Adalah agak ‘keganjilan’ cemuhan2 ahli-ahli
politik, yang mengaku sebagai ahli politik seluruh manusia sejagat terhadap
bangsa-bangsa mereka . Mereka ini tidak mencari jalan untuk menyatukan
anak-anak bangsa sejagat , tetapi hanya mencari hujah-hujah untuk memecah
belahkan perpaduan agama dan kaum sesama di dalam pentakbiran negara-negara mereka.
Mereka hanya mampu memperkatakan ini adalah
salah, inilah kebenaran, ini adalah pencuri, ini mungkin perompak, ini diterima
ini perasuah, ini terbatal dan ini harus, ini pengelewengan, ini cukai dan
sebagainya….. Inilah konsep politik ahli-ahli yang cenderung kepada kepentingan
sendiri dan keuntungan mereka semata-mata.. Maka tidak hairanlah dunia dari dulu,
kini dan sampai sekarang berpihak-pihak, bersuku-suku, berbalah tanpa henti.
Hujah-hujah ahli politik, ahli-ahli materialisma, mencemuh sesama bangsa yang berbilang kaum dan agama di negara masing-masing
Jauh menyeleweng daripada 'akal fikiran' yang
waras dalam menjalankan matlamat yang sebenar.
Mereka tidak lagi melancarkan reformasi
masyarakat dan menegakkan keadilan untuk ‘MENYATUKAN sesama bangsa yang
berbilang kaum dan agama’. Mereka merayau di perlembahan khayal. ‘SEOLAH2 mereka telah berada
tetap di kebenaran. dan lawan mereka yang sama memperjuangkan perkara yang sama
adalah berada di pihak yang salah
Tanpa sedar bahawa para pemerintah, para ahli
agama dan para ahli politik juga merayau dalam perlembahan corupt. Seolah-olah
mereka senang dengan keadaan kedirian sediri ‘seolah merekalah kebenaran yang
hakiki’. Pemerintahan menjadi rosak,
rakyat hidup dalam impian dan bangsa sesama bangsa menjadi porak-peranda sesama
kaum dan agama dengan bersikap rasist sesama sendiri
Rakyat-rakyat yang lain juga akan mencari
hujah-hujah yang mencemuh sesama mereka, maka akan jadilah Dunia kini bangsa
yang berbilang kaum dan agama dianggap berkecamuk oleh orientalis dan penganut-penganut
politiknya sendiri. Dan dengan demikian bangsa-bangsa sejagat adalah
satu-satunya bangsa yang sangat senang dipengaruhi, kerana rapuhnya kesatuan
siratur Rahim.. tiada titik pertemuan.
Bahkan ahli politik dan kelompok-kelompok yang lain tidak
mahu mengaku kesilapan atau mereka tidak sedar kesilapan-kesilapan mereka. Seluruh
bangsa-bangsa di dunia tidak akan dapat bersatu kalau sekiranya tidak kembali
kepada fitrah dan tujuan matlamat yang sebenar.
Inilah satu juzu’ dari falasafah ahli politik
yang ‘telah’ menjadi sampah.
Salam Satu Dunia
39. MENGGADAIKAN AGAMA KERANA DUNIA
Ertinya:
Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah
saw. hersabda; “Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan
dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang
dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat
simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal
hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah
swt. Berfirman kepada mereka, “Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?,
Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi kebesaran Ku, Aku
bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka
sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi bingung
(dengan sebab fitnah itu)”.
H.R Termizi
Keterangan
Golongan yang dimaksudkan di dalam Hadis ini
ialah orang-orang yang menjadikan agama sebagai alat untuk mendapat keuntungan
dunia. Mereka rela menggadaikan agama untuk meraih keuntungan dunia. Dan
apabila bercanggah kepentingan dunia dengan hukum syarak mereka berani mengubah
hukum Allah dan memutarbelitkan kenyataan. Mereka juga pandai mengemukakan
hujah-hujah yang menarik dan alasanalasan yang memikat hati, tetapi sebenarnya
hujah-hujah dan alasan tersebut hanya sernata-mata timbul dari kelicinan mereka
memutarbelitkan kenyataan. Mereka menipu orang lain dan juga menipu diri mereka
sendiri.
Mereka akan dilanda kekusutan pemikiran yang
sangat tajam sehingga orang alim yang banyak pengalaman pun akan kehabisan akal
dan buah fikiran. Mereka menghadapi masalah-masalah yang meruncing dan akan
menemui jalan buntu dalam permasalahan yang dihadapi.
Keistimewaan manusia dari segala sesuatu adalah
manusia karena punya akal fikiran. Maka manusia dengan fikirannya merupakan isi
dari alam ini, yang mana tidak ada yang mulia di dunia ini, kecuali manusia
yang berakalnya. Salah satu fungsi akal dalam kehidupan manusia tiada lain
sebagai petunjuk jalan guna memilih yang bermanfaat dan meninggalkan yang
mudharat.
Logika ada semenjak manusia ada di dunia,
walaupun dalam tingkat yang sederhana, dalam kehidupan manusia pasti
mempraktikkan hukum berpikir, persoalannya.. Manusia itu tidak menyadari ia
telah melakukan kegiatan berpikir.
Demokrasi
Demokrasi ( Greek : δημοκρατία dēmokratía , secara
harfiah "pemerintahan rakyat"), dalam penggunaan moden, adalah sistem
pemerintahan di mana rakyat menjalankan kuasa secara langsung atau memilih
wakil dari kalangan mereka untuk membentuk badan pentadbir, seperti parlimen .
[1] Demokrasi kadang-kadang disebut sebagai "pemerintahan majoriti".
[2] Demokrasi adalah sistem pemprosesan konflik di mana hasilnya bergantung
kepada apa yang dilakukan peserta, tetapi tiada daya tunggal yang mengawal apa
yang berlaku dan hasilnya.
Ketidakpastian hasil adalah wujud dalam
demokrasi, yang membuat semua tentera bergelut berulang kali untuk
merealisasikan kepentingan mereka, sebagai penyimpangan kuasa dari sekumpulan
orang kepada satu set peraturan. [3] demokrasi Barat, yang berbeza daripada apa
yang wujud dalam masyarakat-masyarakat pra-moden, secara amnya dianggap berasal
dari negara-negara kota seperti Classical Athens dan Republik Rom , di mana pelbagai
skim dan darjah hak mengundi kepada penduduk lelaki bebas diperhatikan sebelum
borang itu hilang di Barat pada awal zaman purba . Perkataan Inggeris bermula
pada abad ke-16, dari bahasa Perancis Tengah dan Latin Tengah yang lebih tua .
Menurut ahli sains politik Larry Diamond ,
demokrasi terdiri daripada empat elemen utama: sistem politik untuk memilih dan
menggantikan kerajaan melalui pilihan raya yang bebas dan adil ; penyertaan
aktif rakyat, sebagai warganegara, dalam politik dan kehidupan sivik; perlindungan
hak asasi semua warganegara; a kedaulatan undang-undang , di mana undang-undang
dan prosedur memohon sama rata kepada semua rakyat. [4]
Istilah ini muncul pada abad ke-5 SM, yang
menandakan sistem politik yang ada di negara-negara kota Yunani , terutamanya
Athens , bermaksud "pemerintahan rakyat", berbeza dengan aristokrasi
( ἀριστοκρατία , aristokratia ),
yang bermaksud "pemerintahan elit ". Walaupun secara teoritis
definisi ini bertentangan, dalam praktiknya perbezaan telah kabur secara sejarah.
[5]Sistem politik Athena Klasik, sebagai contoh, memberikan kewarganegaraan
demokratik kepada lelaki bebas dan mengecualikan budak dan wanita dari
penyertaan politik. Di dalam hampir semua kerajaan demokrasi sepanjang sejarah
purba dan moden, kewarganegaraan demokratik terdiri daripada kelas elit
sehinggalah penuh franchisement dimenangi untuk semua warga dewasa dalam
demokrasi paling moden melalui gerakan hak pilih abad ke-19 dan ke-20.
Demokrasi berbeza dengan bentuk kerajaan di mana
kuasa sama ada yang dipegang oleh individu, seperti dalam monarki mutlak , atau
di mana kuasa dipegang oleh sebilangan kecil individu, seperti dalam oligarki .
Walau bagaimanapun, penentangan ini, yang diwarisi dari falsafah Yunani, [6]
kini kabur kerana kerajaan kontemporari mempunyai unsur demokrasi, oligarki,
dan monarki bercampur. Karl Popper mendefinisikan demokrasi berbanding dengan
kediktatoran atau kezaliman , dengan itu memberi tumpuan kepada peluang bagi
rakyat untuk mengawal pemimpin mereka dan untuk menggulingkan mereka tanpa
memerlukan revolusi. [7]
-https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy
autokrasi adalah sistem kerajaan di mana besar
kuasa (sosial dan politik) adalah tertumpu di tangan satu orang, yang
keputusannya adalah tertakluk kepada tidak sekatan undang-undang luar atau
mekanisme diselaraskan kawalan popular (kecuali mungkin untuk ancaman yang
tersirat daripada rampasan kuasa d'état atau pemberontakan massa ). [1] Monarki
mutlak (seperti Arab Saudi , Emiriah Arab Bersatu , Oman , Brunei dan Swaziland
) dan diktator (seperti Cuba , China ,Korea Utara dan Syria ) adalah bentuk
autokrasi zaman moden yang utama.
Pada masa dahulu, istilah "autokratik"
dicipta sebagai ciri yang menguntungkan pemerintah, mempunyai beberapa kaitan
dengan konsep "kekurangan konflik kepentingan" serta petunjuk
kemegahan dan kuasa. Tsar Rusia misalnya digelar, "Autokrat dari semua
Russias", menjelang awal abad ke-20.
-https://en.wikipedia.org/wiki/Autocracy
Peristiwa 13 Mei
Peristiwa 13 Mei pada tahun 1969 ialah rusuhan
kaum yang berlaku dan kemuncak masalah perpaduan di Malaysia. Tragedi ini telah
meragut nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan
"Pilihan Raya Umum 10 Mei 1969" merupakan satu titik hitam dalam
sejarah negara Malaysia.
Isu perkauman dalam pilihan raya 1969
Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon
pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah
membangkitkan soal-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan
(Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu sebagai bumiputera dan hak kerakyatan
orang bukan Melayu. Hal ini telah memberi kesempatan kepada ahli-ahli politik
yang ingin mendapatkan faedah daripadanya dalam pilihanraya.
Pada pilihanraya umum 1969, Parti Perikatan yang
dianggotai oleh UMNO, MCA, dan MIC gagal memperolehi majoriti 2/3 di parlimen
walaupun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Hal ini disifatkan oleh
parti pembangkang sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka. Jumlah kerusi
yang dimenangi Parti Perikatan dalam Dewan Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada
89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.
Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti
Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25 buah
kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi.
Pihak pembangkang yang memperoleh pencapaian
gemilang dalam pilihanraya telah meraikan kemenangan mereka dengan berarak pada
11 Mei 1969. Perarakan tersebut sebenarnya tidak bermotif untuk menimbulkan isu
perkauman. Namun, terdapat segelintir pengikut perarakan (identiti mereka tidak
dapat dikenal pasti) telah mengeluarkan slogan-slogan bersifat sensitif
berkenaan isu perkauman semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya sekitar
bandaraya Kuala Lumpur. Perarakan turut dijalankan pada 12 Mei 1969 di mana
kaum Cina berarak menerusi kawasan Melayu, melontar penghinaan sehingga
mendorong kepada kejadian tersebut.[1] Pihak pembangkang yang sebahagian besar
darinya kaum Cina dari Parti Tindakan Demokratik dan Gerakan yang menang,
mendapatkan permit polis bagi perarakan kemenangan melalui jalan yang
ditetapkan di Kuala Lumpur. Bagaimanapun perarakan melencong dari laluan yang
ditetapkan dan melalui kawasan Melayu Kampung Baru, menyorak penduduk di
situ.[2] Sesetengah penunjuk perasaan membawa penyapu, kemudiannya dikatakan
sebagai simbol menyapu keluar orang Melayu dari Kuala Lumpur, sementara yang
lain meneriak slogan mengenai tengelamnya kapal Perikatan — logo perikatan.[3]
Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969 sebelum Parti Gerakan mengeluarkan
kenyataan meminta maaf pada 13 Mei di atas kelakuan penyokong mereka. Menteri
besar Selangor, Dato' Harun Idris telah mengumumkan bahawa perarakan balas
meraikan kemenangan UMNO akan dijalankan pada pukul 7.30 malam, 13 Mei 1969.
-https://ms.wikipedia.org/wiki/Peristiwa_13_Mei
JIKA ENGKAU BERKEHENDAKKAN KEMULIAAN YANG ABADI JANGANLAH ENGKAU MENCARI KEMULIAAN YANG SEMENTARA.
Manusia mencari kemuliaan melalui berbagai-bagai
cara. Mereka mencarinya melalui harta, pangkat dan kekuasaan. Ada yang
mencarinya melalui ilmu dan amal. Ada yang mencarinya melalui wajah yang cantik
dan suara yang merdu. Ada pula mencarinya melalui tindakan yang mencabar
seperti terjun dari tempat yang tinggi. Semua kemuliaan yang diperolehi dengan
cara demikian bersifat sementara. Bila orang yang berkenaan berpisah daripada
alat yang menjadikannya mulia maka hilang juga kemuliaan yang dimilikinya.
Semua kemuliaan tersebut adalah fatamorgana. Orang yang berpangkat, berkuasa dan
berharta akan tidak berasa mulia lagi bila berhadapan dengan orang yang tinggi
pangkatnya, lebih besar kuasanya dan lebih banyak hartanya. Orang yang
dimuliakan kerana kecantikannya tidak dimuliakan lagi apabila wajahnya sudah
berkedut. Orang yang dimuliakan kerana kemerduan suaranya tidak dimuliakan lagi
bila ada orang lain yang lebih merdu suaranya. Orang yang dimuliakan kerana
berani terjun dari tempat yang tinggi tidak dimuliakan lagi bila ada orang lain
yang lebih berani terjun dari tempat yang lebih tinggi.
Orang yang
memiliki kemuliaan yang bersifat sementara itu tidak dapat merasakan kedamaian
kerana bimbangkan kemuliaannya akan dicabar oleh orang lain. Orang yang
dimuliakan kerana ilmu juga bimbang takut-takut ada orang lain yang lebih
berilmu akan mengambil alih kedudukannya. Orang yang dimuliakan kerana kekuatan
amal kebaikannya masih juga bimbang takut-takut orang ramai mendapat tahu akan
keburukannya yang lalu atau yang tersembunyi. Semua kemuliaan tersebut akan
berakhir apabila manusia mengalami kematian. Jasadnya disemadikan di dalam
tanah dan kemuliaannya ditinggalkan di atas kuburnya.
Jika
diperhatikan benar-benar didapati bahawa apa yang dikatakan kemuliaan bukanlah
apa yang dimiliki dan bukan apa yang diletakkan oleh orang lain kepada
seseorang itu. Kemuliaan dan kemegahan adalah perasaan yang timbul di dalam
hati. Ada orang yang kuasanya tidak seberapa tetapi sudah merasakan sangat
mulia. Ada orang yang hanya menjadi pemandu raja tetapi sudah berasa mulia
seperti raja. Ada orang yang namanya disebutkan oleh pembesar negeri di hadapan
khalayak ramai, pun sudah merasakan dirinya mulia.
Kalam
Hikmat yang lalu telah memberi gambaran tentang aspek zahir serta aspek batin.
Alam dalam aspek zahirnya adalah tipu daya. Kemuliaan dan kemegahan yang dibina
di atas tapak zahir alam juga bersifat tipu daya, bukan asli dan sama sekali
tidak kekal. Kemuliaan dan kemegahan yang demikian hanyalah sangkaan.
Tidaklah patut
mereka (orang-orang munafik) mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi
orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu ialah
milik Allah, (diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya).
( Ayat 139 : Surah an-Nisaa’ )
Hanya
Allah s.w.t yang memiliki kemuliaan. Tidak ada satu pun makhluk yang dapat
mengwujudkan kemuliaan. Apa yang dicipta oleh makhluk hanyalah gambaran yang
menurut sangkaan. Kemuliaan sejati hanya boleh didapati dari Allah s.w.t.
Jalannya adalah dengan mengambil perhatian kepada aspek batin yang bersangkutan
dengan ketuhanan. Hamba Allah s.w.t yang tidak tertipu oleh zahirnya alam akan
terus berpegang pada aspek batinnya yang memberi peringatan dan petunjuk.
Mereka bersabar dalam menempuh gelombang takdir Ilahi sehingga mereka terdampar
di pantai keredaan Ilahi.
Di sana
dipakaikan kepada mereka pakaian kemuliaan iaitu tauhid yang benar. Tauhidlah
kemuliaan yang sejati dan abadi. Tauhid mengajarkan hanya Allah s.w.t Yang Maha
Esa, Maha Mulia, tidak yang lain. Apabila hati seseorang sudah dipenuhi oleh
tauhid maka ia dipenuhi oleh kemuliaan. Kemuliaan yang dipancarkan oleh tauhid
tidak akan rosak binasa. Perpisahan daripada benda-benda alam, pendapat orang
lain dan apa sahaja tidak sedikit pun menjejaskan hati yang bertauhid. Hati
yang sudah penuh dengan kemuliaan Allah s.w.t tidak lagi menghiraukan
penghinaan makhluk. Ia tidak berakhir dengan kematian kerana Allah s.w.t tidak
binasa dan kemuliaan-Nya juga tidak binasa. Ia tetap mulia di dalam kuburnya,
mulia ketika dibangkitkan dari kuburnya dan lebih mulia lagi di akhirat yang
kekal abadi.
DEMOCRACY: A RELIGION! ???
Sometimes they call democracy a freedom, or a 'consultation' (this term is explained further on). Sometimes they bring forth arguments that apparently make democracy a valid concept, and they use the story of the judgement of Yusuf (Yusuf) - peace be upon him - with the King as an example. Other times they use the judgement of the Negus as an example - simply to serve their own interests and motives, and to fulfil their own personal agendas. They distort the Truth with Falsehood, and mix the Light with the Darkness, and the Polytheism of democracy with the Monotheism of Islam. But we, with the help of Allah, replied to all of these fallacies, and showed that democracy is a religion. But it is not Allah’s religion. It is not the religion of monotheism, and its parliamentary councils are just places of polytheism, and safe havens for paganistic beliefs. All of these must be avoided to achieve monotheism, which is Allah’s right upon His servants. We must destroy those who follow democracy, and we must take their followers as enemies - hate them and wage a great Jihad against them. Democracy is an obvious polytheism and thus a clear disbelief that Allah has warned us against, in His Book. And His Messenger (salallaahu 'alayhi wa'sallam) attacked such taghut (false deities) throughout his life.
This is a Reminder to the True Believers, and
A Warning to the Negligent, and
A Clear Evidence against the Arrogant.
And this is an Apology to Allah.
Written by: Abu Muhammad ‘Aasim al-Maqdisi
DEMOCRACY A RELIGON.pdf -download
Freemason : Fatwa Arab Saudi
Freemason
adalah sebuah pertubuhan politik sulit bertujuan menamatkan perbuatan baik dan
sistem keagamaan sedunia dengan menggantikannya sistem tanpa agama serta
undang-undang ciptaan manusia. Mereka mengatur revolusi serta menggantikan satu
pemerintah dengan pemerintah lain, atas dasar kebebasan pemikiran dan
kepercayaan.
Ini
jelas disebut seorang daripada mereka ketika persidangan pelajar berlangsung
pada tahun 1865 selepas masihi di Kota Liege, iaitu salah satu pusat kegiatan
Freemason. Dia menyebut; manusia wajib menolak Tuhan dan memerangiNYA.
Hendaklah seseorang itu menghancurkan kepercayaan langit dan mengoyaknya
seperti kertas.
Ia
tercatat dalam Perhimpunan Agung Mason (Masonic Grand Lodge, 1922, hlm.98),
“Kami akan mengukuhkan kepercayaan bebas dalam pemikiran individu menerusi
kuasa yang kami miliki, dan kami melancarkan perang sebenar terhadap musuh
sejati manusia iaitu agama.
Freemason
adalah salah satu pertubuhan sulit tertua yang masih wujud, sedang kewujudan
sebenarnya masih tidak jelas terhadap kebanyakan penduduk. Bahkan ahli-ahli
mereka tidak diketahui, kerana plot kepimpinan mereka cukup tersembunyi dan
rahsia. Namun mereka cukup menyanjung usaha merealisasikan perancangan serta
objektif pertubuhan (Freemason). Kebanyakan agenda dijalankan secara lisan,
kerana bukti bertulis tidak dapat ditemui.
Teori
pertubuhan dan cara kerja Freemason banyak diambil dari tradisi lama Yahudi.
Fakta ini dikuatkan bahawa idea dan ajaran Yahudi menjadi asas penubuhan
Freemason (The Grand Lodge) pada tahun 1717 masihi. Ini termasuklah prinsip dan
simbol pertubuhan. Ini boleh dilihat dalam kenyataan terkandung dalam majalah
Masonic Acacia, bahawa “Kita boleh menemui ramai Yahudi di kalangan ahli-ahli
Freemason” (isu no.66, tahun 1908)
Satu-satunya
pertubuhan yang giat memusnahkan kepercayaan agama ialah Freemason. Kepercayaan
tersebut menyamai kepercayaan Yahudi. Simbol mereka ialah 6 bucu bintang iaitu
Star of David. Yahudi dan Freemason menganggap mereka adalah keturunan daripada
roh pembina Kuil Sulaiman (Temple of Solomon). Manakala, dalam Protokol
Orang-Orang Besar Zion menyerlah hasrat sebenar mereka mahu memusnahkan
kepercayaan beragama.
Sememangnya
wujud hubungan antara Freemason dan Yahudi dalam mengatur konspirasi serta
agenda menjatuhkan sesebuah kerajaan. Seruan kebebasan pemikiran yang didukung
dari idea cetusan Freemason sebenarnya menyebabkan kemusnahan moral di dunia
serta banyak kerosakan sosial dan lain-lain.
Atas
dasar ini, mana-mana Muslim yang menyertai pertubuhan Mason (atau pro-Mason)
telah menjadi kafir kerana mendukung kepercayaan serta agenda mereka. Mereka
diseru agar segera bertaubat. Sebaliknya, jika dia masih meneruskannya, hukuman
mati (hadd - kerana terkeluar dari Islam) adalah wajib ke atasnya dan
kematiannya dalam golongan kafir.
Baca
lanjut: Fatwa Lajnah Daimah KSA, 2/312-315.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan