia.



3) ULAMA "TANASALUL ARWAH" SESAT :


Terdapat juga dikalangan Ulama yang punya pendamping, sahabat atau khadam dari kalangan Jin Islam atau Kafir bagi tujuan mengajar.Didalam keadah yang sama seperti yang telah disebutkan didalam bab-bab yang lalu, mereka ini akan menjadi "tumpangan" para jin itu didalam memberi hujahan, ceramah, pedito dan nasihat didalam pernampilannya dihalayak. Keadah yang biasa adalah dengan "menurun" , "mendamping" dan bertukar roh yang semuanya dikenali sebagai "Tanasalul Arwah". Ada diantaranya boleh dilihat secara terang-terangan dan ada juga yang tidak dapat dilihat, malahan anda tidak akan perasan ia berdampingan dengan khadamnya. Terutama apabila Ulama-ulama ini berhadapan dengan halayak ramai secara terbuka atau pun tertutup, didalam dewan atau dipadang, distedio Radio atau stedio TV. Mereka ini akan diberi waktu untuk memberi ucapan dan ceramah, kemudian mereka akan ditanya soalan-soalan dari para hadirin. Dengan mudah saja dia memberikan jawapannya kerana adanya "sahabat" atau "Khadam" nya itu didalam atau diluar tubuhnya.. Bicaranya yang sopan, berwatak lemah lembut, berpakaian kemas , pernempilan wara', berilmu, berseh, zuhud dan lain-lain lagi. Bila ia berkata-kata adalah amat menyentuh kalbu, ramai yang terpegun mendengar dengan khusuk sekali sehingga ada yang mencurahkan air mata, menangis teresak-esak, sangat menyentuh sanubari... konon kerana Insaf akan dosa-dosa yang telah lalu.

Semua itu adalah sendawara, penipuan dan samaran sahaja. Disebaliknya Iblis dan Syaitan terbahak-bahak ketawa dibelakangnya. Mereka tergelak melihat kebodohan manusia yang taksub benar mendengar hujahan ceramah Ulama atau Ustaz yang bersekutu dengan mereka itu. Pada orang ramai, kalau boleh dikala itu juga mereka hendak mendirikan Solat Sunat Taubat kerana terlampau Insaf akan perbuatan mereka yang telah lalu. Begitulah antara kesan-kesan yang terdapat pada Ulama-ulama yang mempunyai"Sahabat" atau "Khadam" itu. Anda boleh perhatikan dimerata tempat, malanah didalam kaca TV dirumah anda. Amat sukar untuk kita, orang ramai untuk membezakan antara Ulama yang palsu dan ulama yang benar. Ulama yang tidak menggunakan hidmat "Khadam" biasanya jika berkata-kata orang ramai tak terasa apa-apa pun, malahan tidak dihiraukan pun. Masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Kalau di rapat "SuaRasa" umpamanya... orang mundar mandir saja dihadapan dan dibelakang Ulama dan Ustaz tu. Tak pun mahu singgah mendengar ceramah Ulama dan Ustaz itu. Ada pula yang saja lalu dihadapan Ulama dan Ustaz yang sedang berceramah itu sambil tersenyum, terpinga-pinga. Sampai pihak pengawal menareknya, barulah dia faham dan sedar ada orang sedang memberi ceramah, sedangkan orang ramai yang dihadapan itu adalah para hadirinnya. Lihatlah betapa meraka begitu alpa dan bingung kerana mata dan telinga mereka telah diduduki para syaitan dan Iblis oleh sebab Ulama dan Ustaz yang memberi ceramah itu bukan dari golongan mereka dan lebih malang lagi " mereka tidak mempunyai Ilmu untuk menghalau Jin, Syaitan dan Iblis itu sewaktu membuka sidang ". Jadi itulah sebabnya kejadian seumpama itu terjadi dikebanyakan rapat dan sidang sedangkan ilmu pengatahuan yang dicurah hanya merupakan suatu pembaziran dan tidak memberi makna kepada hadirin semua.

Ulama-ulama dan Ustaz-ustaz sesat ini bukan sahaja menjadi Pemceramah Bebas yang popular, ada juga diantaranya yang menjadi Guru agama Pondok, Madarasah malahan ada juga yang menjadi Guru Tarikat, Pegawai Jabatan Agama, Guru-guru sekolah malahan Ahli Politik dan semua ruang yang menyentuh soal agama Islam. Meraka brpura-pura dan tinggal didalam masyarakat seperti biasa tetapi menjalankan aktiviti-aktivitinya secara senyap. Tiada siapa yang akan menyangka bahawa mereka ada pendamping, sahabat dan khadam kerana ia tersembunyi. Mereka ini bertujuan untuk popular, disanjung, dihormati disamping mendapat pendapatan yang lumayan yang dibayar atas kerjanya itu. Ulama dan ustaz yang mempunyai dampingan ini akan mudah naik dan ternama atas bantuan "sahabat" dan "khadam" dari golongan Jin ini tak kira sama ada jin kafir atau jin Islam. Begitulah liciknya permainan mereka ini yang pula akan mengakibatkan ramai manusia lain yang akan sesat bersama-samanya.

Jadi yang harus sedar ialah Ulama atau Ustaz itu, bukan orang ramai.Mereka yang mengaji tinggi dan berpelajaran. Merekalah yang sepetutnya tahu batasan halal dan haram serta tegahan Syarak dalam penggunaan "pendamping", "sahabat" dan "Khadam" ini didalam semua kerja buat manusia. Mereka selalunya akan menjadi kepala atau Imam dalam kerja amal dan fardu solat di Mesjid seharusnya berfikir"Apa akam jadi kepada keriyah pimpinannya ?" sedangkan semua itu dibawah tanggungannya. Ia didalam keadaan Sesaat dan akan menyesatkan ramai orang pula, serta semua itu akan dipertanggung jawabkan keatas dirinya kelak. Kepada masyarakat umum, mereka tidak melakukan apa-apa kesalahan kerana mereka mengikut saja "Ulama dan Imam" yang sesat sedangkan mereka tidak tahu apa yang kamu lakukan. Kamulah yang akan memikul keseluruhan dosa dan maksiat yang kamu kepalai itu sampailah kamu mati dan seterusnya akan kekal begitu selama-lamanya diakhirat kelak.Naauzubillahiminzaliq.... bayangkanlah "BETAPA BESARNYA AZAB YANG BAKAL KAMU TERIMA DIDALAM KUBUR DAN DIAKHIRAT NANTI DAN KEKAL IA SELAMA-LAMANYA"?????.......


4) ULAMA TAMPA ILMU DAN AMAL:

Demikian pula ceritanya dengan manusia yang mengelarkan diri mereka sebagai Ahli Agama, Cendiakawan Islam, Ulama, Guru, Imam, Pemimpin dan Ustaz sedangkan mereka tidak memiliki Ilmu dan tidak juga beramal atau mereka berilmu tetapi tidak beramal dengan ilmunya atau pun mereka itu kuat beramal tampa memiliki Ilmu. Sama ada mereka melantik sendiri dirinya atau pun yang telah dilantik oleh masyarakat kerana pernampilannya, atau yang telah meperolehi watikah perlantikan daripada Kerajaan atau Sultan kerana sebab-sebab jasa baktinya atau kerana rasuah atau kerana pandai "memgampu" atau juga dengan cara penipuan, pilih kasih, memilih bulu, boleh ikut kata, satu kepala, geng, ngam dan lain-lain sebab lagi. Maka ia di berikan perlantikan sebagai "Ulama" atau jawatan tertentu dalam Jabatan Agama Islam yang akan pula menjadi pemimpin kepada masyarakat. Jadi bagaimana keadaannya sekarang ??? Adakah masyarakat akan dipersalahkan kerana masaalah ini ??? Adakah masyarakat tahu apa yang terjadi diperingkat arasan dan pemilihan itu ??? Tidak ! masyarakat tidak tahu semua itu, tetapi masyarakat pula yang akan menanggung akibat dari perbuatan salahlaku mereka itu. Sudahlah mereka makan gaji dengan Masyarakat atau Rakyat, sekarang masyarakat "diberi" pula dengan "Ulama penipu" dan "Ulama celup" ini ??? Persoalannya kepada Masyarakat ialah "PATUT KE MASYARAKAT MENERIMA PERLAKUKAN SEUMPAMA INI "???

Itulah sebabnya ada diantara masyarakat yang tidak berpuas hati dan mempersoalkan pemilihan "ulama" itu dan mempersenda keridibiliti sesetengah Ulama kerana sebenarnya merekalah yang berhak mempersoalkan semua itu. Ini adalah kerana dalam konsep sebenar mereka semuanya adalah berkerja untuk masyarakat dan masyarakatlah yang membayar gaji mereka. Jadi tidak lah salah mereka mempersoalkannya kerana inginkan kepastian dan pihak Kerajaan pula seharusnya bersikap TELUSdalam pekara ini. Disebaliknya pula sekarang ini apa yang berlaku adalah berbeza. Jabatan Kerajaan ini langsung tidak boleh ditegur, tidak mahu mendengar teguran, tidak peduli dengan teguran. Pegawai-pegawai Jabatan Kerajaan ini sesetengahnya amat sombong dan curi tulang. Malahan sampai satu peringkat... wang simpanan rakyat, wang tabung haji rakyat, wang zakat rakyat, wang koperasi rakyat jadi habuan mereka kerana sikap tidak amanah mereka itu tadi. Jadi... mana perginya semua konsep yang menjadi amalan Jabatan iaitu "Sidiq, Amanah, Tabliq dan Fatanah" ini ??? Apa yang masyarakat nampak sangat mudah "PENIPUAN" disemua peringkat. Itulah sebabnya kenapa perlunya "KETELUSAN"semasa pemilihan semua jawatan Kerajaan perlu dibuka dan nampak kepada rakyat. Bukan pilih kasih dan pilih bulu atau pun pihak Kerajaan haruslah memikirkan satu cara lain yang lebih baik untuk menapisAKHLAK mereka sebelum diterima menjawat jawatan-jawatan didalan Jabatan Kerajaan terutama Jawatan-jawatan tinggi termasuklah Ulama tersebut yang boleh memuaskan hati rakyat semua.

Diperingkat yang lain pula "Ulama-ulama celup" ini ada pula yang melantik dirinya sendiri yang bertindak seolah-olah Ulama Besar dengan mengeluarkan "Fatwa-fatwa" songsang dan baru tampa merujuk kepada mana-mana pendapat dan bahan. Ia berbuat sesuka hatinya tampa Ilmu yang sah yang boeh dijadikan panduan. Mungkin segelintir kaumnya menyokong akan pendiriannya itu, tetapi didalam konsep sebenar mengeluarkan Fatwa, ia tidak boleh dikeluarkan seorang diri atau satu kumpulan sahaja. Ia mestilah melalui proses tertentu yang boleh diterima pakai oleh seluruh masyarakat dunia Islam atau pun didalam negara itu. Pandangan dari banyak pihak harus diutamakan yang juga digelar "Qias" dan "Ijamak Ulama", maka barulah ianya boleh diterima menjadi sebuah Fatwa oleh umat Islam semua. Ulama yang "syok sendiri" ini telah banyak kedengaran dimerata tempat kerana "Cetek" nya Ilmu yang ada padanya kemudian mahu pula "mendabik dada" ingin menjadi juara. Inilah yang berlaku jika berfahaman sempit tentang ajaran Islam yang suka menidakkan pendapat orang lain dan hukum hakam didalam ajaran Islam itu yang akhirnya akan memakan dirinya sendiri. Ia amat merbahaya kepada masyarakat Islam khususnya kerana "Fatwa" yang dikeluarkan itu akan pula menjadi pegangan umat Islam diseluruh peringkat. Jika ia salah maka seluruhnya akan menjadi salah pula dan bukan itu saja malahan akan mengakibatkan dosa dalam mengamalkan "Fatwa" yang salah yang dikeluarkan oleh "Ulama sesat" itu.

Ada pula "Ulama -ulama" yang berpura-pura alim tetapi sebenarnya tidak berIlmu dan ada pula "ulama" yang berilmu tinggi tetapi tidak pula mahu beramal dengannya. Ini juga akan membawa kesan yang sangat besar kepada masyarakat Islam amnya. Kalau didalam al Quran mereka ini boleh dibangsakan seumpama Kaum Yahudi dan Kaum Nasrani yang Allah telah laknat dan telah sesat kerana masaalah ilmu dan amal mereka itu. Golongan Ulama Islam ini seolah-olah telah meniru akan konsep yang sama seperti dua kaum yang telah dilaknat Allah diatas tadi iaitu "Beramal tampa Ilmu dan Berilmu tetapi tidak beramal dengannya", mereka yang beramal pula hanya dihadapan halayak dan perhimpunan orang ramai sahaja sedangkan dirumahnya dia hanya tidur sehingga Solat fardu pun dapat hujung-hujung waktu saja. Begitu pun pada mata ramai dialah seorang yang sangat warak dan alim serta menjadi tempat rujukan masaalah keagamaan masyarakat Islam. Ini bukan cerita kosong kerana kawan sendiri melihat sendiwara Ulama ini apabila berkesempatan tinggal bersama-samanya beberapa bulan. Diharap beliau akan insaf akan perbuataannya yang lalu dan meninggalkan kerjayanya itu untuk diberi kepada orang yang lebih layak dan beramanah. Orang ramai tertipu bulat-bulat akan permainannya hingga ada diantaranya mereka sangat taksub akan dirinya. Begitulah harapan yang amat tinggi orang-orang ramai kepada manusia yang bergelar "Ulama", yang pada mereka golongan Ulama itu adalah manusia mulia yang menjadi dahan tempat mereka berpaut. Malangnya dahan itu adalah dahan yang telah busuk perdunya yang menunggu masa saja untuk patah menjunam menyembah bumi. Sangat zalim sekali sikap dan perbuatan manusia ini yang memperalatkan agama untuk kepentingan dirinya sendiri serta mempermain-mainkan perasaan dan kepercayaan orang ramai yang seagama dengannya. Selagi dia tidak bertaubat dan insaf, selagi itulah masyarakat tertipu akan perbuatan kejinya itu dan terus menerus bergelumang dengan dosa-dosa besar serta bakal menempah seksaan yang amat pedih diakhirat nanti.

Tambahan pula "Ulama-ulama", Ustaz-ustaz, Imam-imam, bilal-bilal mesjid, pegawai-pegawai Jabatan Agama yang tertangkap kerana kes Nombor Ekor, Berjudi, Khalwat dengan bukan muhrim, Mencabul, Kes Liwat, Kes rogol, kes-kes dadah, bernikah secara haram, mencuri, pecah amanah, memberi rasuah, bersekedudukan tampa nikah yang sah serta banyak lagi kes-kes rendah akhlak dan salah laku yang akan menyebabkan rendahnya nilai moral mereka-mereka itu dimata masyarakat. Kes-kes seumpama ini tidak seharusnya berlaku dikalangan mereka kerana mereka seharusnya dilihat mempunyai iman yang kuat serta selalu menjaga diri mereka dari terjebak dengan pekara-pekara haram dan maksiat serta rendah akhlak seumpama itu. Disebaleknya mereka pula yang melakukannya pekara-pekara seumpama itu. Oleh kerana itu bagaimana masyarakat hendak memandang tinggi akan akhlak dan diri mereka itu ?. Bagaimana mereka hendak dijadikan contoh dikalangan masyarakat dengan sikap mereka yang terpesong dan terkeluar dari nilai-nilai murni ajaran Islam ? Bagaimanakah pekara seumpama ini boleh terjadi dari kalangan mereka ? Ada juga kedengaran mereka-mereka yang menjawab,.. "Mereka kan manusia biasa, bukan malaikat ! ". Soalnya... jika ia berlaku kepada manusia biasa tentulah masyarakat faham akan kelemahan Iman dan akhlak mereka, tetapi sebaliknya ia berlaku dikalangan mereka yang menjawat jawatan yang bersangkautpaut dengan soal badan keagamaan Kerajaan ataupun badan berkanun Ulama-ulama, Ustaz-ustaz, Imam-imam, Bilal-bilal dan lain-lain lagi. Ini yang membuat masyarakat tidak faham dan memandang rendah pegawai-pegawai di Jabatan-jabatan Kerajaan dan badan berkanun itu, walaupun kes yang berlaku hanya sedikit. Sepatutnya ia tidak berlaku langsung didalam Jabatan-jabatan ini. Ia sungguh MEMALUKAN masyarakat sebenarnya kerana memiliki penjawat jawatan didalam badan Kerajaan dan badan berkanun yang amat lemah akhlak dan moral mereka...BAGAIMANA HENDAK MENJAGA AGAMA KALAU AKHLAK SEUMPAMA INI ??? HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI. HARAPKAN TERANG SAMPAI KEPETANG, RUPA-RUPANYA HUJAN DITENGAH HARI.... adakah pekara seumpama ini akan dibiarkan terus berlaku didalam Jabatan-jabatan Kerajaan yang diamanahkan menjaga hal ehwal agama Islam ini ??? Tepok dada tanyalah selera, Kita yang menegur kepincangan mereka itu sudah pun terlepas dari hukum Syarak sedangkan mereka yang berwajib akan dipertanggung jawabkan terus perlakuan dosa dan maksiat didalam Jabatan yang mereka ketuai itu.

Justru daripada keterangan-keterangan diatas tadi, maka telah diberitahu bahawa bukan semua Ulama-ulama, Ustaz-ustaz, Imam-imam, Bilal-bilal, pegawai-pegawai agama dan lain-lain lagi yang harus disanjung oleh masyarakat. Merekalah yang harus menunjukkan sikap, akhlak ,moral dan nilai taladan yang tinggi kepada masyarakat supaya semua Jabatan Kerajaan itu menjadi dihormati oleh masyarakat. Tugas mereka bukan itu saja malahan membendung segala aktiviti- aktiviti Ulama-ulama sesat yang telah disebutkan diatas tadi supaya mereka tidak merosakkan akidah dan pegangan agama masyarakat Islam di Malaysia ini. Mereka tidak akan berhenti dari cuba memporak perandakan akidah agama Islam masyarakat diMalaysia ini dan tugas mengawal haruslah berterusan dari masa kesemasa supaya mereka tidak dapat mencapai niat jahat mereka itu untuk selama-lamanya. Semoga negara ini akan terselamat dari angkara jahat puak-puak itu dan sentiasa mendapat perlindungan dari Allah swt.

KESESATAN YANG DILAKUKAN OLEH ORANG AWAM.



Setelah dibeberapa bab yang lalu kita disajikan dengan berbagai kesesatan yang dibuat oleh Pengamal ilmu-ilmu hitam, Tarikat sesat, Pereka-pereka ilmu batin, Kefahaman yang jauh dari hukum Syarak, Ilmu Pernafasan Batin (persilatan), Ilmu bersandarkan Khadam dll, maka tibalah masanya untuk kita mengatahui akan kesesatan yang dilakukan oleh orang-orang kebanyakan atau orang awam. Amatlah perlu kita mengatahui akan kesalahan-kesalahan yang kita lakukan kerana mempercayai mereka itu semua, supaya selepas ini kita dapat menghindarkan diri dari terjebak didalam rantaian keilmuan yang sesat pembawaakan mereka-mereka itu . Ini mesti kita lakukan supaya kita tidak termasuk sebagai golongan yang dimurkai Allah swt selama-lamanya baik didunia mahupun diakhirat kelak. Adalah tanggung jawab setiap individu islam secara peribadinya mempunyai azam dan iktizam untuk melarikan diri dari semua bentuk kesesatan baik ia secara terang-terangan mahupun secara tersembunyai kerana "akhirnya" kita juga yang akan dikenakan hukuman kelak atas sebab lalai, alpa, ikut membabi buta, tak mahu berubah, tak mahu mendengar nasihat, jahil murakab (bersusun-susun), berdegil, buta akal fikiran, berperasangka buruk, berdendam, megah dunia, mahu gagah dan perkasa, nampak hebat, mengejar kekayan dunia dan berbagai-bagai perangai manusia lagi. Keperluan untuk mengatahui dan mengenal diantara yang baik dan buruk adalah amat penting untuk diberi penumpuan disini kerana yang mahu dijaga itu adalah "AKIDAH ISLAM" didalam sanubari kita sendiri, bukannya orang lain. Justru anda digalakan membaca terus atikal ini sehingga selesai supaya mengatahui keadah untuk menyelamatkan diri kita dari 'perangkap' kesesatan yang sentiasa menunggu peluang untuk masuk menerjah keotak dan fikiran kita pada bila-bila masa saja yang dibawa oleh ejen-ejen peresikan Iblis Laknatullah dan Izazil Laknatullah yang bertopingkan manusia ini termasuklah dengan ejen-ejen THH yang berkeliaran diluar sana.

Maka banyaklah kesilapan yang kita lakukan sama ada sedar atau pun tidak yang pula membawa akibat yang buruk kepada Akidah, Iman, Akhlak dan Amalan. Disenaraikan akan kesilapan orang-orang awam hingga membawa kepada kesesatan kepada mereka seperti dibawah ini :



SASARAN DAN KETAKSUBAN:


Apa juga yang dilakukan oleh manusia-manusia durjana seperti dukun, pawang, mak andam, tukang tiup, bomoh, tok guru tarikat sesat, ahli kebatinan, tok guru silat, guru berkhadam, ahli nujum, tukang urut patah, mak bidan, tok mudim, pengamal kesenian rakyat, pengamal perubatan tradisional, perubatan alternatif, bomoh buang saka, guru-guru agama "bersahabat", Ustaz berkhadam, pengamal ilmu menurun, pengamal ilmu batin dan sebagainya itu... akhirnya orang-orang ramailah yang menjadi "target" atau menjadi mangsa mereka. Orang-orang awam yang mudah mengikut telunjuk seperti kerbau dicucuk hidung akan menjadi "ulam" mereka untuk diratah. Tambahan pula yang langsung tidak berpelajaran ataupun yang tidak mengatahui dan tidak ambil peduli akan pekara ini. Malang sekali jika ada diantara mereka yang terjebak itu diantara orang terpelajar, orang kenamaan, orang berkedudukan, artis-artis, golongan profesional dan sebagainya lagi. Sebenarnya semua orang awam tak kira apa juga kedudukan mereka menjadi sasaran puak-puak itu asalkan mereka boleh mendatangkan "keuntungan" atau laba kekayaan wang ringgit kepada pegamal keilmuan sesat tak kira dibahagian mana sekali pun. Mereka begitu rakus kerana Malaysia ini menjadi "lubuk duit" untuk mereka terutama yang datang dari seberang iaitu Indonesia. Mereka datang sebagai "pengamal perubatan alternatif", tukang urut tradisional, bomoh, dukun dan tak kurang juga yang menjadi pendakwah bebas, guru tarikat, guru persilatan, guru agama, guru tarek duit, guru buang saka dan lain-lain lagi. Tujuan utama mereka hanyalah kerana "wang ringgit" yang mengamit mereka kemari tambahan pula orang-orang disini sangat taksub jika tok guru datang dari seberang serta bersedia memberi habuan besar asalkan mereka sembuh dari penyakit yang dihidapi. Mereka amat terpengaruh dengan dakwaan bahawa guru-guru yang datang itu "handal", hebat-hebat ilmu mereka sedangkan mereka itu adalah pengamal ilmu hitam, ilmu kebatinan, pembawa tarikat sesat, penyebar dakyah songsang, pengamal ilmu megik dan tahyul dan berbagai-bagai ilmu sesat lagi. Jadi orang-orang ramai disini menjadi mangsa mereka kerana"KETASUBAN" tersebut serta tidak faham aliran keilmuan yang mereka miliki hinggakan tergadai akidah Islam yang selama ini mereka bena.



MEGIK DAN SAKTI:


KETASUBAN itu juga hadir apabila guru-guru itu membuktikan beberapa pekara mencarek adat atau luar biasa samaada dia nampak sendiri atau dengan mendengar cerita-cerita orang yang pernah hadir kepadanya. Mulalah heboh disana sini berkenaan dengan "kehebatan" guru itu tadi dalam mengubati orang atau dalam memberi ceramah agama atau pun dalam pertunjukan seni pertahanan diri (silat). Orang ramai terutama di Malaysia ini akan cepat terpengaruh dengan cerita-cerita begitu, maka tok bomoh atau Ustaz tadi mula mencari jalan bagaimana untuk mengcaburi mata hadirin iaitu sebagai contoh dengan belajar Ilmu Sakti Kebatinan (sebuah ajaran sesat yang menggunakan khadam syaitan yang popular di Indonesia). Dengan adanya Ilmu seumpama ini tok bomoh atau Ustaz tadi bias menunjukkan permainan "silap mata" atau magik kepada khalayak seperti menerbangkan sejadah keudara, keris terbang, kebal, jurus jarak jauh, bersila diudara, menghidupkan lampu pada badannya, makan kaca, mengeluarkan duit dari bawah tikar, menyembuhkan orang sakit tenat, berkata-kata dengan jin pada badan orang yang kena sampok jembalang, terus mata boleh melihat tulang patah atau retak, memasukkan pedang kedalam mulutnya, menghadirkan ubat akar kayu dalam mangkok dan sebagainya lagi. Setelah berubat mereka dikenakan dengan "pengeras" dengan dinilaikan sama dengan wang ringgit Malaysia. Begitulah permainan tok bomoh itu yang hanya sebentar sahaja kehadirannya disini (kerana ubatnya hanya bertahan beberapa waktu) sebenarnya takut kedapatan akan penipuannya. Maka cepat-cepat melarikan diri dengan alasan visa hanya seminggu saja. Selang beberapa waktu kembali lagi kemari dengan permainan yang baru atau sama saja seperti yang lalu. Begitulah pusingannya saban waktu sehingga orang ramai tidak mahu lagi percaya akan keilmuannya maka habislah punca rezekinya disini. Mempercayai dan berkayakinan dengan bomoh yang bersahabat dan berkhadam adalah meletakkan diri kita diwilayah murtad dan syirik terhadap Allah swt. Maka cepat-cepatlah bertaubat jika kamu didalam masaalah ini kerana dosa ini tiada keampunannya.

Yang menjadi harirannya, orang ramai disini tetap juga percaya dan taksub dengan tok bomoh dan Ustaz dari seberang walaupun telah ditipu. Kalau disana tok bomoh itu tiada siapa peduli kerana tahu tabiat buruk dan kaki minumnya itu hingga memukul isteri jika mabuk. Tapi dia disini bukan main mendapat perhatian yang istimewa. Turun saja kapal terbang diKLIA sudah ada Merz menjempunnya. Tinggal diHotel 5 bintang, kemana saja ada yang menyambut seperti menteri kerana punya Ilmu Sakti, malahan dipanggil "Kiayai" lagi. Sedangkan sejadah pun dia tak kenal, waktu solat pun tidak tahu, bacaan ayat Fatihah pun tidak lepas... tetapi disini menjadi Imam solat. Tahukah anda untuk apa dia kemari ??? kerana orang disini percaya dia mampu "Tarek duit", "Tarek Emas" dengan "Ilmu Sakti" nya. Atau dia ada banyak "barang kebal" untuk tarek duit. Ini berlaku tidak berapa lama dahulu, malahan kawan pun dijemput untuk "bergabong" tenaga...kononnya. Kawan tinggalkan saja majlis mereka tampa berkata apa-apa kerana tiada nas atau hadis yang mengatakan ujudnya Ilmu seumpama itu tambahan pula kawan kenal siapa "kiayai" itu. Jadi mereka membuang masa dan wang saja menjemput manusia seumpama itu kemari. Lihatlah betapa bodohnya mereka semua dek kerana "Taksub Melampau" yang sukar untuk berpatah kepangkal jalan walau diberi nasihat sekali pun. Sebenarnya jika kita berkayakinan bahawa khadam jin itu boleh mendatangkan duit dan memberi rezeki maka kita telah meletakkan diri kita kedalam wilayah murtad dan dosa murtad itu tiada keampunan selagi tidak Taubat Nasuha dan jika kamu mati didalam kepercayaan seumpama itu tampa sempat bertaubat maka kamu dianggap kafir... minta dijauhkan Allah swt.



PEMUJAAN:


Satu lagi yang amat senonim dengan alam Melayu ialah "PEMUJAAN". Entah kenapa masaalah ini tiada kesudahannya walau pun Islam telah bertapak di sini begitu lama. Ajaran Islam amat melarang kepada sebarang bentuk pemujaan walau apa pun tujuannya. Memang jika sebelum Islam datang kemari itu kepercayaan disini banyak kaitannya dengan bentuk pemujaan. Hampir semua kerja mereka kaitkan dengan puja dewa. Puja laut, puja sungai, puja pokok, puja bukit, puja semangat tanaman, puja perahu, puja kubur, puja roh jahat, puja kubur keramat dan banyak lagi. Tetapi setelah kita menerima Islam maka semua bentuk pemujaan itu haruslah dibuang dan jangan dibuat lagi. Tidak disangka juga ada sesetengah kumpulan manusia dimasa ini masih lagi mengamalkan pemujaan bagi tujuan perubatan, nombor ekor, minta kaya, minta anak, minta selamat, minta sehat, minta menang pertandingan dan lain-lain lagi. Budaya kuno ini tetap menular didalam darah sanubari masyarakat Melayu hingga kehari ini walaupun mereka itu Islam. Lainlah jika mereka masih tinggal diwilayah yang tidak menerima Hidayah Islam langsung. Meminta kepada yang lain selain dari Allah itu merupakan dosa yang amat besar dimana kita telah meletakkan diri kita diwilayah syirik dan murtad yang tiada keampunan dari Allah akan dosanya.

Malang sekali di Malaysia yang terkenal dengan Negara Islam ini dengan pujian atas pengurusan jemaah Hajinya, Islam Lebralnya, Islam Teloransi, Negara Islam contoh... tetapi telah pula "membenarkan"bentuk pemujaan dewa secara besar besaran diadakan saban tahun, malah telah diwartakan hari cuti umum lagi. Kononnya untuk menarek perlancong luar datang ke mari pada waktu itu yang juga dipanggil"Produk Perlancungan". Kenapa tiada bantahan dari Majlis Agama atas pekara yang terang-terang melangar hukum Syarak ini. Majlis Agama boleh saja mencadangkan kepada kerajaan agar mereka boleh membuat upucara itu secara tertutup dikawasan tertentu dan tidak dibesar-besarkan kerana menghormati akan setatus Negara Islam Contoh Dunia ini. Maka seharusnya kesucian Islam itu harus dijaga dengan sempurna walaupun kita punya berbagai-bagai jenis kaum dan kepercayaan. Kaum-kaum itu juga harus menghormati akan ajaran Islam yang dianuti mejoriti rakyat negara ini didalam Negara Islam pula. Ini adalah kerana pemimpin yang beragama Islam didalam kerajaan BN sebagai penaraju kerajaan juga akan dipertanggung jawabkan akan dosa yang mereka lakukan itu kerana "Kebenaran"yang telah kamu beri didalam Parliman. Jadi bagaimana... takut pada Allah ke, atau takut kepada pengundi ??? Begitulah sukarnya menjadi pemimpin.... bagaimana kamu mahu keluar dari dosa ini ???

Bentuk pemujaan juga menular kepada raja-raja Melayu, Pemimpin Melayu, Penceramah Agama, Penyanyi, Aktor, Program TV, Guru-guru Tarikat, Cikgu sekolah, pemimpin kaum, ratu, walaupun bentuk pemujaan itu tidak menyamai akan penyembahan dewa tetapi menjadikan taksub, tunduk, patuh, idola, puja, itu juga dikira sama dosanya seperti pemujaan selain dari Allah. Ia melarikan akidah, pandangan batin, akal fikiran yang akan menyebabkan kita lalai kepada Allah. Dalam hal ini manusia Islam haruslah berhati-hati menjaga akidah mereka supaya taksub mereka itu tidak melampau hingga lalai kepada Allah. Sebagai contoh, jika kita perhatikan disuatu keramaian yang bakal dihadiri Pemimpin tertentu... masyarakat sebok menyiapkan tempat, makanan, tempat berniaga, acara-acara hingga lalai solat, lalai waktu. Begitu tekunnya mereka itu hingga seluruh tumpuan kerja semuanya menuju kearah itu. Majlis itu pula mengalakan percampuran ajanabi (bukan muhrim) lelaki perempuan didalam satu tempat... jadi bagaimana ? Tidak kah ia melangar Hukum Syarak ? Tidak kah ia membawa dosa besar ? dan yang paling teruk sekali ialah dosa lalai pada Allah ??? Begitulah juga kepada idola-idola yang lain, kerana terlampau taksub hingga sanggup meniru gaya, pakaian, cara berjalan, rupa paras dan sebagainya kerana "taksub melampau" yang juga boleh diertikan sebagai PUJA.



MENURUN DAN BERDAMPINGAN:


Boleh dikatakan hampir kesemua bomoh, dukun, pawang dll didalam masyarakat Melayu itu mengamalkan "amalan menurun" atau pun "berdamping" dengan makhluk halus, makhluk jin, bunian, jembalang, toyol dll. Menurun dan berdamping samada sedar atau separuh sedar ataupun tidak sedar langsung yang dikenali juga dengan nama Tahasalul Arwah yang didalam hukum Syarak adalah ditegah dan haram sama sekali. Mengamalkannya jatuh kepada syirik dan bidaah dholalah hingga mengikabatkan murtad. Orang awam yang berkunjung kepadanya bagi berbagai tujuan dan hajat juga turut sama terbabit tampa mereka sedari. Mereka juga akan menerima hukuman yang sama seperti pengamal amalan itu tadi kerana mempercayai dan yakin kepada sesuatu amalan yang sesat dari jalan Allah. " Tiada sebarang Nas atau Dalil dari Al Quran mahupun Hadis Nabi yang mengatakan dan boleh dibuat sandaran bahawa Roh Orang Soleh, Waliallah, Malaikat atau siapa juga yang telah meninggal dunia akan hadir dan "masuk" menurun kedalam badan pengamal ilmu itu tadi atau pun boleh hadir berdamping dengan Tok Bomoh, Tok Guru, Tok Pawang, Dukun, Ustaz, Imam, Dukun Anak, Guru Silat, Mahaguru ataupun orang-orang biasa yang lain bagi tujuan memberi ucapan, ceramah agama, mengajar Tarikat, mengajar silat, memainkan alat kesenian Melayu, mengurut, menyembuh penyakit, menjampi air penawar, memberi ubat, memberi nasihat dan sebagainya ". Ini semua hanyalah permainan dan tipudaya dari tak lain dan tak bukan iaitu Golongan Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis dari semua arah fitnah penipuan, bidaah dhoalalah yang sangat jauh, muslihat bagi menyesatkan Umat Islam.

Terlanjur dengan sifat orang-orang Melayu yang sangat taksub, fanatik, yakin dan percayakan akan"kehebatan" Makhluk Halus, Orang Ghaib, Bunian, Jin Islam dan lain-lain lagi yang kemudian sanggup pula MEMFITNAH orang-orang Abadi, para Solehin, Waliallah, Malaikat dan lainnya itu untuk menjadi "budak suruhan" atau "kuli" mereka bagi menbuat kerja-kerja kufur mereka itu walaupun bertujuan baik, mereka tetap telah melakukan dosa-dosa besar kepada Allah dan dosa-dosa "kering" kepada manusia dan malaikat yang dikasehiNya, termasuklah kepada orang-orang awam yang mendatanginya meminta pertolongan dari semua arah tampa mereka sedari juga telah terbabit sama atas apa yang mereka amalkan itu. Mereka semua ini bakal menerima azab seksa yang sangat pedih dialam kubur dan diakhirat kelak sebagai balasan atas semua fitnah yang telah mereka lakukan semasa didunia ini dan terus kekal bersama-sama "sahabat" mereka dari golongan Jin, Syaitan, Afrit dan Iblis didalam Neraka Jahanam. Tiada kompromi atas masaalah ini, maka jauhkan diri anda dari semua ini supaya kita tidak terjurumus "Kelembah Kehinaan" Allah swt dikemudian hari kelak.



PENGERAS DAN PEMUTUS UBAT :


Antara kesilapan besar orang-orang awam ialah kesanggupan mereka membayar upah kepada Tok Bomoh, Tok Pawang, Dukun, Ustaz, Imam, Mak Andam, Mak Bidan dan lain-lain lagi sebagai pengeras dan pemutus ubat. Pada kebiasaannya pengamal perubatan tradisional dan perubatan altenatif ini akan mengenakan kadar upah tertentu sebagai pengeras dan pemutus ubat apabila telah selesai berubat. Upah itu pula dalam beberapa bentuk seperti digantikan dengan wang ringgit, jenis pakaian, jenis makanan, jenis barangan, jenis besi buatan seperti keris, pisau lipat dll kemudian ada juga yang mahukan pesakit membuat amalan-amalan tertentu berupa ayat-ayat Quran, wirid-wirid, jampi mentera, doa-doa, berpuasa, patigeni (tak tidur malam kerana amalan) Memutih (berpuasa tak makan lauk berdarah), Solat-solat sunat malam dan berbagai lagi bentuk retual tertentu seperti membayar nazar ke Pulau Besar, ke Tasik Dayang Bunting atau ke Makam-makam tertentu dan lain-lain tempat lagi. Semua itu adalah berupa "Pensyaratan" (jika di Indonesia) yang dimesti dilakukan oleh pesakit jika mahu kekal sembuh sebagai pengeras atau pemutus ubat. Tak kira sama ada pengeras dan pemutus ubat itu bertepatan dengan Hukum Syarak atau tidak ia tetap sama hukumnya iaitu Haram dan Syirik. Itu semua adalah amalan bidaah doalalah yang sesat yang meletakkan umat Islam itu diwilayah Murtad kerana meminta kepada kuasa yang lain dari Allah serta meyakini bahawa yang memberi pertolongan itu adalah dari makhluk halus, bunian, jin, syaitan, afrit dan Iblis sama ada mereka tahu atau pun tidak.

Sama juga keadaannya jika orang-orang awam Islam yang sakit ini pergi berjumpa Doktor di Klinik dan Hospital Swasta atau Kerajaan. Jika mereka beretikad bahawa yang menyembuhkan penyakit ialah Doktor atau meyakini bahawa kerana ubat yang diberi oleh Doktor itulah yang menyembukna penyakitnya, maka mereka telah meletakkan diri mereka diwilayah sesat dan murtad. Ketahuilah bahawa "HANYA KUASA ALLAH SAJA YANG BOLEH MENYEMBUHKAN PENYAKIT " bukannya Doktor, bukannya Ubat yang mereka beri. Itu semua kerana sebab saja, manakala yang menyembuhkan penyakit hanya Kekuasaan Allah semata-mata. Jangan silap beretikad kerana ia membawa kepada masaalah besar kepada akidah yang kamu miliki.

Berbalek semula kepada masaalah tadi, pengeras dan pemutus ubat ini adalah merupakan juga sebagai"TANDA" penghormatan, tunduk dan patuh kepada kekuasan di Alam Iblis Izazil Laknatullah (termasuklah makhluk halus, jin, bunian, syaitan, afrit dan iblis). Pada lapisan zahirnya nampak elok saja kerana menepati hukum syarak atau pun tidak... tetapi dilapisan bathinnya inilah yang kamu buat,"PENGIKTIRAFAN KEKUASAAN IZAZIL", dan apabila kamu mati dalam keadaan ini tampa sempat bertaubat nasuha serta berazam meninggalkannya sama sekali, kamu akan duduk dialamnya bukannya kembali ke Alam Barzah yang telah Allah swt sediakan bersama-sama orang-orang Solehin, Ariffin, Mutaqin. Inilah yang dinamakan mati didalam keadaan sesat, buruk dan tidak mendapat perlindungan serta rahmat Allah swt. Pada waktu ini baru kamu tahu bahana bermain dengan Jin sama ada sebagai pengamal perubatan itu atau sebagai orang yang datang meminta pertolongan daripadanya ... tetapi kesal kemudian tiada gunanya, maka kekallah kamu bersama-sama "sahabat" kamu itu hingga kedalam Neraka Jahanam diakhirat kelak. Terpulanglah kepada Allah untuk melepaskan kamu atau pun tidak. Oleh itu kepada yang telah terlanjur disarankan kembalilah kepangkal jalan secepat mungkin dengan bertaubat nasuha dengan azam yang kuat tidak akan mengulangi perbuatan itu kerana bahaya sedang menanti kamu. Mudah-mudahan Allah swt menerima taubat kamu itu.



KHADAM, SAHABAT DAN SAKA :


Telah dijelaskan dengan panjang lebar didalam bab-bab yang lalu berkenaan 3 pekara ini ataupun seumpama dengannya. Tentu anda semua telah mengatahui masaalah yang menimpa jika kita bersekedudukan dengan makhluk jin itu sama ada ia Jin Islam apa tah lagi jika ia dari puak Jin Kafir, Syaitan, Afrit dan Iblis. Malang sekali kepada orang-orang awam yang tidak mengatahui akan masaalah ini dimana tak semena-mena saja dia telah didatangi "saka keluarganya" yang tidak pula diketahui darimana asalnya ??? apa bendanya??? kenapa ??? Tiba-tiba saja dia meraong meronta-ronta"kerasukan" makhluk halus itu, hingga ada diantaranya sampai koma dan pengsan. Kemudian berkata-kata dalam bahasa yang ganjil (bukan lagi suara aslinya) pula. Ada kalanya ia menerangkan kenapa dan dari mana ia datang, tetapi yang lebih teruk lagi apabila ia tidak mahu bercakap langsung. Ia memerlukan pakar untuk mengubati pesakit itu dan bukanlah dari Ustaz biasa yang boleh melakukan pekara ini. Ia perlukan "orang yang mengenal dirinya" yang mampu mengubati, membuang dan memisahkan langsung Jin itu dengan pesakit dan keluarganya. Orang ini juga mestilah "nampak" akan jin itu supaya jin itu akan tunduk kepada arahannya. Begitulah keadah membuang saka yang sempurna dilakukan untuk keluar dari masaalah "bersaka" yang memudaratkan kepada diri, amal kebajikan dan keluarga.

Masaalah kepada orang awam ialah mereka selalunya hadir kepada Tok Bomoh atau Ustaz berkhadam. Sudahlah kamu bersaka... pergi pula kepada orang berjin, macam mana nak selesai masaalah ??? bertambahlah lagi masaalah yang kamu hadapi. Ia akan jadi bertimpa-timpa yang juga dipanggil dengan nama "Jahil Murakab" didalam Syarak. Ketidak fahamnya akan masaalah jin inilah yang menyebabkan semua itu berlaku. Jadi kenalah bertanya kepada ahlinya akan pekara ini jika mahu keluar dari masaalah itu. Janganlah pergi kepada mereka yang berkhadam, bersahabat atau bersaka untuk "Membuang Saka"keluarga kamu. Memang banyak dakwaan dari tok bomoh murahan dipasaran sekarang, sampai ada yang keluar TV lagi menunjukan kehebatannya membuang saka pesakit. Percayalah... jika tidak dari orang yang "mengenal dirinya" tidak akan mampu berhadapan dengan makhluk jin itu, kalau jadi pun hanya bersifat semantara saja. Dilain masa ia akan datang semula mengganggu pesakit itu atau ahli keluarganya yang lain berulang-ulang kali hingga kamu letih dan lesu. Selagi dia tidak bertemu buku dengan ruas, ia tidak akan pergi begitu saja. Ini semua kerana "Perjanjian" salah seorang ahli keluarga kamu dahulu semasa mengambil jin itu menjadi sahabat atau khadam. Kadang kala sampai banyak dari ahli keluarga kamu dahulu kala yang bersahabat dan berkadam. Maka apabila sampai giliran kamu yang tidak tahu apa-apa, menjadi mangsa jin itu pula yang digelar sebagai Saka Keluarga.

Jadi lihatlah masaalah yang telah kamu tinggalkan kepada keturunan kamu jika kamu membela Jin sebagai Sahabat atau Khadam ini semasa kamu hidup ini. Sudahlah kamu mati dalam keadaan sesat... kamu tingalkan kesesatan itu pula kepada keturunan kamu dibawah dengan segala masaalah bertimpa-timpa. Inilah salah satu lagi masaalah yang kamu dan keluarga kamu hadapi jika kamu bermain dengan makhluk halus atau Jin ini. Ia tidak akan meninggalkan keluarga kamu kerana pertalian darah keturunan kamu hinggalah hari kiamat. Mereka itu semua pakar DNA darah, sebelum manusia mengatahui akan ilmu DNA lagi. Jadi tidak hairanlah jika mereka boleh menuruti semua keturunan kamu dan menganggu mereka selagi tidak berlaku kiamat. Mereka akan duduk disemua bahagian hidup keluarga kamu terutama tentang ibadah dan muaamalah mereka. Suka atau pun tidak, tahu atau pun tidak, ia tetap "berkuasa" kerana kamu atau datok nenek kamu telah berjanji kepadanya dahulu. Maka beringatlah selalu, jangan ambil dan bersahabat dengan Jin dalam apa juga keadaan. Kepada yang telah "Terada" jin saka hendaklah pergi kepada yang arif didalam bab membuang saka. Bukan sembarangan...



TARIKAT SESAT:


Memang telah menjadi darah daging didalam masyarakat Melayu di Malaysia ini khususnya suka akan cerita-cerita keromah Para Waliallah dahulu kala, cerita-cerita kehebatan mereka bertempur dengan penjajah, cerita-cerita keberanian mereka berperang, cerita-cerita cara mereka mendekatkan diri kepada Allah swt untuk mendapat REDHA dariNya. Kemudian mereka pun mencari punca ilmu yang diwarisi dari orang-orang soleh itu dan ketahuanlah bahawa itu semua didapati dari sumber amalan Ilmu Tarikat atau jalan menuju Allah swt iaitu terkenal dengan panggilan "Jalan Mengenal Diri". Tetapi malang sekali rupa-rupanya persedian pencarian mereka itu tidak lengkap. Mereka tidak faham Tarikat yang bagaimana yang seharusnya mereka ikuti ?. Ilmu yang bagaimana harus mereka pelajari ?. Orang yang bagaimana harus mereka temui ?. Yang paling teruk sekali perangai "ikut cakap kawan" yang melekat pada diri mereka. Jadi sebenarnya mereka betul-betul tidak faham apa yang mereka cari ?. Apa yang mereka inginkan hanya didalam khayalan yang tak tentu punca dan arah. Dimana mereka harus merujuk dan bertanya akan pekara ini kerana silap bertanya akan membawa padah kesesatan pula ?. Semua persoalan inilah yang membelengu didalam benak fikiran pemuda-pemuda Melayu ini sehingga ada sebahagiannya tidak mahu lagi meneruskan pencarian mereka dek kerana "budaya takut sesat" ini.

Tambahan pula terlampau banyak berita berkenaan Terikat Sesat, Sufi Sesat, Penyebar Ajaran Sesat, Pengamal Aajaran Terikat Sesat atau telah difatwakan sesat oleh Majlis Fatwa yang telah tertangkap oleh Majlis Agama dan Polis yang didedahkan didada-dada akhbar, TV, Internet dan cerita-cerita orang ramai sekeliling yang membuatkan usha-usha pencarian bagi mereka yang berminat menuju kebuntuan. Ditambah lagi dengan mereka yang menyebarkan fitnah kepada Pondok-pondok Pengajian Tarikat, Madrasah Pengajian Tarikat yang telah lama bertapak di negara ini juga turut dibabitkan. Mereka-mereka ini adalah kumpulan manusia yang diupah oleh ejen-ejen THH bagi memusnahkan "Sumber"pengajian Tarikat kerana mereka tahu disinilah asas dan asalnya sumber kekuatan dalaman umat Islam. Asas umat Islam membena kekuatan dalaman yang amat sukar sekali ditembusi oleh mana-mana kaum dan anasir jahat dunia untuk meruntuhkan Ajaran Islam. Jadi mereka merosakkan angapan dan fikiran orang-orang awam sebelah sini dengan memburuk-burukkan sumber ini supaya sumber ini akan terkubur. Dilain bahagian pula mereka mengupah guru-guru penipu untuk mendirikan "Tarikat Sendiri" yang agenda sebenarnya untuk menghancurkan Iman umat Islam disini. Sumber kewangan disalurkan secara sulit supaya orang ramai tidak mengatahuinya. Jadi tok-tok guru palsu itu pun menyebarkan ajaran terikat sesat dan segala agenda mereka dengan bebas tampa kawalan. Lihatlah betapa liciknya modus operandi yang mereka gerakkan semata-mata untuk melihat Malaysia jatuh keriba mereka, umat Islam di Malaysia hancur melutut dihadapan mereka.

Inilah diantara sebab kenapa atok tampil kemuka untuk menulis atikal ini semata-mata ingin melihat pemuda-pemuda Islam disini bangkit semula dengan berani. Jangan jadi dayus dan penakut untuk berjuang... ayuh mari ramai-ramai kita tegakkan semula kebenaran ??? kalau tak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya... alang-alang menyelok pekasam biar sampai kepengkal lengan... alang-alang mandi biar basah, sila sahut cabaran atok ini ???? musuh sudah dihadapan hidung pun masih nak berdiam diri lagi ???

Perjuangan pertama yang kamu kena hadapi ialah diri kamu sendiri ??? kalau takut sesat lebih baik sembunyi bawah katil saja. Jangan cari apa-apa ??? tunggu saja Malaikal Maut sampai. Yang atok panggil keluar ialah "Keturunan Bani Tamin yang BERANI" !!! Yang atok seru keluar ialah "PEJUANG SEJATI" !!! Bagaimana nak berhadapan "peperangan akhir zaman" jika begini sikap kamu... diri sendiri pun tak boleh hadapi, inikan pula nak berperang ??? Apa orang putih cakap... "No Pain No Gain" ???Macam mana nak mendapat pengalaman jika takut itu... takut ini. Hantu pun takut...??? Nampak bayang-bayang sendiri pun takut...??? Inilah masaalah besar Pemuda-pemuda zaman ini, Sikap rendah diri yang tak berpunca... macam mana nak jadi "Khilafah" dimuka bumi Allah kalau tak berani ??? Sudah atok bentangkan semuanya... sudah atok tunjukkan jalannya... masih lagi berdiam diri dirumah???, sedangkan atok yang tua-tua ni sampai kemerata tempat... kamu masih dirumah ??? Ini semua bukan untuk atok... untuk kamu semua, atok ni...entahkan esok entahkan lusa, akan pergi meninggalkan kamu. Kamulah menganti tempat atok kelak.... fikirkan lah ???

Yakinlah kepada Allah... jika kamu benar-benar Ikhlas ingin kepada Nya, nescaya akan ditunjuki kamu arah kepadaNya walaupun sesukar mana sekali pun. Lagi pun apa nak kamu takutkan, kan mencari Ilmu itu juga satu perjuangan dan apabila kamu mati didalam keadaan kamu sedang mencari JalanNya... pohon agar Allah letakkan kamu sebagai Syuhada sebaris dengan para Syuhada Perang Badar jika diizinkanNya. Jadi apa tunggu lagi......maju terus !!!



WASILAH DAN RABITAH:


Sangat mudahnya pegangan agama kita diperokperandakan tampa disedari hanya kerana ingin berubat, ingin mengaji agama, ingin menambah keilmuan, inginkan kefahaman tentang agama, ingin mendekatkan diri kepada Allah dengan belajar ilmu sufi, ingin belajar ilmu pertahanan diri dan lain- lain lagi. Ini semua kerana ceteknya kefahaman serta tidak mengatahui bagaimana caranya untuk mencari guru yang benar dalam "Jalur Keilmuan Islam Sejati" yang diajarkan oleh Rasullah saw. Kemudian mereka pula tidak mahu bertanya dengan orang-orang berilmu bagaimana caranya mencari "Badal Guru Mursid" (wakil-wakil Guru Agung Rasullah saw) pada masa ini yang masih hidup yang bilangannya hanya 1 orang pada sesuatu masa sehingga beliau meninggal dunia baharulah digantikan dengan yang lainnya pula, sedangkan Badal Agungnya pula seorang setiap 500 tahun, kemudian dari itu ia berantaian setiap satunya dengan yang lain hingga menyampai ketangan Sahabat-sahabat Nabi dan seterusnya ketangan Baginda Rasullah saw itu sendiri. Hanya kepada beliau inilah yang boleh kamu ambil dan boleh menyampaikan "WASILAH DAN RABITAH" (salasilah keilmuan dan tambatan hati kepada Rasullah saw) melalui penyampaian "Watikah Sahadatai" atau juga dipanggil dengan nama "MUBAIAAH" atau Ijazah dari tangan ke tangan kemudian diucap dengan lidah dan mentasdihnya didalam hati dengan teguh dan mantap rohani jasmani kamu. Kemudian dari itu barulah kamu benar-benar duduk didalam "Wilayah selamat" sebagai "Murid dan Umat Muhammad Rasullah saw" ataupun bermula terlebih dahulu dengan menjadi "Murid Kepada Sultan Para Waliallah" al Sultan Syaidi Syeikh Abdul Khair, Abdul Murid, Abdul Hamid, Abdul Majid, Mughyideen Abdul Khadir al Jailani ra. - 471 H - 561 H (cucuanda Rasullah saw dan disebut kesemua darjat dan mertabat beliau disisi Allah swt). Pangkat darjat dan martabat beliau ini tidak pernah diberi atau tidak akan diberi lagi kepada manusia biasa sesudah beliau hingga hari kiamat nanti. " Ini bermakna tiada akan menyampai mana-mana manusia biasa akan mertabat kewalian yang telah dianugarah Allah saw kepada beliau itu justru bersesuaianlah keseluruhan Dunia Kewalian itu adalah dibawah pentadbirannya dan dialah yang melantik ahlinya pula "(kata sesetengah Ulama).

Maka dari punca inilah datangnya "Wasillah dan Rabitah" yang perlu dan semestinya anda miliki untuk meletakkan anda sebaris dengan mereka-mereka yang telah terpilih sebagai ahli abadi, Arriffin, Muttaqin dan as Solihin. Kesemua wali-waliallah juga duduk diwalayah yang sama termasuklah apa juga mertabat untuk mereka itu yang telah ditentukan oleh Allah swt keatas mereka samada besar atau pun kecil. Tampa kata-kata laluan atau "KUNCI" ini kamu tidak akan dapat memasuki "Taman Larangan" Nya... yang heboh diperkatakan didalam blog Mistisfile sedikit masa dahulu jika kamu semua masih ingat. Diblog itu menyebut juga berkenaan dengan "Damansi Alam" yang setiap demansi lapisannya perlukan "Kekuatan"untuk melapasinya. Hanya dengan "KUNCI" yang telah kamu miliki itu, kesemua demansi alam itu akan terbuka untuk kamu tembusi kerana itulah dia "KEKUATAN" kerana kamu "BERSERTA" Allah dan RasullNya. Atok terpaksa berlapik dalam memperkatakan bab ini kerana ia tidak mudah untuk menjelaskannya dengan kata-kata. Jadi, sesiapa yang tak faham atok minta maaf banyak-banyak, kepada yang faham...alhamdullah. Bab ini tidak boleh difikirkan dengan akal fikiran kerana ia adalah berkaitan dengan roh, maka ia telah melepasi dari alam akal dan ia tidak boleh dibincangkan secara terbuka...harap maklum.

Itu jika menyebut berkenaan dengan Ilmu Hakikat yang boleh didapati dengan bertarikat. Maksudnya belajar dari guru yang arif dalam bab Tarikat, Hakikat dan Marifah. Kepada yang tidak mampu atau tidak memasuki bab ini hanya suka duduk dan belajar didalam bab Syariat pun boleh meninggi mertabatnya dengan adanya "KUNCI" itu tadi. Oleh itu adalah benar kedua-dua aliran samaada Syariat ataupun Hakikat jika duduk didalam "wilayah selamat" sentiasa akan mendapat pertolongan Allah swt dari mana-mana arah sekalipun dan sentiasa meninggi iman dan akhlaknya asalkan saja mempunyai"Wasilah dan Rabitah" yang menyampai kepada tangan Rasullah saw. Dengarkan kata-kata jaminan oleh Sultan Wali Syaidi Syekh Abdul Khadir al Jailani ra. berkenaan dengan pekara ini....

"Jika kamu tidak mempunyai wali (penjaga), maka ambillah daku menjadi walimu, nescaya akan ku jaga kamu (rohani jasmani) seperti aku manjaga diriku sendiri. Tiada berkelip mataku dari memandangmu setiap saat dari waktu. Akan aku halangi neraka dari menjamahmu sehingga kamu semua masuk kedalam syurgaNya, kemudian barulah aku memasukinya. "

Tiada kedapatan dimana-mana dari bait kata-kata dari mana-mana Waliallah selain dari yang ini. Lihatlah betapa beliau sangat kasihkan kepada seluruh anak-anak muridnya diseluruh dunia sejak dari beliau diangkat kemertabat Waliallah oleh Allah swt dan RasulNya. Sedangkan beliau sendiri dari keturunan terpilih. Hendakkah kamu melepaskan peluang seumpama ini ??? sangat rugilah manusia yang tidak "NAMPAK" apa yang dikatakannya itu.



PENUTUP:


Dengan ini juga atok menutup bab AJARAN-AJARAN SESAT dengan harapan semua yang atok tulis didalam bab ini akan menjadi panduan kepada anda pembaca budiman semua. Mungkin juga didalam penulisan atok itu terdapatan kekurangan, kesilapan dan tutur kata yang tak sedap dibaca ataupun menguris perasaan pembaca semua yang atok tidak sengajakan. Oleh itu atas kesempatan ini atok mohon ampun dan maaf atas semua kesilapan atok itu. Mudah-mudahan semua pembaca akan mendapat hidayah dan taufiq dari Allah swt kerana sudi menunggu dan membaca akan bab AJARAN-AJARAN SESAT ini hingga selesai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan